Marketing w działalności instytucji i organizacji turystycznych.

Idea orientacji marketingowej polega na zbudowaniu odpowiedniej struktury formalnej (organizacyjnej) firmy. Struktura ta porządkuje elementy organizacji oraz sposoby postępowania względem siebie wyodrębnionych części.
Sposoby zorganizowania przedsiębiorstwa zależy od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych.
Czynniki zewnętrzne to:
? charakter rynku na którym funkcjonuje firma, jego zasięg, głębokość, konkurencyjność
? reguły i przepisy dotyczące funkcji firmy (czy nie ograniczają swobody działania)
? charakter masy towarowej (asortyment i wielkość produkcji wpływa na organizacji działalności)
? ogólne zasady organizacji i zarządzania (wynikają z wiedzy i doświadczenia pracowników jak i z wielkości firmy oraz formy własności
Czynniki wewnętrzne to:
? rodzaj prowadzonej działalności (produkcja, handel, usługi)
? wybrana strategia działania (w tym koncepcja stosowania marketingu)
? skala działalności i jej lokalizacja (w zależności od wielkości firmy)
? wyposażenie techniczne (standardowe lub nowoczesne)
? poziom kwalifikacji pracowników i struktura zatrudnienia
? przyjęty system zarządzania (tradycyjne lub nowoczesne)
Struktura organizacyjna firmy o orientacji marketingowej ? charakteryzuje się między innymi następującymi właściwościami:
? komórki marketingowe są wyraźnie wyodrębnione i zajmują ważne miejsce w hierarchii organizacyjnej firmy
? komórki marketingowe integrują funkcje marketingowe w strukturze przedsiębiorstwa i podporządkowuje jednemu kierownictwu np., zastępca dyrektora ds. marketingu kieruje komórkami marketingu: planowania; badania; promocji; reklamy; współpracy z klientem lub mediami i inne
? działalność komórek marketingowych sprzyja upowszechnianiu myślenia i działania wszystkich pracowników firmy, tak że wszyscy oni biorą udział w marketingu i ponoszą osobistą odpowiedzialność a także profity za jego efekty
? przesłanką doboru komórek w strukturze organizacyjnej, jest ich faktyczna przydatność w osiąganiu sprawności rynkowej a nie wzorce teoretyczne
Stosowane są różne kryteria i zasady tworzenia komórek organizacyjnych oraz wzajemnych powiązań między nimi, czyli funkcjonują różne typy struktur organizacyjnych.
W zależności od specyficznych cech przedsiębiorstwa i warunków otoczenia, części organizacyjne zajmujące się działalnością marketingową mogą być wyodrębnione na podstawie kryteriów:
? funkcji
? produktów
? obszaru działania
? odbiorców i innych

Instytucje i organizacje turystyczne:

1. Polska Organizacja Turystyczna (POT)
Polska Organizacja Turystyczna przedstawia plan swoich działań na 2006 rok. W pierwszej części prezentowane są założenia strategiczno-programowe, z których wynikają działania planowane na 2006 r. Stwarzają one także perspektywę wykraczającą poza rok 2006. Łączą jednocześnie dotychczasową działalność POT nie tylko z najbliższym rokiem, lecz z okresem właściwym dla Narodowego Planu Rozwoju. Plan ten oparty jest na rządowej Strategii Rozwoju (NPR) Turystyki na lata 2001-2006 i uwzględnia podstawowe założenia projektu Strategii Rozwoju Turystyki na lata 2007-2013 traktując rok 2006 jako czas przygotowań do wielkich zmian w turystyce, przewidywanych w projekcie Strategii i NPR 2007-2013.
W Części II zawarty jest tabelaryczny wykaz działań promocyjnych dotyczący rynków zagranicznych, zarówno tych, na których działają Polskie Ośrodki Informacji Turystycznej, jak również tych nieobjętych ich działalnością. Rynki przedstawiono w porządku alfabetycznym dostosowując do niego numerację stron, osobno dla każdej kategorii. Ponadto w tej części ujęte są działania dotyczące turystyki biznesowej, turystyki krajowej i planu wydawniczego.
Przygotowanie i prezentacja planu na rok 2006 już w sierpniu br. daje odpowiednio wiele czasu na realizację następujących założeń:
? ma on być narzędziem w pracy POT
? ma być wskazówką i drogowskazem dla samorządu terytorialnego i branży turystycznej informującym w jakich obszarach turystyki mogą oczekiwać wsparcia promocyjnego POT. Pozwoli im także na włączenie się w działania promocyjne ze swoimi przedsięwzięciami, by w ten sposób poprzez współpracę zwiększyć siłę i skuteczność oddziaływania
? ma informować o planowanych działaniach w promocji turystyki, dostarczając argumentów na rzecz zwiększania wsparcia dla tej działalności, przynoszącej znakomite efekty społeczne i ekonomiczne.
Zakres i wielkość zadań zaprezentowanych w niniejszym planie oparte są na założeniu, że budżet POT na 2006 rok nie będzie mniejszy niż w roku 2005. Mając jednak nadzieję, że POT otrzyma w 2006 r. takie środki, które pozwolą spełnić zarówno potrzeby jak i oczekiwania oraz sprostać konkurencji na międzynarodowym rynku turystycznym, zawarto także w planie działania (w pogrubionej czcionce) konieczne do realizacji, na które obecnie nie ma pokrycia finansowego.
POT planuje przygotowanie i przeprowadzenie kampanii reklamowych w Niemczech i Wielkiej Brytanii oraz kampanii reklamowych w innych krajach z wykorzystaniem Internetu.
POT będzie dążyć do zwiększenia liczby zagranicznych dziennikarzy biorących udział w podróżach studyjnych po Polsce, zwłaszcza ekip telewizyjnych. To narzędzie jest jednym z najbardziej skutecznych w działaniach promocyjnych, które zapewnia obecność Polski w mediach jako atrakcyjnego turystycznie kraju, rekompensując częściowo brak, w działaniach POT za granicą, medialnych kampanii reklamowych. Podróże studyjne będą na bieżąco monitorowane pod kątem ich skuteczności, tj. publikacji reportaży jako efektów tych wizyt.
Istotnym narzędziem wspierającym branżę turystyczną przez POT będzie organizacja warsztatów turystycznych w kraju i za granicą dla polskiej i zagranicznej branży turystycznej. Preferowane będą warsztaty jako imprezy towarzyszące międzynarodowym targom turystycznym. Szczególnym wydarzeniem będzie kolejna edycja międzynarodowych warsztatów turystycznych organizowana w Polsce dla zagranicznych i polskich touroperatorów. Impreza ta ma na celu rozszerzanie kontaktów handlowych pomiędzy polską, a zagraniczną branżą, co sprzyja wprowadzaniu polskiej oferty do zagranicznych katalogów.
Wydawnictwa i materiały promocyjne nadal będą pełnić znaczącą rolę w promocji turystycznej Polski. Tytuły wydawnictw i wersje językowe oraz nakłady będą dostosowane do obszarów produktowych promowanych na poszczególnych rynkach. W 2006 r. planuje się zwiększenie liczby wydawnictw o charakterze informacyjnym. Wydawnictwa drukowane będą miały mutacje elektroniczne umieszczone na portalu www.poland-tourism.pl, a także na portalach POIT-ów. Jednak w dalszym okresie nakłady drukowanych materiałów promocyjnych będą maleć w miarę szerszego wprowadzania przez POT nowoczesnych technologii do promocji turystycznej.
Seminaria i konferencje promujące walory turystyczne Polski organizowane przez POT dla wybranych środowisk zagranicznych, wraz z towarzyszącymi im informatorami i wydawnictwami promocyjnymi, będą służyć poprawie wizerunku Polski wśród turystów zagranicznych.
We współpracy z branżą turystyczną i samorządem terytorialnym POT dokona analizy korzyści udziału w międzynarodowych imprezach targowych, dążąc do rezygnacji z udziału w małych imprezach targowych na rzecz okazalszych wystąpień na targach szczególnie znaczących.
Główne cele organizacji polskich stoisk narodowych na międzynarodowych targach turystycznych to promocja Polski i jej atrakcji turystycznych, stworzenie dogodnych warunków polskiej branży turystycznej do prezentacji i sprzedaży własnej oferty oraz kreowanie pozytywnego wizerunku Polski na arenie międzynarodowej.

2. Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych (PTSM)
Utworzone w 1926 r. (jako trzecie na świecie) jest w Polsce reprezentantem światowego ruchu schronisk młodzieżowych. PTSM to m.in.:
atrakcyjna dla posiadaczy krajowa i międzynarodowa legitymacja PTSM
zarejestrowanych ponad 300 polskich schronisk młodzieżowych
ponad 60 tys. członków Towarzystwa
ponad 800 kół PTSM (głównie szkolnych)
ponad 80 tzw. "tras typowych PTSM" dla obozów wędrownych
setki turystycznych imprez środowiskowych, oddziałowych i centralnych
kursy na uprawnienia turystyczne dla nauczycieli i młodzieży.



3. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK)
Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze to najstarsze w Polsce stowarzyszenie skupiające turystów i krajoznawców. Powstało z połączenia Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego (1873 r.) i Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego (1906 r.), których jest prawnym następcą oraz spadkobiercą ich tradycji, dorobku ideowego, a także majątku tych Towarzystw.
Bardzo ważnym zadaniem Towarzystwa jest wyznaczanie, znakowanie i konserwacja szlaków turystycznych. Przez najatrakcyjniejsze tereny w Polsce przebiega prawie 60 tysięcy kilometrów wyznakowanych przez PTTK szlaków: pieszych nizinnych, górskich, rowerowych, narciarskich, wodnych i innych. Przez Polskę wiodą dalekobieżne /transeuropejskie/ szlaki piesze i rowerowe nad którymi merytoryczną opiekę i prawną sprawuje PTTK.
PTTK dysponuje prawie dwustoma obiektami turystycznymi w których znajduje się ponad 20 tysięcy miejsc noclegowych. Składa się na to 60 domów turysty, 77 schronisk górskich, 35 stanic i ośrodków turystyki wodnej, 33 ośrodki campingowe i 5 zajazdów o zróżnicowanym standardzie.
PTTK jest wydawcą książek, map i folderów - posiada własne wydawnictwo "Kraj" Sp. z o.o., które istnieje od 1975 r.
W gestii Towarzystwa jest również 16 Regionalnych Muzeów, które są ośrodkami tradycji ruchu turystyczno-krajoznawczego w Polsce - posiadamy w nich unikalne dokumenty i inne materiały świadczące o ogromnym udziale PTTK i jego poprzedników w rozwoju działalności społecznej i kulturowej w Polsce.
Bardzo istotną rolę w życiu Towarzystwa i upowszechnianiu turystyki i krajoznawstwa spełniają wyspecjalizowane jednostki organizacyjne PTTK - Centralny Ośrodek Turystyki Górskiej w Krakowie, Centrum Fotografii Krajoznawczej w Łodzi oraz Centralna Biblioteka im. K. Kulwiecia w Warszawie.
Duże znaczenie przywiązuje Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze do współpracy międzynarodowej. Aktualnie Towarzystwo, poza EWV, jest członkiem następujących organizacji międzynarodowych:
- Alliance Internationale de Tourisme
- Naturfreunde Internationale
- Federation of Nature and National Parks of Europe (EUROPARC Federation)
- Confdration Mondiale des Activits Subaquatiques

4. Polskie Zrzeszenie Hoteli (PZH)
Rodowód Polskiego Zrzeszenia Hoteli jest odległy i bogaty w inicjatywy polskich hotelarzy, którzy już w końcu 1927 roku przystąpili do tworzenia Naczelnej Organizacji Polskiego Przemysły Hotelarskiego (NOPPH). Po zatwierdzeniu statutu w 1928 roku organizacja ta działała bardzo aktywnie w kraju i na płaszczyźnie międzynarodowej aż do wybuchu II wojny światowej. Okres po zakończeniu II wojny światowej to wysiłki na rzecz odbudowy i utrzymania stanu bazy hotelowej w wyniszczonym kraju. Początki działalności turystycznej i związanej z tym aktywności środowisk hotelarskich datuje się po roku 1956 kiedy to powstają pierwsze biura podróży, rozwija się turystyka przyjazdowa do Polski.
Cele i zadania ZPHT/PZH zostały określone jako:
- wspieranie rozwoju hotelarstwa i stwarzanie warunków do modernizacji i unowocześniania obiektów hotelarskich w kraju,
- rozwijanie i utrwalanie etyki zawodowej hotelarzy i tradycji polskiej gościnności,
- ochrony interesów zawodowych hotelarzy, gastronomików, pracowników turystyki i ośrodków wypoczynkowych, zakładowych itp.,
- upowszechnianie wiedzy zawodowej, szkolenie i kształcenie kadr dla potrzeb branży oraz wspieranie badań naukowych w tej dziedzinie,
- reprezentowanie polskiego hotelarstwa w kraju i za granicą.

5. Polska Izba Turystyki (PIT)
Polska Izba Turystyki jest ogólnopolską organizacją samorządu gospodarczego branży turystycznej działającą w oparciu o Ustawę z 30.05.1989 roku o izbach gospodarczych.
Zrzeszenie się w Izbie biur i agencji turystycznych dysponujących największym potencjałem gospodarczym pozwala na wspólne dążenie do budowy przemysłu turystycznego w naszym kraju i ochrony interesów branży turystycznej. Sprzyja temu również fakt, że strukturę Izby tworzy 13 Oddziałów Wojewódzkich i przedstawicielstw terenowych w ważnych dla obsługi ruchu turystycznego regionach kraju: Białymstoku, Bydgoszczy, Elblągu, Katowicach, Kielcach, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Radomiu, Gdańsku, Warszawie, Zakopanem.
Pracami Polskiej Izby Turystyki kieruje Rada Naczelna PIT wybrana na 4-letnią kadencję w 2000 roku na Walnym Zgromadzeniu Członków. Merytoryczne prace prowadzą komisje i zespoły problemowe złożone z ekspertów zgłoszonych przez firmy turystyczne zrzeszone w Izbie oraz Zespół doradczy Polskiej Izby Turystyki złożony z wybitnych fachowców i znawców polskiego i międzynarodowego ruchu turystycznego.
Działalność Polskiej Izby Turystyki jest wielokierunkowa, chociaż najważniejsze jest wypełnianie obowiązków statutowych.
Reprezentowanie interesów gospodarczych zrzeszonych biur podróży, dbanie o ich rozwój, upowszechnianie nowych technologii, zasad etyki w działalności, to główne powinności wobec ponad 400 biur i około 2000 placówek handlowych jakimi dysponują na terenie kraju.
Wykonywaniu tych zadań sprzyja wiele podejmowanych działań takich jak współpraca PIT z wieloma podmiotami wpływającymi na kształt sektora turystyki. wśród nich z Departamentem Turystyki Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwem Finansów, M.E.N i S, Ministerstwem Infrastruktury, Strażą Graniczną , popularyzowanie celów PIT i biznesu turystycznego w Komisjach Sejmowych, współdziałanie z Krajową Izbą Gospodarczą, Polską Organizacją Turystyczną, Radą Organizacji Turystycznych, Hotelarskich i Gastronomicznych, izbami branżowymi, a także regionalnymi izbami turystyki oraz z wieloma organizacjami turystycznymi takimi jak: PTTK, ZPKT, PFCC, PTSM, PART, Instytut Turystyki.
Polska Izba Turystyki zabiega, aby turystyka polska , stanowiąca istotny dla budżetu państwa sektor gospodarki, stała się poważnie traktowanym przez rząd i parlament przemysłem turystycznym, który może wzbogacić gospodarkę polską o nowe impulsy rozwojowe. Turystyka polska musi stać się jedną z ważniejszych gałęzi gospodarki narodowej efektywnie przyczyniając się do rozwoju cywilizacyjnego naszego kraju, rozwiązywania problemów bezrobocia i niekorzystnego dla naszego kraju bilansu handlowego.
Działania Izby skierowane są na ochronę interesów polskich biur podróży przed uprzywilejowaną pozycją. i nadmierną konkurencją zagranicznych biur podróży na rynku polskim. Szczególnie ważne są tematy związane ze strategią rozwoju turystyki polskiej w latach 2000 - 2005, promocja Polski za granicą i na rynku wewnętrznym, program rozwoju i wspierania infrastruktury turystycznej, nowe wyzwania dla polskich biur podróży wynikające z nowych technologii, rozwoju informatyki i globalizacji rynku, dostosowywanie polskiego ustawodawstwa w zakresie turystyki do ustawodawstwa Unii Europejskiej, polityka podatkowa państwa w stosunku do branży turystycznej, polityka transportowa wobec biur podróży członków IATA i przewoźników autokarowych czy wreszcie troska o rozwój turystyki dzieci i młodzieży. Są to tematy, przy których rozwiązywaniu Polska Izba Turystyki będzie w dalszym ciągu, w imieniu zrzeszonych w niej członków efektywnie uczestniczyć.
Polska Izba Turystyki i zrzeszone w niej biura współpracują z organizacjami międzynarodowymi takimi jak Światowa Organizacja Narodowych Związków Biur Podróży /UFTAA/, Europejska Organizacja Związków Biur Podróży Unii Europejskiej /ECTAA/, Amerykańskie Stowarzyszenie Biur Podróży /ASTA/, Stowarzyszenie Polsko-Amerykańskich Biur Podróży / SPATA/, Niemiecki Związek Biur Podróży /DRV/ a także IHA, IRU, IATA, oraz innymi narodowymi zrzeszeniami biur podróży n. p. z Tunezji, Portugalii/.
Współpraca powinna tworzyć polskiej turystyce warunki szybszego rozwoju m.in. dzięki środkom finansowym z zagranicy (np. PHARE), którymi dysponuje rząd czy programom rządowym wspomagającym małe i średnie przedsiębiorstwa.
Aktywność przedstawicieli Polskiej Izby Turystyki na forum organizacji międzynarodowych przynosi różnorodne pozytywne i wymierne efekty dla polskiej branży turystycznej w postaci kontaktu z nowoczesnymi technologiami, systemami rezerwacyjnymi itp.
Aktywność Polskiej Izby Turystyki we współpracy z IATA i UFTAA przyniosła konkretne korzyści finansowe dla agentów IATA i non IATA .
Duże znaczenie ma działalność wspólnej komisji agentów IATA i linii lotniczych.
Wiele starań wkłada PIT w te elementy działalności, które związane są z promocją walorów naszego kraju i prezentacją handlową szerokiej oferty turystycznej.

6. Polska Federacja Turystyki Wiejskiej "Gospodarstwa Gościnne"
Polska Federacja Turystyki Wiejskiej, ?Gospodarstwa Gościnne?? jest organiza?cją non profit działająca od 1996 roku. Na dzień dzisiejszy zrzesza 40 stowarzyszeń lokalnych i regionalnych. Stowarzyszenia zrzeszają indywidualnych kwaterodaw?ców prowadzących działalność w zakresie agroturystyki i turystyki wiejskiej.
Polska Federacja Turystyki Wiejskiej, ?Gospodarstwa Gościnne?? dba, aby agroturystyka i turystyka wiejska rozwijała się nie tylko intensywnie, ale przede wszystkim na odpowiednim poziomie. Rozwój ten oczywiście nie jest tyko zależny od działalności Federacji, ponieważ każda działalność uwarunkowana jest też istnie?jącymi w państwie przepisami prawnymi. Poza tym na jej mniejszy bądź większy rozwój ma wpływ współpraca zarówno organów rządowych jak i samorządowych z organizacjami pozarządowymi.
Zakres prowadzonych działań
1. Modyfikuje i egzekwuje System Kategoryzacji Wiejskiej Bazy Noclegowej, który określa jakość świadczonych usług w agroturystyce i turystyce wiejskiej i pozwala właścicielom ? członkom stowarzyszeń korzystać ze znaku firmowe?go Federacji wraz ze wszystkimi korzyściami stąd wynikającym.
Korzyści te są następujące:
? Wydawane są informatory z kwaterami skategoryzowanymi rozprowa?dzane przez Polonijne Ośrodki Informacyjne we wszystkich krajach
? Wydawane są w języku angielskim i niemieckim, co ułatwia dotarcie do klienta zagranicznego
? Promują kwatery o określonym standardzie, podnosząc wiarygodność działalno?ści agroturystycznej i turystyki wiejskiej
? Zamieszczane w wydawnictwach logo utrwala się w świadomości klienta z dobrą obsługą
? Kwatery te po wejściu Polski do Unii Europejskiej będą konkurencyjne na wspólnym rynku
2. Reprezentuje ruch turystyki wiejskiej wobec organów administracji państwo?wej i organizacji społecznych regionalnych jak też wobec innych organizacji turystycznych, przedsiębiorstw i organizacji rolniczych, tak w skali kraju jak i w regionach.
? Przy współpracy z Lubelskim Związkiem Stowarzyszeń Agroturystycznych zamieszczane są oferty kwaterodawców w internecie: www.agroturysty?ka.pl oraz www.agritourism.pl zawierającym rozbudowane indywidualne strony członków
3. Nadzorowanie nad używaniem i zwalczaniem nadużyć znaku firmowego, nazwy i innych oznaczeń, które wskazują na przynależność do Polskiej Federacji Turystyki Wiejskiej ?Gospodarstwa Gościnne??
? logo i nazwa są zastrzeżone
? wszystkie gospodarstwa posługujące się znakiem muszą posiadać aktu?alną rekomendację
4. Federacja dąży do konsolidacji wszystkich organizacji zajmujących się turysty?ką wiejską.
? Co roku organizuje cykl szkoleń, na które zapraszani są przedstawiciele ze wszystkich środowisk mających wpływ na integrację działań w zakresie rozwo?ju turystyki
? Działy promocji w terenie wspólnie ze stowarzyszeniami współuczestniczą w imprezach promujących walory wypoczynku na polskiej wsi
5. Dbanie o wspólną promocję, reklamę i sprzedaż produktu agroturystycznego.
6. Cyklicznie wydawany jest katalog: Polska atlas agroturystyczny również w angiel?skiej i niemieckiej wersji językowej oraz Mapę agroturystyczną Polski.
7. Udział w targach.
8. Komputerowa baza danych o obiektach zrzeszonych w Federacji oraz obiektach przystępujących do sprzedaży ofert.

9. Poprzez liczne szkolenia propagowane wśród usługodawców oraz tworzenie produk?tu o wysokiej jakości i w większości stowarzyszeń do grona swoich członków przyjmuje się osoby, które w swoich obiektach oferują usługi zgodne z ustawą o usługach turystycznych
10. Przyczynia się do zachowania tradycji i kultury na wiejskich obszarach Polski
11. Każde szkolenie kończone jest wyjazdem studyjnym, mającym na celu pokazania możliwości zachowania tradycji w budowie i przygotowywaniu obiektów dla gości oraz wykorzystania i propagowania dorobku kulturalnego zdanego regio?nu
? We wszystkich spotkaniach w mediach i imprezach targowych podkreśla się swoiste walory wypoczynku w kwaterach wiejskich


Bibliografia:
1.Marketing w turystyce. Jerzy Altkorn ,Wydawnictwo PWN
2.Marketing usług. Anna Czubała, Tomasz Smoleń, Jan Wiktor, Wydawnictwo Wolters
3. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK)- http://www.pttk.pl/pttk/slowo.php
4. Polskie Towarzystwo Schronisk Młodzieżowych (PTSM)- http://www.ptsm.org.pl/index.php?option=content&task=view&id=33&Itemid=63
5. Polska Organizacja Turystyczna (POT)- http://www.pot.gov.pl/potgov_front_page
6. Polskie Zrzeszenie Hoteli (PZH)- http://pzh.org.pl/index.php?pid=3
7. Polska Izba Turystyki (PIT)- http://www.pit.org.pl/

Dodaj swoją odpowiedź
Marketing

Marketing w turystyce wg. Altkorana, odpowiedzi na pytania z 1 i 2 rozdziału

MARKETING W TURYSTYCE
ROZDZIAŁ 1.
ISTOTA I ROLA MARKETINGU W TURYSTYCE

1. Co to jest marketing?

Wg Brytyjskiego Instytutu Marketingu
Marketing jest procesem zarządzania zmierzającym do identyfikacji i antycypacji po...

Turystyka i rekreacja

Funkcjonowanie przedsiębiorstw hotelarskich i turystycznych - opracowany zestaw pytań

STUDIA ZAOCZNE
PYTANIA NA EGZAMIN FUNKCJONOWANIE PRZEDSIĘBIORSTW HOTELARSKICH I TURYSTYCZNYCH
Co to jest przedsiębiorstwo i z jakich elementów się składa? (1)
PRZDSIĘBIORSTWO-* podst. jednostka organizacyjna gospodarki narodowej, w...

Turystyka i rekreacja

Międzynarodowa polityka turystyczna WSTiH 2008

MIĘDZYNARODOWA POLITYKA TURYSTYCZNA

ISTOTA POLITKI TURYSTYCZNEJ ? 7.10.2008 r.

Zakres polityki turystycznej w skali krajowej i międzynarodowej.

Termin polityka turystyczna może występować w podwójnym znaczeniu:
1...

Marketing

Strategia działalności reklamowej na przykładzie branży ubezpieczeniowej.

Wstęp 2
Rozdział I Branża ubezpieczeniowa w Polsce 3
1.1 Rynek ubezpieczeniowy - pojęcie i mechanizm funkcjonowania 3
1.2 Segmentacja rynku 6
1.3 Przedsiębiorstwa na rynku ubezpieczeniowym 7
Rozdział II Specyfika produktu u...

Turystyka i rekreacja

Produkty markowe w turystyce Polskiej

Marka produktu jest jednym z istotnych elementów kształtujących działalność podmiotów na współczesnym konkurencyjnym rynku. Element ten traktowany jest jako część marketingowej struktury produktu. Należy jednak najpierw wyjaśnić poję...