Strategia ceny
CENA ? jest wartością towaru lub usługi wyrażona w pieniądzu.
Istotą strategii cenowej jest wynegowanie poziomu ceny w wysokości satysfakcjonującej kupującego i sprzedającego.
Najczęściej stosowane strategie cenowe:
? strategia ceny wysokiej:
? strategia ceny niskiej.
Strategia ceny wysokiej występuje gdy:
? na rynku występuje monopol;
? gdy towar lub usługa jest niepodważalnej bardzo dobrej jakości;
? towar lub usługa oferowane są przez znaną renomowaną firmę;
? występuje zdecydowana przewaga popytu nad podażą.
Strategia ceny niskiej występuje gdy:
? na rynku panuje duża konkurencja;
? towar lub usługa są przeciętnej bądź złej jakości;
? towar lub usługa oferowane są przez nieznaną lub mało znaną firmę;
? występuje zdecydowana przewaga podaży nad popytem.
W strategiach cenowych wykorzystuje się procentowe obniżki ceny zwane upustami cenowymi. Należą do nich:
a) bonifikata;
b) rabat;
c) skonto.
BONIFIKATA ? występuje gdy:
? jest wyprzedaż towaru związana z likwidacją punktu lub zmianą branży;
? przy sprzedaży towarów o pogorszonej jakości;
? przy sprzedaży towarów posezonowych.
RABAT ? występuje przy:
? sprzedaży towarów o wysokiej wartości;
? sprzedaży towarów w dużych ilościach;
? dla tzw. stałych klientów.
SKONTO ? występuje gdy:
? przy płatności gotówkowej sprzedaży ratalnej;
? przy natychmiastowej płatności gotówkowej w sprzedaży z odroczonym terminem płatności.