Praca badawcza wychowawcy - nauczyciela cz.3
98.Obserwacja jako metoda badań w odróżnieniu od obserwacji w rozumieniu potocznym winna mieć określony cel i być zaplanowana.
99.Samoobserwacja to obserwacja w której podmiot i przedmiot obserwacji stanowi ta sama osoba.
100.Obserwacja w której podmiot obserwacji i przedmiot obserwacji to dwie różne osoby to obserwacja zewnętrzna.
101,Obserwacja w której badacz występuje wyłącznie w roli obserwatora to obserwacja bierna.
102.Obserwacja grupowa ze względu na podmiot obserwacji to obserwacja w której udział bierze zespół obserwatorów.
103.Obserwacja w której badacz występuje w roli obserwatora i czynnie bierze udział w obserwowanych zdarzeniach to obserwacja uczestnicząca.
104.Obserwacja indywidualna ze względu na podmiot obserwacji to obserwacja w której udział bierze tylko jeden obserwator.
105.Obserwacja uczestnicząca to obserwacja w której badacz występuje w roli obserwatora i czynnie bierze udział w obserwowanych zdarzeniach.
106.Obserwacja całościowa obejmuje wszystkie aspekty interesującego badacza zjawiska.
107.Obserwacja ciągła to obserwacja prowadzona na przestrzeni dłuższego odcinka czasu.
108.W obserwacji uczestniczącej rejestrowanie postrzeganych danych musi być prowadzone na bieżąco.
109.Obserwacja próbek czasowych to obserwacja prowadzona w ściśle określonych momentach czasowych.
110.Obserwacja jednostkowa to obserwacja obejmująca jeden z aspektów interesującego badacza zjawiska.
111.Obserwacja fragmentaryczna to obserwacja obejmująca kilka z aspektów interesującego badacza zjawiska.
112.Obserwacja w przypadku której badacz informuje badanych o celu badań ,podał cel inny niż faktyczny to obserwacja jawna nieformalna.
113.Hospitacja to przykład obserwacji biernej.
114.Arkusz obserwacji jest narzędziem typowym dla obserwacji skategoryzowanej.
115.Jeżeli w toku obserwacji rejestrowane są dane pozostające lub mogące pozostawać w związku z tym co stanowi przedmiot badań a pomijane te które w świetle wiedzy badacza nie maja związku z przedmiotem badań to mówi się iż obserwację cechuje należyta selektywność.
116.Dyspozycje dla obserwatorów z zespołu obserwacyjnego mogą być zróżnicowane.
117.Emocjonalny stosunek obserwatora do badanych zjawisk nie sprzyja pozyskiwaniu wartościowych poznawczo danych.
118.Metody sondażu to metody badań w których do pozyskiwania i gromadzenia danych wykorzystuje się kontakt słowny miedzy badaczem a respondentem.
119.W przypadku metod sondażu kontakt słowny miedzy badaczem a respondentem polega na tym że badacz zadaje pytania a odpowiedzi respondenta stanowią gromadzone dane.
120.W ankiecie środowiskowej kwestionariusze ankiet dostarcza respondentom badacz lub osoba go reprezentująca zwana ankieterem.
121.Technika w której dostarczenie kwestionariuszy ankiet respondenta i zwrot badaczowi tych z nich które zostały wypełnione następuje za pomocą poczty to ankieta pocztowa.
122.Ankieta to metoda badań w której do pozyskiwania i gromadzenia danych wykorzystuje się pośredni kontakt słowny między badaczem a respondentem.
123.W ankiecie pocztowej należy rozesłać kilkakrotnie więcej kwestionariuszy niż wynosi zaplanowana liczebność próby.
124.Ankieta indywidualna stanowi odmianę środowiskowych badań ankietowych (ankiety środowiskowej).
125.Ankieta audytoryjna stanowi odmianę środowiskowych badań ankietowych (ankiety środowiskowej).
126.Wywiad to metoda badań w której do pozyskiwania i gromadzenia danych wykorzystuje się bezpośredni kontakt słowny między badaczem a respondentem.
127.Podstawowa różnica miedzy rozmową a wywiadem jako sposobami pozyskiwania i gromadzenia danych sprowadza się do tego kto jest respondentem.
128.Pytania wskaźnikowe to pytania, odpowiedzi na które pozwalają zgromadzić te dane które są niezbędne do rozwiązania problemu badawczego.
129.Pytania półotwarte oprócz kategorii odpowiedzi zaproponowanych przez badacza posiadają kategorię ,,Inne (jakie)...’’, która umożliwia respondentowi umieszczenie własnej odpowiedzi spoza zbioru odpowiedzi zaproponowanych przez badacza.
130.W pytaniu zamkniętym nie może występować kategoria odpowiedzi w rodzaju ,,Inna(y)- jaka(i)?’’.
131.Pytania półotwarte pozwalają na łączne korzystanie z zalet pytań zamkniętych i pytań otwartych.
132.Bezpośredni kontakt słowny bazuje na słowie mówionym.
133.Pośredni kontakt słowny bazuje na słowie pisanym.
134.W kwestionariuszu ankiety pytanie sprawdzające nie może być umieszczone bezpośrednio po pytaniu wskaźnikowym z którym jest ono skorelowane.
135.Skategoryzowany zapis odpowiedzi na pytania charakterystyczny jest dla wywiadu kwestionariuszowego o stopniu kategoryzacji.
136.Dane pozyskane w rozmowie winny być konfrontowane z danymi pozyskanymi za pośrednictwem wywiadu.
137.Najwyższy ilościowo zwrot wypełnionych kwestionariuszy ankiet uzyskuje się zazwyczaj w ankiecie środowiskowej.
138.Kwestionariusz ankiety to narzędzie badawcze.
139.Poprawnie przeprowadzonej rozmowie (wywiadowi) towarzyszyć winna obserwacja zachowań i reakcji respondenta.
140.Do badania stosunków interpersonalnych w grupie społecznej wykorzystuje się techniki socjometryczne.
141.Kryterium socjometryczne to stworzona przez badacza sytuacja stanowiąca podstawę wyborów dokonywanych przez badanych.
142.W badaniach socjometrycznych powinni brać udział wszyscy członkowie badanej grupy.
143.Plebiscyt życzliwości i niechęci jest jedną z technik socjometrycznych.
144.W plebiscycie życzliwości i niechęci każdy badany powinien otrzymać listę członków grupy poddanej badaniu do której to grupy on należy.
145.Wyboru osób odpowiadających podanej charakterystyce poleca się dokonać badanym w ramach klasycznej techniki socjometrycznej ,,Zgadnij kto?’’.