Praca badawcza wychowawcy - nauczyciela cz.3
53.Hipoteza to próbna odpowiedz na pytanie stanowiące problem ,będąca jednocześnie przypuszczalnym jego rozwiązaniem.
54.Hipotezę może stanowić tylko zdanie oznajmujące.
55.Hipotezą może być tylko odpowiedz właściwa na pytanie stanowiące problem badawczy.
56.Odpowiedzią właściwą na dane pytanie może być zarówno odpowiedz prawdziwa jak i fałszywa.
57.Warunek niesprzeczności zewnętrznej to wymóg by nie stanowiło jej zdanie sprzeczne z jakimkolwiek składnikiem funkcjonującej w danej dziedzinie wiedzy.
58.Wymóg by w hipotezie występował co najmniej jeden termin teoretyczny , nie dotyczy hipotez konsekwencyjnych.
59.Hipotezą pomocniczą określa się hipotezę której sprawdzenie jest niezbędne do tego by można było sprawdzić hipotezę główną.
60.Rezultatem sprawdzenia hipotezy może być jej weryfikacja, konfirmacja, dyskonfirmacja lub falsyfikacja.
61.Jeżeli w badaniu prawdziwość hipotezy została wykazana z pewnością to uznaje się iż jest ona zweryfikowana.
62.Jeżeli w badaniu fałszywość hipotezy została wykazana z pewnością to uznaje się iż jest ona sfalsyfikowana.
63.Hipoteza winna mieć ściśle określony zasięg.
64.Hipoteza winna być sprawdzalna.
65.Ze względu na brak jednoznaczności stwierdzenie ,,Dobry nauczyciel winien być wzorem autentyczności’’ nie może być hipotezą.
66.Hipoteza ,,Na ogół starsi rodzice są bardziej opiekuńczy ’’ nie jest dostatecznie precyzyjnie sformułowana.
67.Hipoteza ,,Na ogół starsi rodzice są bardziej opiekuńczy’’ nie posiada ściśle określonego zasięgu ze względu na zwrot ,,starsi rodzice’’.
68.Hipoteza ,,Uczniowie młodszostarsi są chłonni wiedzy’’ jest sprzeczna wewnętrznie.
69.Hipoteza ,,Uczniowie młodszostarsi są chłonni wiedzy’’ nie osiada ściśle określonego zasięgu.
70.Hipoteza ,,Nadopiekuńczość rodziców może być przyczyną trudności adaptacji dziecka w klasie szkolnej’’ zawiera dwa terminy teoretyczne .
71.Stwierdzenie ,,Najpiękniejsze są filmy przyrodnicze’’ nie może być hipotezą roboczą, gdyż nie jest ono sprawdzalne.
72.Stwierdzenie ,,Niezaspokojone potrzeby mogą stanowić przyczynę agresywnych zachowań młodych dzieci’’ spełnia wszystkie wymogi stawiane hipotezom.
73.Czynnik na który podmiot działania nie ma wpływu to zmienna niesterowalna.
74.Czynnik na który określony wpływ posiada podmiot działania to zmienna sterowalna.
75.Zmienna sterowalna to zmienna na której wystąpienie lub nasilenie podmiot działający posiada wpływ.
76.Zmienna trudno sterowalna to zmienna na której wystąpienie lub wartość podmiot działający posiada jedynie ograniczony wpływ.
77.Zmienna teoretyczna to zmienna niedostępna bezpośredniemu doświadczeniu zmysłowemu.
78.Zmienna empiryczna to zmienna dostępna bezpośredniemu doświadczeniu zmysłowemu.
79.W hipotezie ,,Praca w grupach umacnia więzi między uczniami’’ termin ,,więzi miedzy uczniami’’ służy do oznaczenia zmiennej zależnej.
80.W hipotezie ,,Wycieczki sprzyjają rozwojowi świadomości ekologicznej uczniów’’ termin ,,świadomość ekologiczna uczniów’’ służy do oznaczenia zmiennej zależnej.
81. W hipotezie ,,Wycieczki sprzyjają rozwojowi świadomości ekologicznej uczniów’’ termin ,,sprzyja rozwojowi’’ służy do oznaczenia zależności miedzy zmiennymi.
82.W hipotezie ,,Aktywność ucznia sprzyja rozwojowi jego osobowości’’ termin ,,aktywność ucznia’’ służy do oznaczenia zmiennej niezależnej.
83.W hipotezie ,,Praca w grupach sprzyja integracji uczniów’’ termin ,,praca w grupach’’ służy do oznaczenia zmiennej niezależnej.
84.Płec ucznia jest zmienną niesterowalną dla nauczyciela jako podmiotu działań pedagogicznych.
85. Płeć ucznia jest zmienną trudno sterowalną dla nauczyciela jako podmiotu działań pedagogicznych.
86.Wiek ucznia jest zmienną niesterowalną dla nauczyciela jako podmiotu działań pedagogicznych.
87.Pewne zjawisko może być wykorzystane jako wskaźnik innego zjawiska dlatego iż rozpatrywanie zjawiska łączy jakiś związek.
88.Wskaźnikowania wymagają zmienne teoretyczne.
89.Wskaźnik umożliwia wypowiadanie się o zmiennej teoretycznej.
90.Odpowiednio dobrany wskaźnik umożliwia wypowiadanie się o zmiennej teoretycznej.
91.W charakterze wskaźnika występować może zjawisko (zdarzenie, cecha) obserwowalne (obserwowalna).
92.Na miano wskaźnika empirycznego zasługuje wskaźnik bazujący na zdaniu opisującym wcześniej wykrytą zależność miedzy zmiennymi.
93.Wskaznik bazujący na zdaniu opisowym wcześniej wykrytą zależność miedzy zmiennymi to wskaźnik empiryczny.
94.Wskaznik definicyjny to wskaźnik bazujący na definicji zjawiska wskazywanego.
95.Wskaznik bazujący na definicji zjawiska wskaźnikowania to wskaźnik definicyjny.
96.Dla zapewnienia stosownej trafności wskaźnikowania zaleca się stosowanie kilku wskaźników a nie pojedynczego wskaźnika.
97.W modelu hipotetyczno-dedukcyjnym nie wykorzystuje się wskaźników lecz hipotezy konsekwencyjne.