Impresjonizm
Impresjonizm – wytłumacz nazwę kierunku, podaj twórców i ich dzieła, dokonaj analizy środków wyrazu, określ na czym polegało przełomowe znaczenie kierunku
Nazwa:
Pochodzi od obrazu Clode Maneta – IMRESJA (WSCHÓD SOŃCA)
Twórcy i ich dzieła:
0. Edovard Manet prekursor
· Balkon
· Olimia – największy skandal tamtych lat. Odwołuje się on do działa Tycjana jednak jego kobieta jest trupioblada.
· Śniadanie na trawie – wzorowane „koncertem wiejskim” Giorgione.
· Kolej żelazna
· Bar w Foliesbergere- pierwszy obraz uznany przez krytyków tego artysty .
· Lola
· Martwy toreador
1. Clade Monet
· Impresja (wschód słonca)
· Most Westminsterski
· Bulwar kapucynów – perspektywa z lotu ptaka
· Kobieta z parasolem
· Dworzec w san Lasar
· Kobieta w japońskiej sukni
· Parlament
· Stogi siana [cykl]
· Ogrody Moneta [cykl]
· Nenufary [cykl]
2. Edgar Degas
Umiłował sobie pastele i akwarele. Jego tematem są głownie baletnice ale tez praczki, prasowaczki, konie. Nie jest typowym impresjonistą płaską plamę kontrastuje z linią.
· Rodzina Bellinich
· Prasowaczki [cykl]
· Przed kąpielą
· Dziewczyna wycierająca nogi {pastel}
· Próba baletu w sali opery
· Odpoczywająca baletnica
· Kłaniająca się primabalerina
· Za kulisami
· Błękitne tancerki
· Absynt
· Akt (kobieta czesząca się)
· 14-sto letnia baletnica {rzażba}
3. Auguste Roneir - nazywany współczesnym „Rubensem”
· Spacer
· Loża
· Akt w słońcu
· Bar w Moulen de la Galette
· Hustawka
· Śniadanie wioślarzy
· Parasolki
· Tańce [cykl]
· Kobieta czesząca się.
· Wielkie kąpiące się.
4. Camille Pissarro –początkowo uczeń Corota , później Monet’a. Jego motywy to droga i chmury.
· Szron
· Czerwone dachy
· Droga do Loubenciente
5. Alfred Sisley- interesują go pejzaże zimowe i woda.
· Droga w lesie
· Droga do Ruwensien
· Łaka
6. Berthe Morisot – pierwsza kobieta malarka doceniana przez krytyków. Jej obrazy są pełne kobiecości i delikatności.
· Kołyska
· Polowanie na motyle
· Bzy
· Na balu
· Przed teatrem
Analiza środków wyrazu:
Impresjoniści dążyli do obiektywnego okazania doznań wzrokowych. Zerwali z czerwonymi podmalówkami na rzecz białych, co obrazom nadało świetlistości. Interesowali się światłem i kolorem oraz zależnościami miedzy nimi w zależności od pory dnia i roku. Odrzucili tak zwane NIEKOLORY (początkowo biel i czerń i szarości, późnej przywrócono biel) a malowali 7 kolorami tęczy.
Stosowali:
DWIZJONIYZM polegającą na rozbiciu plamy barwnej na niewielkie punkty które przy patrzeniu na obraz z dalszej odległości mieszały się w siatkówce oka dając wrażenie jednolitej plany.
SYMULTANICZNY KONTRAST BARW - uzupełnianie i potęgowanie się kolorów.
POINTYLIZM – malowali krótkimi szybkimi pociągnięciami pędzla dzięki czemu widoczna jest faktura. Pomagało to też uchwycić dany moment.
W 1863 Napoleon III na wniosek artystów utworzył „SALON PRAC ODRZUCONYCH”
W 1874 artyści wystawili tutaj swoje prace a 12 lat później ich drogi rozeszły się.