DOBÓR ASORTYMENTU JAKO ELEMENT STRATEGII PRZEDSIĘBIORSTWA.
Asortyment oferowanych produktów musi być dopasowany do oczekiwań rynku docelowego. Należy podjąć decyzje w sprawie rozległości asortymentu (wąski, szeroki) oraz głębokości (płytki, głęboki)
Szerokość asortymentu oznacza ilość linii produktów – grupa produktów w ramach klasy produktów, blisko powiązanych z racji działania w podobny sposób lub sprzedawanych tym samym grupom klientów, dostarczanych tymi samymi kanałami dystrybucji lub będących w podobnej klasie cenowej (np. pasta do zębów, środki piorące, mydło, ręczniki papierowe).
Długość asortymentu to ogólna ilość produktów w całym asortymencie firmy. (np. mydło X, mydło Y, mydło Z).
Głębokość asortymentu oznacza ilość wariantów produktu oferowanych w ramach każdej linii, np. jeśli pasta do zębów jest w trzech wielkościach i dwóch smakach to asortyment ten ma głębokość równą 6.
Spójność asortymentu mówi nam, jak blisko związane są różne linie produktów, jeśli chodzi o zastosowanie, wymogi produkcyjne, kanały dystrybucji i inne (linie produktów są spójne, np. gdy stanowią je dobra konsumpcyjne i że ich dystrybucja dokonuje się przez te same kanały). Natomiast im bardziej różnią się funkcje linii produktów, tym mniejsza jest spójność asortymentu.
Strategia pełnego asortymentu – firma oferuje swym klientom pełny asortyment (np. materiałów budowlanych), tak aby klienci mogli dokonać wszystkich zakupów w jednym miejscu.
Podstawową decyzją w rozciąganiu asortymentu jest znajomość rynku i procentowe udziały w sprzedaży i w zyskach każdego elementu linii. Strategia poszerzania linii wiąże się z produkcją wyrobów w różnych rozmiarach i typach w celu zaspokojenia większej ilości potrzeb.
Strategie poszerzania marki – wykorzystywanie znajomości firmy i istniejących już produktów do wprowadzenia nowych (np. marka Ivory znana tylko jako mydło, została wykorzystana do wprowadzenia mydła w płynie, płynu do zmywania i szamponu). Taka strategia powoduje, że nowy produkt zdobywa natychmiast większe uznanie, co pozwala na obniżenie kosztów reklamy.
Strategia wielu marek – produkcja kilu rodzajów mydła, kilku rodzajów szamponu, kawy i płynu do zmywania podług. Celem tej strategii jest zaspokajanie różnych potrzeb i konkurowanie z poszczególnymi produktami konkurencji. Mając kilka różnych produktów, firma panuje tym samym nas większym wycinkiem rynku i oszczędza na kosztach dystrybucji.
Firmy nastawione na maksymalizację zysku posiadają krótsze linie o starannie wybranych elementach.
Producent musi podjąć decyzję dotyczącą strategii asortymentu, czy chce oferować większy wybór wersji jednego produktu (np. kilka smaków i rozmiarów butelek ketchupu), czy zależy mu na wysokim udziale w rynku i rozwinie długie linie produktów.