Biblia.
BIBLIA
Testament-( łac.testamentum) przymierze
Werset-wyodrębniony graficznie odcinek tekstu, obejmujący najczęściej kilka zdań tworzących całość znaczeniową i rytmiczną
Ewangelia- dobra nowina, pismo chrześcijańskie opisujące życie i śmieć Jezusa
Septuaginta- pierwszy przekład Biblii z oryginału na łacinę przez 70 mędróców w 70 dni
Archetyp- pierwowzór postępowania
Paralelizm- równoległe występowanie tych samych elementów w różnych częściach utworu
Kanon- reguła, norma, wzorzec
Genesis- gr. Narodzenie, pochodzenie. Nazwa pierwszej Księgi biblijnej- Księgi rodzaju
Biblia dzieli się na:
a)Stary Testament (39 ksiąg)- napisany w języku: hebrajskim, armejskim, greckim
Pięcioksiąg (Tora)
Księga Hioba
Księga Kohleta
Księga Psalmów
b) Nowy Testament- napisany w języku: greckim oraz armejskim
Ewangelie (księgi historyczne)- św. Marka, św. Mateusza, św. Łukasza, św. Jana
Księga Apokalipsy
Dzieje Apostolskie
Listy Apostolskie
W lit. Biblijnej wyróżniamy tzw. większe literackie modele rodzajowe:
hisoriografia
prawo
teksty prorockie
liryka
literatura mądrościowa (gnomiczna)
apokaliptyka
list
Możemy znaleźć również wiele mniejszych form lub gatunków lit. Np. rodowody, sagi, epopeje, wyrocznie, przypowieści, alegorie, humny, lamentacje
BIBLIJNY OPIS STWORZENIA ŚWIATA
Bóg stworzył świat z chaosu
Pokój- miejsce stworzone przez Boga, nazwane „rajem”
Bóg stworzył człowieka
Człowiek uwięziony zostaje w raju
Bóg oddaje człowiekowi wszystko, co stworzył
Człowiek miał być gospodarzem świata
Bóg wskazuje wskazał zasady postępowania, oddzielił dobro od zła- stworzył ład moralny
PRAWDY RELIGIJNE WYNIKAJĄCE Z OPISU ŚWIATA
Wiara w jednego Boga istniejącego poza czasem
Bóg jest wszechmogący, ma władzę nad własnym stworzeniem
Człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo boże, czyli ma w sobie coś boskiego
Biblia głosi, że świat jest procesem stawania się historią. Dobre jest to, co pochodzi od Boga, zło zostało zawinione przez nadużycie wolności człowieka
KSIĘGA RODZAJU (Księga Genesis)
Kosmogonia biblijna- wyobrażenia na temat stworzenia świata i człowieka przez Boga.
Księga Rodzaju przedstawia:
Bóg ukazany jako kreator, stworzyciel i prawodawca, powołujący wszystko do istnienia.
Opis Edenu (rajskiego ogrodu)
upadek pierwszych ludzi: Adama i Ewy
opowieść o bratobójczej zbrodni Kaina, który z zazdrości zabił swego brata Abla.
Biblijny opis stworzenia swiata możemy traktować dosłownie oraz metaforycznie. Bóg nie tylko uporządkował świat, ale również wskazał zasady postępowania, oddzielił dobro od zła, stworzył tzw. Ład moralny. W tym sensie biblijny poemat kosmogoniczny możemy traktować jako utwór poetycki ze względu na użyte w tym tekście srodki artystycznego wyrazu.
PSALMY
Psalm- rodzaj pieśni religijnej wywodzący się z tradycji hebrajskiej, powstały między XI a IV w. P.n.e.. Autorstwa części z nich przypisuję się królowi Dawidowi.
Terminem lit. :”psalm” określa się- liryczny utwór modlitewny powstały na wzór pieśni starotestamentowych. Zbiór psalmów wyodrębniony z Pisma św. Nazywamy psałterzem.
Rodzaje:
błagalne
pochwalne
dziękczynne
królewskie
pokutne
mądrościowe
Ukazanie świata w psalmach:
BÓG Łaskawy dla sprawiedliwych i surowy dla grzeszników
Ostoja i droga
Daje nam nadzieje przez to, ze po śmierci coś nas jeszcze czeka
Miłosierny, dobry nauczyciel
Odkupi swój lud
ŚWIAT Piękny, umacnia człowieka
Zmienia się na lepsze
Staje się sprawiedliwy
Nie stawia przeszkód na drodze człowieka
Jest nadzieją
Bóg ma nad nim całkowitą władzę
CZŁOWIEK Grzeszny, sprawiedliwy, bezbożny
Podążający za nauką
Szukający
Pokłada nadzieję w Bogu
Wobec Boga jest pokorny
Słucha jego nauki
Ma nadzieję na zbawienie
Bóg jest adresatem i bohaterem psalmów. Psalmy są nie tylko utworami modlitewnymi ale również poetyckimi. Składają się one z wersetów składających się z dwóch, trzech lub czterech członów powiązanych ze sobą.
Człon I- zawiera główną myśl (tezę) która następnie jest powtarzana, uzupełniana i rozwijana. W psalmach występuje wiele środków artystycznych.
W renesansie powstało kilka tłumaczęń psalmów na język polski, z których Psałterz Dawidów J. Kochanowskiego uważany jest za arcydzięło rodzimej liryki.
KSIĘGA HIOBA
Księga Hioba należy do ksiąg mądrościowych Starego Testamentu. Zawiera elementy historyczne. Powstała m-dzy V-III w p.n.e.
Księga mówi o sensie niezawinionego cierpienia, bólu wpisanego w ludzką egzystencje. Hiob, człowiek dobry, bogobojny i sprawiedliwy, w wyniku akładu między Bogiem, a szatanem zostaje poddany próbie. Spadają na niego niewytłumaczone plagi- choroba, utrata dobytku i bliskich. Hiob zadaje pytanie o przyczynę cierpienia, zapoczątkowując tym samym wielką tradycję teodycei- fundamentalnego pytania o przyczynę istnienia w siecie i ludzkim życiu zła, które tak trudno zaakceptować w obliczu nieskończonego dobra Boga.
Pouczenia z Księgi Hioba
Cierpienia nie zawsze są karą
Bóg doświadcza cierpieniem także sprawiedliwych
Cierpienia są środkiem wychowawczym i przyczyniają się do uświęcania człowieka
Bóg ma swój tajemniczy plan- niezrozumiały dla człowieka, powinien przyjąć je z pokorą
Cierpienia nie można pojąć ani wytłumaczyć
KSIĘGA KOHELETA
„„Vanitas Vanitatum et omnia vanitas”- marność nad marnościami i wszytsko marność”- wypowiedziane 20 razy przez autora, oznacza że nic nie ujdzie przed śmiercią- bogactwo, uciechy życia, ludzkie dokonanaia, wszystko to nicość. Jedynym ratunkiem człowieka wobec ułomności jego egzystencji jest wiara w Boga.
Księga Koheleta przekazuje nam mądrości związane z życiem i przemijaniem: „ przemija pokolenie i rodzi się pokolenie”, celem i sensem życia człowieka, nad jego nietrwałością.
Przesłaniem jej jest przeświadczenie, że piękno i radość są jedynie ulotną chwilą, niosącą w sobie zapowiedź nieuchronnej śmierci.
Księga wskazuje cykliczność natury, która odradza się, a następnie przemija. Także człowiek poddany jest przemijaniu.
W owej księdze czytamy, iż trud, który każdego dnia nas dotyka nie przynosi żadnego pożytku. Jednak daje nadzieje innym pokoleniom, pozwala im korzystać z tego, czego my już doświadczyliśmy.
PRZYPOWIEŚCI BIBLIJNE
Przypowieść ewangeliczna- dłuższa/ krótsza wypowiedź narracyjna. Najczęściej udramatyzowana przez dialogi bohaterów. Posługująca się najczęściej alegorią moralno- dydaktyczno- naukową. Służy objaśnieniu tajemnic Królestwa Bożego oraz wymagań moralnych stawianych dobremu chrześcijaninowi.
Przypowieść (parabola)- starożytny gatunek lit., zawierający zawsze aktualne prawdy moralne, pisany m. In. przez Sofoklesa i Arystotelesa, którzy korzystali z ich aspektu dydaktycznego. Zabudowane są z:
I część: przykład z życia, ilustrujący dany problem, który ułatwia dotarcie do słuchacza.
II część: sfera moralistyczna, odwółująca się do wyższych ideii.
Przedstawione sytuaje i postaci są istonte nie ze względu na iswoje cechy jednostkowe, lecz jako przykłady uniwersalnych postaw, praw rządzących ludzkim życiem, relacji człowieka ze światem.
Alegoria- motyw zawarty w dziele literackim (a także malarskim), np.: postać, zdarzenie, które oprócz znaczenia dosłownego ma sens dodatkowy, domyślny, czyli alegoryczny.
Symbol- odpowiednik pojęcia postrzegany zmysłowo. Najbardziej ogólnie jest to zastąpienie jednego pojęcia innym, krótszym, bardziej wyrazistym lub najlepiej oddającym jego naturę, albo mniej abstrakcyjnym. Symbol ma wiele znaczeń.
Funkcje przypowieści:
Przypowieść najczęściej łączy dwie rzeczywistości ( jedna związana ze światem realnym, dostępna zmysłom, druga często alegoryczna lub symboliczna ma sens przenośny, poprzez który odczytuje się całą wypowiedź)
Poruszają prawdy bardzo trudne, ale wciąż trwałe, ogólnoludzkie i ponadczasowe
Poruszają różne kwestie bardzo odważnie i stanowczo- Jezus daje własne rozwiązania i żąda ich przyjęcia
Pouczają, zachęcają, tłumaczą, zobowiązują i wyrażają najwyższą troskę człowieka
Pełnią też funkcję ostrzeżenia np.” tam będzie płacz i zgrzytanie zębów”
Są trudne- nie tyle w zrozumieniu, ile w przyjęciu, a nade wszystko w postępowaniu według ich wskazań
Były wzorem i inspiracją dla różnych typów dzieł, najczęściej parenetycznych w kolejnych okresach historyczno- literackich
APOKALIPSA ŚW. JANA
Apokalipsa ( gr. apokalypsis- odsłonięcie tajemnicy, objawienie) Utwór, którego tematem jest prorocza, zwykle pełna grozy wizja przyszłości, zwłaszcza czasów przed końcem świata, w pierwotnym znaczeniu odnosi się do tragedii, katastrofy.
Apokalipsa wg. Św. Jana zawiera obrazy, które są wyobrażeniem końca świata- Armagedonu, czyli ostatecznych zmagań dobra ze złem i Sądu Ostatecznego. Symboliczny i tajemniczy utwór jest próbą objaśnienia sensu dziejów. Apokalipsa św. Jana obfituje w prorocze wizje, znaki, symbole, liczby i obrazy, co powoduje, że jest trudna do zrozumienia. Apokalipsa zawiera przepowiednie losów chrześcijaństwa i końca świata, ma więc charakter synoptyczny (prognozujący, przepowiadający). Obejmuje też zbiór wypowiedzi eschatologicznych (dotyczących przeznaczenia i celu ostatecznego swiata, a także losów pośmiertnych człowieka)
Treścią apokalipsy jest:
Opis gniewu bożego,który dotyka świat
opis walki dobra ze złem i triumfu dobra nad złem
opis sądu nad wszelkim stworzeniem
oddzielenie grzeszników od ludzi pobożnych
utworzenie Niebiańskiego Jeruzalem i wieczne szczęście
Składa się z 7 widzeń mających znaczenie symboliczne:
Intronizacja, potem gloryfikacja Jezusa, który ma zapieczętowaną siedmioma pieczęciami Księge Żywota
Przebieg samego Sądu
Niewiasta obleczona w słońce, nękana przez ziedmiogłowego smoka
Siedem plag zesłanych na grzeszników
Walka baranka ze smokiem
Tysiącletnie króleswo Chrystusa
Wizja ukazująca mieszkańcom ziemii wnętzre niebieskiego Jeruzalem
Motywy apokaliptyczne:
Baranek- symbol Chrystusa
Alfa i omega- pierwsza i ostatnia lit. Gr. Alfabetu, czyli początek i konieć
Niewiasta obleczona słońcem- obraz Matki Bożej i Kościoła
Smok/bestia- symbol przeciwnika Boga, szatan prubujący zniszczyć dzięło Mesjasza
Liczby: trzy- symbolizująca trójcę św., oznacza po trzykroć świętego Boga, cztery- symbol kosmicznej całości: cztery strony świata, cztery pory roku, tronu bożego strzeże czworo zwierząt, po otwarciu czwartej pieczęci zjawia się czterech jeźdźców apokalipsy, siedem- biblijna miara czasu, siódmy dzień święty, księga zamknięta na siedem pieczęci oznacza tajemnicę, siedem trąb jest zapowiedzią Bożych wyroków, smok z siedmioma głowami jest symbolem szatana, dziewięć- symbol doskonałości, a w znaczeniu negatywnym- symbol mocy szatańskiej
Jeźdźcy apokalipsy- wojna, głód, zaraza
Zwierzęta: lew, wół;, orzęł, i zwierze z ludzką twarzą- symbole czterech ewangelkistów.
Czterej jeźdźcy apokalipsy:
jeźdźca na białym koniu - symbolizuje zwycięstwo ewangelii
jeździec na koniu barwy ognia - symbolizuje wojnę
jeździec na czarnym koniu z wagą w ręce - symbolizuje głód
jeździec na koniu trupio białym - śmierć
Inne symbole:
Lew- triumf
Wąż-szatan
Wół- siła
Orzeł- zręczność
4 zwierzęta- 4 strony świata
Smok- zło
Zwierze z ludzką twarzą- śmierć
STYLIZACJA BIBLIJNA
W tekście naśladującym styl wypowiedzi biblijnej stylizacji podlegają:
warstwa leksykalna- występuje słownictwo związane z dwiema sferami: sacrum i profanum, łączące wzniosłość z konkretem
warstwa składniowa- zdania krótkie, współrzędnie złożone, często rozpoczynające się spójnikami, szyk przestawny
styl- uroczysty, podniosły, a zarazem prosty, zwięzłi i dobitny
kreacja „ja” mówiącego- podmiot mówiący kreowany jest na wyjątkowy autorytet moralny, przekaziciela niepodważalnych prawd
warstwa gatunkowa- tekst ukształtowany jest na wzór przypoiweści, występują w nim liczne sentencje, maksymy
metryka- wypowiedź zachowuje rytm biblijnych wersetów