Metody badania jakości usług Servqual

METODY BADANIA JAKOŚCI USŁUG

Technika krytycznych przypadków (CIT) J.C. Flanagana uznawana jest za najbardziej odpowiednią metodę badawczą w pracach nad źródłami satysfakcji i niezadowolenia z usługi. W metodzie tej brane są pod uwagę przypadki krytyczne, czyli znacząco odchylające się od średniej ? stany skrajnej satysfakcji lub skrajnego niezadowolenia. Jest ona zbudowana na podstawie zestawu oryginalnie określonych procedur obserwowania zachowań ludzkich oraz na takim ich klasyfikowaniu, aby były użyteczne do rozwiązywania problemów pojawiających się w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Servqual polega na poznaniu oczekiwań i percepcji konsumentów w stosunku do usługi oraz zmniejszeniu rozbieżności między nimi.
Oczekiwania klienta to wyobrażenia koncentrujące się wokół jakości usługi jeszcze przed jej nabyciem. Percepcja to subiektywne odczucia, jakich doznaje klient podczas nabywania danej usługi.

V. Zeithaml, A. Berry, L.L. Parasuraman wyróżnili 10 kryteriów ? determinant jakości, obejmujących cały proces świadczenia usługi: niezawodność, odpowiedzialność, kompetencje, dostępność, uprzejmość, komunikacja, zaufanie, bezpieczeństwo, znajomość i zrozumienie potrzeb klienta, materialna obudowa usługi.

Dodaj swoją odpowiedź
Zarządzanie przedsiębiorstwem

Wykorzystanie metody SERVQUAL do badania jakości usług świadczonych przez Hotel Qubus Katowice oraz Hotel Katowice.

Metoda SERVQUAL – historia i zastosowanie

Wśród różnorodnych, opisanych w literaturze przedmiotu metod pomiaru poziomu jakości usług do najpopularniejszych należy metoda SERVQUAL. Metoda ta jest prostą, wielostopniową skalą za p...

Turystyka i rekreacja

Wykłady z zarzadzanie jakoscia usług turystycznych

MARKETING – proces społeczna y zarządczy, dzięki któremu jednostki i grupy uzyskują to, czego potrzebują i pragną przez tworzenie oraz wzajemną wymianę produktów i wartości.
Punktem wyjścia wszelkich działań i weryfikatorem dzia...

Ekonomia

Biuro podróży - ściąga

Ust. z dn. 29 XII 1997 r. wśród pbiorcow tur. można wyróżnić:
organizatorów tur.- touroperatorzy – pbiorca organizujący imprezę tur., występuje on we własnym imieniu jako usługodawca wobec klientów.
Organizowanie impr. tur. po...