Uczenie się i pamięć
Uczenie się to proces zachodzący w układzie nerwowym, prowadzący do zmian w zachowaniu pod wpływem doświadczeń nabytych w ciągu życia. Najbardziej rozwiniętą formą uczenia się jest wykorzystywanie nabytych doświadczeń do rozwiązywania nowych problemów. Przejawem takiego uczenia jest np. wykorzystywanie narzędzi do wykonywania różnych skomplikowanych zadań.
Uczenie się byłoby jednak niemożliwe bez istnienia bardzo złożonego procesu jakim jest pamięć. Jest ona zdolnością mózgu do przechowywania informacji w postaci tzw. śladów pamięciowych, oraz wydobywania ich i wykorzystywania kiedy są potrzebne.
Proces ten składa się z 3 etapów.
ETAP 1
Zapamiętywanie (odebranie informacji i zapisanie w postaci sladu pameciowego)
ETAP 2
Pamiętanie (przechowywanie śladu pamięciowego)
ETAP 3
Przypominanie (odtwarzanie śladu pamięciowego)
Jest tez proces zapominania. Występuje on ponieważ ślady pamięciowe ulęgają po pewnym czasie zatarciu.
Istnieją dwa rodzaje pamięci:
Pamięć krótkotrwała (do przechowywania wydarzeń aktualnych, magazynuje tylko niewielka ilość informacji)
Pamięć długotrwała (nieograniczona pojemność, informacje w niej zawarte SA często zachowane do końca życia)
Chroń swoja pamięć!!!!
Warto pogimnastykować pamięć można np. ćwiczyć pisanie lewa ręką, przyswajać nowe pojęcia, łączyć je z obrazami, które podsuwają nam skojarzenia. Próbowano tez stworzyć cudowny lek na dobra pamięć jednak nie udało się. Udowodniono jednak, że najskuteczniejszym sposobem na jej usprawnienie jest odpowiednie odzywianie.W codziennym jadłospisie powinny dominować nieprzetworzone, pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby, warzywa i owoce.
Mozg ludzki szczególnie lubi :
-magnez (przeciwstresowy)
-czerwone wino (niewielkie ilości ułatwiają zapamiętywanie i chronią przed choroba Alzheimera)
-pestki dyni
-orzechy
-figi
-rośliny strączkowe
-pomidory
-cytrusy
+mleko
-ryby
-owoce morza
wody mineralne
-czekolada(usprawnia prace wszystkich komórek nerwowych)
Kilka rad, które ułatwia zapamiętywanie!!!
I Praktyczna instrukcja obsługo mózgu
Pamiętaj!!!!
Mózg jest bardziej skomplikowany niż najlepszy komputer na świecie, trzeba obsługiwać go zgodnie z instrukcją!!!
PROFESOR ARTYSTA
Słońce
Kłódka
Kwiatek
Do zapamiętywania powinniśmy wykorzystać obie półkule mózgu, czyli kojarzyć dane informacje z obrazkami i kojarzyć je z innymi faktami!
II Warunki dobrej koncentracji
1.Stałe miejsce
2.Właściwa pozycja ciała (kat prosty)
3.Unikanie zaklooceń takich jak np.rozmowy, bałagan
4.Nie słuchać muzyki jedynie instrumentalną (po cichu)
5.uczyc się w najlepszych godzinach pracy naszego mózgu
III Kiedy najlepiej się uczyć
Najlepsze godziny na naukę:
Od 6.00 do 11.00
Od 16.00 do 20.00
Najgorsza godziny na naukę:
Od 12.00 do 14.00
Od 21.00 do 3.00
Kiedy uczyć się czegoś nowego:
Rano od 6.00 do 11.00
Kiedy robić powtórki:
Popołudniu od 16.00 do 20.00
IV Techniki na skoncentrowanie się
Ucząc się pamiętaj o zastosowaniu 4 technik zwiększających twoja koncentracje!!
1.Krótko a słodko – rób sobie krótkie przerwy i myśl w ciągu nich o bardzo przyjemnych rzeczach
2.Jedz warzywa przed deserem – najpierw ucz się rzeczy nudnych potem ciekawych
3.Nie siedź, zrób coś- walcz z nuda podczas uczenia się. Gestykuluj, mów głośno, bądź nauczycielem.
4.Trawa jest bardziej zielona –często zmieniaj przedmioty
V Wzmocnienie motywacji
1.Patrz w dal i pod nogi – dziel materiał na cześci i motywuj się juztylko troche mi zostalo.
2.Kropla drąży skałę nie siła a częstym spadkiem- dotrzymaj słowa, powiedz wszystkim co masz zamiar zrobić.
3.Drużyna pierścienia – szukaj towarzystwa wśród najlepszych
4.W dal i wzwyż- mierz wysoko bez ograniczeń
5.Małe a cieszy- funduj sobie nagrody
6.Nieudalo się- wszyscy się mylą, błędy uczą, porażki również
Co szkodzi naszej pamięci??????
Często większość z nas pije kawę. Jedna czy dwie filiżanki pokonują zmęczenie i poprawiają koncentrację, ale już 4-5 wpływa na mózg drażniąco.
Trzeba tez pomyśleć o siejącej spustoszenie w naszym mózgu nikotynie, która niszczy go działając jak silna trucizna.
Dbajmy wiec o nasza pamięć!!!