Zakopane w epoce Młodej Polski.

Zakopane to najwyżej położone miasto w Polsce, u stóp Tatr, w kotlinie pomiędzy nimi a grzbietem Gubałówki.. Zakopane powstało na początku XVII w. a zostało odkryte jako miejscowość o wielkich walorach klimatycznych i leczniczych przez lekarza Tytusa Chałubińskiego w XIX w. Od tamtej pory Zakopane zaczęło przyciągac turystów i taterników.

Miasto to przeżywało swój rozkwit w epoce Młodej Polski. w XIX w. był to teren odwiedzany masowo przez środowiska artystyczne. Atmosfera pod Giewontem sprzyjała swobodnej wymianie myśli, twórczości artystycznej i działalności społecznej.
Rozwojowi życia umysłowego przyświecały idee patriotyczne, co związane było z koncepcją Zakopanego jako ogniska niezależnego życia narodowego o roli ogólnopolskiej, ponadzaborowej. Uzasadnieniem tej koncepcji był stosunek uczonych i artystów do kultury podhalańskiej, w której widzieli zachowane cechy pradawnej kultury narodowej. Koncepcja ta znalazła odbicie w programie Muzeum Tarzańskiego (zał 1888), której głównym reprezentantem był Stanisław Witkiewicz- uważał on że drewniane budownictwo na Podhalu zachowało cechy stylu, jaki dawniej istniał na obszarze całego kraju. Na tej podstawie zainicjował kierunek w architekturze zwany stylem zakopiańskim , w 1900 roku odbył się w Zakopanem wiec domagający się wprowadzenia tego stylu w całej Polsce.
Zakopane stało się także ośrodkiem działalności narodowej, mającej na celu propagowanie sprawy polskiej wśród przebywających tu sezonowo przedstawicieli różnych dzielnic i krajów. Stykali się tutaj i wymieniali poglądy ludzie z Warszawy, Poznania, Krakowa, Lwowa jak i również z Petesburga, Moskwy, Londynu i Paryża. Odbywały się więc odczyty o aktualnej sytuacji politycznej w zaborach, spotkania z działaczami politycznymi przybierające czasem charakter wieców m. in. protestujących przeciwko prześladowaniu dzieci we Wrześni czy apelujących o pomoc dla rewolucjonistów w Królestwie.
Powstawały także różnego rodzaju organizacje, szkoły, biblioteki i uczelnie. Do najważniejszych należały:
- gimnazjum, które było urzeczywistnieniem rzuconego przez Witkiewicza hasła ponadzaborowej szkoły narodowej,
- Uniwersytet Wakacyjny, którego celem było zaznajamianie słuchaczy z najnowszymi zdobyczami nauki a wykładowcami byli najwybitniejsi polscy profesorowie.
Ważnymi placówkami oświaty były biblioteki i czytelnie, do ich organizatorów należał m. in. Stefan Żeromski. Był on prezesem Biblioteki Publicznej Zakopiańskiej, i jednym z założycieli Czytelni Zakopiańskiej ( ofiarował na ten cel wiele książek).
Do powstających w Zakopanem instytucji o charakterze ogólnopolskim należało Towarzystwo Pisarzy Polskich.
Pojawiła się także koncepcja stworzenia teatru narodowego, nie doczekała się ona jednak realizacji z powodu braku stałej siedziby. Klasyczny repertuar i nowatorskie inscenizacje przywoziły tu teatry lwowskie i krakowskie.
Próbowano zorganizowac ruch odrodzenia narodowego o zabarwieniu mesjanistycznym, nazywając go prądem tarzańskim, jego celem miało być uśmiadomienie polityczne górali. Ideę tą propagował „Goniec Tatrzański”(1894) którego jedyny numer ukazał się w podwójnej wersji- dla inteligencji, i po raz pierwszy- dla górali.
Jeśli chodzi o rodowitych mieszkańców gór- górali, to zyskali oni sławe jako gawędziarze i pieśniarze, najsławniejszym stał się Sabała- a wł. Jan Krzeptowski. Towarzyszył on Tytusowi Chałubińskiemu i Stanisławowi Witkiewiczowi w ich górskich wyprawach. Przez Witkiewicza został nazwany "Homerem Tatr". Zabawiał też znakomitych gości doktora Chałubińskiego śpiewem i opowieściami, a nawet zainscenizowanym dla Heleny Modrzejewskiej napadem zbójeckim, podczas którego wystąpił w roli harnasia. Gawędy góralskie (jego autorstwa lub powtarzane przez niego) zostały spopularyzowane przez Stanisława Witkiewicza, Henryka Sienkiewicza, Wojciecha Brzegę oraz opublikowane w licznych zbiorach
W powstawaniu duchowej stolicy kraju ważną rolę odegrały czasopisma. Do pierwszych pism zawierających też wiadomości literackie należały: „Zakopane”(1891); „Kurier Zakopiański”(1892); „Gazeta Zakopiańska” (1893).
Jak już wcześniej wspomniałam, Zakopane stało się ważnym ośrodkiem kulturalnym, odwiedzanym (lub zamieszkanym) przez sławne postacie polskiej kultury.
Większość pisarzy i ludzi sztuki pojawiała się jednak okresowo w Zakopanem, by szukać natchnienia w widoku górskich krajobrazów i gawędzeniu z góralami. To powszechne zauroczenie Tatrami wywodziło się z hołdu dla krainy, w której objawiał się duch wolności potęg przyrody. Tematyka folklorystyczna była tak powszechna, że mało który poeta nie wykorzystywał jej motywów w swojej twórczości.
Przykładem takiego artysty natchnionego widokami gór jest Kazimierz Przerwa Tetmajer. Był to entuzjasta Podhala i Tatr. Wyrażał swój podziw w intymnym przeżywaniu górskiego krajobrazu, stanowiącego nie tylko przedmiot podziwu, ale inspirację dla najrozmaitszych refleksji. Widać to np. bardzo wyraźnie w jego liryce tatrzańskiej.
Henryk Sienkiewicz, który przyjeżdżał często do Zakopanego zainicjował zbiórkę na fundusz budowy sanatoriów i kościoła odczytując szkice do „Quo vadis”, tu powstały fragmenty nowel i powieści tj. „Potop”, „Pan Wołodyjowski”, „Krzyżacy”.
Na wieczorach literackich Reymont czytał fragmenty „ Chłopów”.
Stefan Żeromski pisał tu częściowo powieści „Ludzie bezdomni”, „Popioły”, „Dzieje grzechu”, „Nawracanie Judasza”. „Zamiec”.

Epoka młodej polski zapoczątkowała wielki rozwój Zakopanego. Dziś miasto jest najsłynniejszą miejscowością wczasowo-wypoczynkową Polski, stolicą sportów zimowych ( szczegołnie skoków narciarskich) i punktem wyjścia wycieczek w Tatry oraz uzdrowiskiem klimatycznym. Każdego roku odwiedza je ok. 3 mln turystów. Może miasto nie spełnia już tak ważnych funkcji jak w epoce młodej polski, ale nadal pozostaje jednym z najciekawszych i najchętniej odwiedzanych miast w Polsce.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Nastroje panujące w poezji Młodej Polski - moje refleksje po przeczytaniu wybranych utworów literackich.

Młoda Polska to epoka literacka trwająca od około 1890 do 1919 roku. Pojawiały się nowe zjawiska, tendencje, filozofie, postawy. Człowiek schyłku XIX wieku czuł się zagubiony w otaczającej go rzeczywistości – z jednej strony rozwój tec...

Język polski

Różne sposoby przezwyciężania "choroby wieku" - pesymizm i dekadentyzm w literaturze Młodej Polski.

Różne sposoby przezwyciężania „choroby wieku” pesymizm i dekadentyzm w literaturze Młodej polski


Młoda Polska to epoka w której dominuje poczucie zagrożenia jednostki ludzkiej. Koniec XIX w. przyniósł bunt Młodych przeci...

Język polski

Egzystencja, Życie człowieka, rozważania o jego sensie i celowości.

„Na szczycie góry jesteśmy bliżej nieba niż na równinie. Ale nie jesteśmy bliżsi temu, żeby latać”. Te słowa Simone Weil, francuskiej myślicielki, filozofa i etyka mówią o ograniczoności ludzkiego poznania. W jakikolwiek sposób d�...