Charakterystyka niektórych trenów Kochanowskiego

TREN I


- zaczyna się od rozbudowanej apostrofy w której wymieniane są synonimy (łzy heraklitowe, skargi symonidowe, wzdychania, żale , rąk łamania), które mają spotęgować, uwydatnić ból poety
- porównanie homeryckie: okrucieństwo śmierci zabierające małe niewinne dziecko porównane jest do smoka który czyha na bezbronne słowiczki.

TREN V


- kompozycja oparta na porównaniu homeryckim: Urszulka- drzewko oliwkowe, śmierć- ogrodnik
- śmierć Urszulki to jakby zakłócenie porządku natury, gdyż nie powinny umierać tak młode istoty, bezsens tej śmierci
- apostrofa do Persefony potęguje ból i rozpacz poety

TREN VI


- zaczyna się apostrofą do Urszulki- pełne wewnętrznej pasji dramatyczne, a potem coraz bardziej zrezygnowane wezwania do zmarłej córeczki
- autor wyraża smutek i żal z powodu utraconych nadziei i niespełnionych marzeń
- porównuje ją do Safo wybitnej poetki greckiej co podnosi jej rangę jako bohaterki literackiej
- kontrast między wizerunkiem Urszulki za życia i po śmierci
- motyw Urszulki jako osoby dorosłej utrzymany jest w renesansowej konwencji w sztuce

TREN IX


- rozpoczyna się apostrofą do stoickiej Mądrości
- poeta wyraża zwątpienie w jej moc
- nie potrafi ona uchronić człowieka przed nieszczęściem i rozpaczą
- Kochanowskiemu zawalił się cały świat dotychczasowych wartości w które wierzył i przekazywał innym (zawarte w filozofii stoickiej)

TREN X


- kompozycja oparta na ciągu pytań retorycznych wyrażających poszukiwania i zwątpienie w Boga
- jeden z najtragiczniejszych trenów

TREN XI


- wyraża zwątpienie w wartość stoickiej cnoty
- nie jest ona w stanie uchronić przed przeznaczeniem
- dobre uczynki i pobożność nie ratują od śmierci
- apostrofa do Żałości uwydatnia kryzys duchowy
- poeta dochodzi do wniosku że w obliczu cierpienia rozsądek i nadzieje tracą swą moc
- zastanawia się czy poddać się takiej bezradności

TREN XIX (sen)


- tren konsolacyjny (pocieszający)
- treścią jest sen poety w którym ukazuje się mu jego matka z Urszulką na rękach i pociesza go w żalu
- mówi, że Urszulce jest dobrze w raju, że uniknęła wielu cierpień, których doznałaby na ziemi „Ludzkie przygody ludzkie noś”- ludzkie cierpienia znoś po ludzku
- ma na myśli opanowanie rozpaczy

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Epoki - przegląd i charakterystyka.

Średniowiecze to pierwsza polska epoka literacka (X-XV w.). Na zachodzie Europy trwa już od IV/V wieku. W 476 roku upadło cesarstwo zachodniorzymskie, Rzym natomiast został podbity przez plemiona germańskie. Stopniowo przejmowały one kulturę ...

Język polski

Wszystko o Renesansie.

RAMY CZASOWE
WŁOCHY
Początek: przełom XIV w.
Koniec: XVI w.
EUROPA
Początek: XV w.
Koniec: po lata trzydzieste XVII w.
PODSTAWOWE CECHY KULTURY RENESANSU
Epoka ta narodziła się we Włoszech w XIV wieku. ...

Język polski

Zagadnienia maturalne

Jak rozumiesz określenie "Bogowie jak ludzie - ludzie jak bogowie"?
Zdaniem tym określa się często bohaterów mitologii i wywodzącej się z niej literatury. Prezentuje ona bowiem bogów greckich, którzy są ogromnie podobni do ludzi, mają...

Język polski

Matura

Jak rozumiesz określenie "Bogowie jak ludzie - ludzie jak bogowie"?
Zdaniem tym określa się często bohaterów mitologii i wywodzącej się z niej literatury. Prezentuje ona bowiem bogów greckich, którzy są ogromnie podobni do ludzi, mają...

Język polski

Środki stylistyczne-z podręcznika

Środki stylistyczne
Rodzaje środków stylistycznych
Każdy wiersz może obfitować w rozmaite środki stylistyczne (zob. wiersze poetów baroku), może być ich również prawie całkowicie pozbawiony. Czasem już pobieżna analiza tekstu ...