Zarządzanie strategiczne - zagadnienia
1. Strategia firmy - sposób w jaki przedsiębiorstwo zamierza realizować swoją misję. Zespół zaprogramowanych działań zapewniających egzystencję i rozwój firmy w długim okresie czasu.
2. Strategia firmy - zintegrowane działanie mające zapewnić poprzez dostosowanie się do zmiennego otoczenia:
- rozwój firmy w długim okresie czasu
- rentowność kapitałów
- osiągnięcie zamierzonego udziału w rynku i dalszą ekspansję.
3. Strategia firmy - zespół skoordynowanych, dostosowanych do sytuacji firmy oraz otoczenia sposobów osiągania celów.
4. Alians strategiczny - porozumienie między konkurentami w obrębie tego samego lub pokrewnego segmentu w celu osiągnięcia wspólnych celów strategicznych.
5. Rodzaje aliansów:
- kompleksowe
- wyspecjalizowane
- konkurencyjne
- komplementarne
- symetryczne
- niesymetryczne
- formalne
- nieformalne
6. Koncepcja strategii wzrostu firmy H.I. Ansoffa - poziomy:
1- Penetracja rynku
2 - Rozwój rynku - polega na wzroście sprzedaży obecnie wytwarzanego prod poprzez wejście na nowe rynki. 2 wymiary tej strategii:
-ekspansja na nowy segment rynku tego samego w sensie geograf
- ekspansja na nowy rynek w sensie geograf.
3 - Rozwój produktu - strateg dynamizacji sprzedaży przez wprowadzenie nowych prod na dotychczasowy rynek.
4 - Dywersyfikacja - oznacza rozwój przez wprowadzenie nowych wyrobów odmiennych od dotychczasowych oraz ich sprzedaży na nowych rynkach. 2 poziomy tej strategii:
-dywersyfikacja pokrewna
- niedokrewna
7. Strategie bazowe na podtawie których firma może konkurować:
1 - Przywództwo kosztowe - dążenie do najniższych kosztów bez obniżania jakości produktów. Oferowanie produktów po najniższej cenie.
2 - Dyferencjacja - odróżnienie się od konkurentów w cechach ważnych dla odbiorców np. niezawodność i trwałość produktów.
3 - Koncentracja - Przewaga kosztowa lub odróżnianie w wąskim segmencie rynku. 2 wymiary koncentracji:
- przywództwo kosztowe (na wybranych segmentach)
- przywództwo w zakresie dyferencjacji na wybranych segmentach.
8. Fazy proc zarządzania strateg:
1- analiza strateg
2- generowanie opcji strategicznych
3- ocena i wybór strategii
4- wdrożenie strategii
5- kontrola i weryfikacja strategii
9. Strategie konkurencji - sposoby osiągania przewagi w wybranych parametrach lub ich kombinacjach.
10. Strategie czyste:
- najniższych cen
- bazująca na jakości prod
- bazująca na jakości obsługi
- bazująca na renomie firmy
11. Podział strategii ze wzgl na rodzaj konkurentów, przeciw którym jest skierowana:
- konkurencja w sektorze
- przeciw nowym wejściom
- przeciw substytutom
- przeciw dostawcom
- przeciw odbiorcom
12. Globalizacja- w znaczeniu strateg oznacza koncepcję zarządzania zorientowaną na światowe czynniki produkcji oraz światowe rynki zbytu.
13. Globalne strategie konkurencji:
- globalne przywództwo kosztowe bazujące na różnicach w nakładach w poszczególnych krajach oraz efektach skali
- koncentracja w skali globalnej
14. Metody realizacji strategii globalnych:
- międzynarodowe połączenia firm
- międzynarod wspólne przedsięwzięcia
- alianse strategiczne
15. Konkurencja na bazie przewagi czasowej (powstała w Japonii) - robimy dobrze ale szybciej niż inni - polega na redukcji czasu trwania proc badawczych, projektowania, wdrażania, proc prod, sprzedaży, dostaw, zbytu, obsługi oraz przyspieszeniu procesów zarządzania.
16. Strategia integracji pionowej (wertykalnej)
- kupowanie i sprzedawanie na rynku niezależnych jednostek
- umowy wieloletnie z niezależnymi dostawcami i odbiorcami
- Quasi - integracja pionowa (nabycie mniejszościowego pakietu akcji dostawców lub odbiorców, pożyczki i gwarancje kredytowe, umowy o wyłączności dostaw, dostawy wyspecjalizowanych urządzeń)
- całkowita integracja pionowa.
17. Metody portfelowe formułowania strategii (wykorzystywane portfolio) są 3:
- macierz wzrostu/udziału (2x2) opracowana przez Boston Consulting Group BCG
- macierz atrakcyjności sektorów/siły konkurencyjnej (3x3) opracowana przez McKinsey
- macierz życia sektora (6x4) opracowana przez A.D.Little.