Podstawowe pojęcia teoretyczne w prawie administracyjnym.
NADZÓR, KONTROLA, KOORDYNACJA, KIEROWNICTWO.
NADZÓR ?są to sytuacje w których organ nadzorujący jest wyposażony w środki oddziaływania na postępowanie nadzorowanych. Może być stosowany tylko w przypadkach przewidzianych przez prawo i tylko przy zastosowaniu środków określonych przez prawo.
Typowymi środkami nadzoru są:
- możliwość uchylenia rozstrzygnięcia organu niższego stopnia, zatwierdzenie rozstrzygnięć organów niższego stopnia, możliwość zawieszenia organu niższego stopnia w jego działalności na określony czas.
KONTROLA ?organ kontrolujący nie ma możliwości wpływania na działalność organów kontrolowanych. Może wydawać jedynie pewne zalecenia.
Wyniki kontroli wraz z wnioskami są przedstawione organowi wyższego stopnia nad organem, którego kontrola dotyczyła.
KOORDYNACJA ? są to uprawnienia organu w stosunku do innych organów lub instytucji, które nie są mu bezpośrednio podporządkowane.
Organ koordynujący ma możliwość oddziaływania na instytucje koordynowane przy użyciu różnego rodzaju środków w celu zharmonizowania działalności tych jednostek.
KIEROWNICTWO ? jego podstawową cechą jest określony zakres władztwa organizacyjnego, daje on możliwość kierowania zachowania się podwładnych niezależnie od ich woli.
Organ kierujący może używać wszelkich środków w celu oddziaływania na kierowane organy ale z wyjątkiem takich środków, które są przez prawo zabronione.