Podejście do nauczania wczesnoszkolnego

Polski system szkolny nakłada obowiązek szkolny na dziecko od 7 roku życia. Edukacja szkolna jest poprzedzona przedszkolem, które jednak nie jest obligatoryjne.
W polskim systemie szkolnym od roku 1919 do roku 1999 było kilka zmian ustrojowych i kilkanaście zmian programowych . W roku 1989 – wraz z przemianami w państwie – rozpoczęła się dyskusja nad zmianami w edukacji wczesnoszkolnej. Dyskusja ta wyniknęła przede wszystkim ze względu na:
• „zmiany formacji ustrojowej naszego państwa,
• z nowych koncepcji filozoficznych człowieka, systemów wartości,
• ze zmiany pojęcia systemu szkolnego i pojmowania globalnych koncepcji kształcenia”
Dyskusja skupiła się wokół dwóch problemów:
• obniżenie obowiązku szkolnego do 6 lat i wydzielenie w edukacji wczesnoszkolnej dwóch etapów kształcenia: dla dzieci 6-7 letnich, dla dzieci 8-9 letnich,
• treściowe i metodyczne powiązanie wychowania przedszkolnego w wczesnoszkolnym.
Ustawa z dnia 7 września 1991 roku zakładała iż:
• edukacja przedszkolna powinna objąć dzieci w wieku 3-6 lat,
• dzieci w wieku 6 lat powinny być objęte rocznym przygotowaniem przedszkolnym (rok zerowy),
• obowiązek szkolny dzieci powinny rozpocząć z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym w którym dziecko kończy 6 lat,
• na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września ukończy 6 lat.
Ta część założeń nie budziła żadnych zastrzeżeń, nowością natomiast była koncepcja „adekwatnego funkcjonowania w życiu”. Według tego założenia uczniowie powinny nabyć takie informacje, w oparciu o które mogą:
• odnajdywać harmonię i równowagę wewnętrzną (żyć w zgodzie z samym sobą ) ,
• współistnieć ze środowiskiem,
• efektywnie współdziałać w ramach różnego rodzaju grup społecznych ,
• korzystać bez większych trudności z zasobów informacyjnych .
W związku z tym postanowiono :
• odstąpić od encyklopedycznego kształcenia ,
• czynić wiedzę środkiem do rozwoju jednostki,
• rozbudować system form i metod pozaszkolnego zdobywania, przetwarzania i stosowania wiedzy, rozwijania zainteresowań,
• wydłużyć perspektywy celów edukacyjnych między innymi poprzez ich wiązanie z systemami wartości,
• zmienić hierarchię celów
• ograniczać uprawnienia ośrodków dyspozycyjnych: na rzecz szkół i samorządów.
W 1998 roku opublikowano dokumenty zasadnicze i dokumenty uzupełniające , a we wrześniu 1999 roku rozpoczęto wdrażaniereformy.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Wykłady - dr Zajac

Temat 1 : RZECZYWISTOŚĆ SPOŁECZNA I PROCES JEJ POZNANIA

1.Czym jest rzeczywistość

Rzeczywistość ? jest to, to wszystko co rzeczywiście istnieje, wszystko to co jest obiektywne, obiektywnie istnieje, prawdziwe. To co przeci...

Pedagogika

Pedagogika wczesnoszkolna

Według Kwiatowskiej dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole, która polega na gotowości dziecka do podjęcia nowych zadań, jak i na zdolności przystosowania się do nieznanego środowiska oraz ogólnie zmienion...

Pedagogika

Pedagogika I semestr

SUBDYSCYPLINY:1.Ped. ogólna-język nauk. Ped. Oraz warsztat pracy metodologicznej. 2.Teoria wychowania- ustala cele, teści,formy i zasady działań ped.W wych. Dążymy do rozwoju wszechstronnej osobowości wychowanka, dlatego wyróżniamy wych.fi...