Wpływ kultury popularnej na wychowanie młodzieży...

Wpływ kultury popularnej na wychowanie młodzieży...
Na początku mojej pracy chciałbym scharakteryzować pojęcie kultury popularnej. Według definicji słownika języka polskiego popkultura – to kultura przeznaczona dla masowego odbiorcy. Bardzo często stosuje się zamienne nazewnictwo tego pojecia kultura masowa.
Kultura masowa jest ogólnodostępna (czyli popularna) dla potencjalnego odbiorcy. Chciałbym również zaznaczyć, iż popkultura jest zaliczana jako imitacja kultury wysokiej – czyli można powiedzieć, że kultura masowa jest kulturą niską.
W świetle moich powyższych prób definicji pojęcia kultury popularnej, można wywnioskować, że to co wydaje się bardzo proste do wyjaśnienia, nie zawsze jest łatwe w próbach definicji.
Najprościej rzecz ujmując, kultura masowa bombarduje nas na każdym kroku: w szkole, na ulicy, w domu, miejscach publicznych itp. Zatem, wzbudza ogólne zainteresowanie i co najważniejsze, czy słusznie jest ją krytykować twierdząc, że nie niesie ona ze sobą żadnych wartości?! W swojej pracy chciałbym się bliżej przyjrzeć róźnorakim wpływom kultury ogólnodostępnej, skupiając się na wymiarze wychowawczym młodzieży.
Pierwszym miejscem działalności popkultury jest niewątpliwie internet, który staje się dla młodych osob podstawowym źródłem komunikacji z bliskimi. Młode pokolenie, do którego również należę ja sam, jest niemalże uzależnione od wpływu, działalności sieci internetowej. A co za tym idzie stajemy sie ulegli wpływom kultury masowej. Internet jest doskonałym siedliskiem kultury niskiej, gdzie znaczącą pozycję leaderów zdobywają celebryci, którzy bardzo rzadko mają coś wartościowego do zaoferowania, przekazania swoim odbiorcom. Z reguły popularność zdobywa ta osoba, która będzie angażowała się w różne propagandy, skandale.
Coraz częściej można dostrzec, że w świecie showbiznesu nie liczy się zasób inteligencji, wykształcenia, lecz znaczącą rolę odgrywa status majątkowy, odpowiedni image, a nawet wiek.
To szkojujące, gdy słyszymy o młodych kobietach, które w sposób świadomy poddają się różnorodnym zabiegom odmładzającym, poprawiającym wygląd. Twierdzą one, że ich wygląd jest niezachwycający.
Niewątpliwie popkultura emanuje seksem. Wystarczy włączyć pierwszy lepszy teledysk w telewizji. W programach muzycznych istotną rolę odgrywa, zresztą po raz kolejny, wygląd. Piosenkarki ubierane są w stroje, które dla mnie osobiscie są nieprzyzwoite. Uważam, że w miejscu publicznym nie powinno się ukazywać tego typu scen, gdyż demoralizują one młodzież, która niestety traci czasami poczucie dobrego smaku, wyczucia swojej wstydliwości, pewnych granic moralnych, które ulegają stopniowej laicyzacji. Osobiście uważam, że sceny erotyczny stały się niejako przymusowym elementem, dodatkiem w każdym współczesnym filmie, gdzie nie liczy się przekaz, ale sposób prezentacji.
W ten sposób młodzież traci godne wzorce do naśladowania. Gdy opiekunowie, rodzice poruszają tego rodzaju problemy ze swoimi podopiecznymi wówczas bardzo często spotykana jest odpowiedź ze strony młodych: to przecież normalne – wszyscy tak robią. Gdy młodzieży zaczyna brakować odpowiednich osobowości do naśladowania, wówczas sytuacja zaczyna wymykać się spod kontroli.
W parze z tematyką seksualną, erotyczną bardzo często spotykane są filmy, reklamy o tematyce przemocy, wulgarności. Przykładowo włączając telewizję po szkole napotykam w większości programów telewizyjnych filmy o bardzo ubogim przekazie, tematyce, które nie są już nawet ocenzurowane.
Można by rzec: róbta co chceta. Upowszechniane jest zjawisko przyzwolenia dosłownie na wszystko. Filmy, programy, seriale, które posiadają wątki erotyczne posiadają jedynie znaczek w prawym górnym rogu, który oznacza, że ten rodzaj przekazu jest skierowany nie do dorosłych, ale do dzieci np. w wieku od 7 do 12 lat! To straszne!
Warto byłoby sobie postawić pytanie, a gdzie są w tym momencie rodzice, którzy odpowiedzialni są za całokształt procesu wychowawczego młodych ludzi? Wydaje mi się, że nieuniknione stają się konfrontacje młodych ludzi z tego typu tematyką w życiu codziennym, ale rodzice, opiekunowie nie mogą stać bezczynnie z założonymi rękami i patrzeć jak ich dzieci są poddawane procesowi manipulacji i degradacji podstawowych zasad.
Bardzo znani, popularni aktorzy i aktorki mają ogromny wpływ na sposób bycia i zachowywania się swoich fanów. Szukając odpowiednich informacji o pozytywnych aspektach tego wpływu na młodzież, natrafiłem jedynie na bardzo głośną ostatnimi czasy akcję, w której Dorota Rabczewska (popularna piosenkarka znana pod pseudonimem Doda) wyraziła swoją aprobatę na włączanie sie w akcję dawców szpiku kostnego. Piękna postawa, godna podziwu! Tego potrzeba młodym ludziom. Niestety tego rodzaju akcje pozostają bardzo często zmarginalizowane przez środki masowego przekazu lub po prostu jest ich za mało.
W wieku gimnazjalnym bardzo często wśród dziewczyn spotykany jest wpływ prasy młodzieżowej typu BRAVO. Niczego nieświadome dziewczyny są tak zaślepione, pozbawione oznak indywidualizmu, że za wszelką cenę muszą wyglądać tak jak ich ulubiony aktor czy aktorka.
Zjawisko upowszechniania zachowań kulturalnych w skali społecznej nie jest jednak jednorodne. Obszary wiejskie lub małe miasteczka nie są jeszcze tak bardzo zbombardowane przez nachalność popkulturaną.
Coraz częstszy staje się również widoczny brak zainteresowania młodych ludzi kulturą wysoką, która staje się dla nich nudna, nieciekawa, nieprzystępna.
Powoli zbliżam się do końca swoich przemyśleń nt. wpływu popkultury na wychowanie młodzieży. Stwierdzam, iż popkultura jest obecna wszędzie, tak wszędzie, nie boję się nadużyć tego sformuowania. Widoczne stają się nieustanne oddziaływania gwiazd popkultury na młodzież, która traci poczucie własnej wartości poddając się łatwej manipulacji. Jednak ta strona ma swój pozytywny aspekt: np. nakłanianie do wzięcia udział w akcjach społecznych. To jak młodzi ludzie się ubierają, zachowują w dużej mierze zależy od środowiska, w którym przebywają. Bardzo istotna jest tutaj rola rodziców, którzy są wypierani przez inne wzorce kultury popularnej. Dlatego też opiekunowie nie mogą być obojętni na to, że dziecko wychowywane jest tylko i wyłącznie przez kulturę masową, która nastawiona jest na chwilowość, hedonizm i jest maszynką do robienia pieniędzy. Sądzę, że wpływ kultury popularnej na wychowanie młodzieży jest widoczny. Młodzi ludzie zbyt łatwo poddają się zbiorowej propagandzie kultury niskiej, przez co maleje rola wychowawcza rodziców, których rola zostaje zmarginalizowana. To w jaki sposób młodzi ludzie się zachowują, postępują, ubierają, jakimi wzorcami się kierują w dużej mierze zależy od środowisk popkulturalnych, w którch ta młodzież przebywa. Dlatego też, środowiska zajmujące się wychowaniem młodzieży powinny realizować innowacyjne metody wychowawcze, które będą kontabilne z danym pokoleniem młodych. Popkultura jest zjawiskiem chwilowym, przybierającym różne postawy, wymiary, którym osoby zajmujące się sprawami wychowawczymi młodego pokolenia, powinny sprostać!


Autor: Dariusz T. [email protected]

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Słownik kultury antycznej

Iliada, Ilias Z greckiego - Pieśń o Ilionie), grecki poemat epicki, prawdopodobnie z VIII w. p.n.e., przypisywany Homerowi, napisany heksametrem daktylicznym, podzielony na 24 księgi przez uczonych aleksandryjskich w II w. p.n.e. Akcja Iliady roz...

Socjologia

Socjologia - wykłady

SOCJOLOGIA EDUKACJI

I.Treści programowe wykładów:
1.Zarys rozwoju socjologii wychowania i edukacji.
2.Socjologia edukacji ? przedmiot, problemy, funkcje.
3.Nowoczesne społeczeństwo ? nowoczesna osobowość społeczna.
4...

Pedagogika

Pedagogika - ściąga

Nowe i dawne funkcje wychowania:
Dawne:
-f. religijna: inicjatywa młodzieży do wierzeń magicznych, treść z ?ksiąg świętych?
-f. moralna: dążyła do urabiania postaw etycznych u ludzi
-f. społeczna: szkoła miała wychowywa...

Pedagogika

Czytelnictwo gimnazjalne

SPIS TREŚCI……………………………………………………………………...1

WSTĘP…………………………………………………………………………….2

ROZDZIAŁ I Formy pracy z książką w k...

Pedagogika

Zagadnienia egzaminacyjne z wprowadzenia do pedagogiki 2009/2010

Zagadnienia egzaminacyjne 09/10 - Wprowadzenie do pedagogiki I rok

1. Podstawowe pojęcia w pedagogice: wychowanie, edukacja, socjalizacja, pedagogika, pedagogizm, inkulturacja, akulturacja, anomia.

WYCHOWANIE – wszelkie świadom...