Kontrola administracji

I.1. Charakterystyka kontroli administracji
Kontrola administracji polega na badaniu jej stanu organizacyjnego oraz zachowania się (działania lub zaniechania) ze względu na określone kryteria. Przedmiotem kontroli może być zarówno struktura organizacyjna administracji, jak i jej działalność. Strukturę organizacyjną bada się pod kątem racjonalnej organizacji pracy administracji państwowej, zasada budowania administracji, zgodności z przepisami ustrojowymi itp. Działalność administracji bada się głównie z punktu widzenia zgodności z obowiązującym prawem lub polityką państwa, celowości, rzetelności, zasad sprawiedliwości społecznej itp.
Do kontroli administracji mogą być powołane podmioty usytuowane na zewnątrz administracji oraz znajdujące się wewnątrz administracji.
Kontrola obejmuje dokonywanie ustaleń faktycznych, sprawdzanie czegoś, formułowanie wniosków, dokonywanie wglądu w działalność; bez możliwości władczego wpływu na kontrolowanego.


Rozdział II
Kontrola zewnętrzna administracji rządowej

Przez kontrolę zewnętrzną można rozumieć kontrolę sprawowaną przez podmioty usytuowane na zewnątrz administracji rządowej. Wśród takich podmiotów można wyróżnić:
• osoby fizyczne i organizacje społeczne, tworzą je podmioty, które są usytuowane na zewnątrz organizacji państwowej. Kontrole sprawowaną przez te podmioty można nazwać niepaństwową
• organy państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne, tworzą je podmioty usytuowane wewnątrz tej organizacji, lecz nie należą do administracji rządowej.
Kontrole sprawowaną przez te podmioty można nazwać państwową

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o społeczeństwie

Kontrola administracji

Kontrola (pojęcie). Kontrolą jest obserwowanie, ustalanie czy wykrywanie stanu faktycznego, porównywanie rzeczywistości z zamierzeniami, występowanie przeciwko zjawiskom niekorzystnym i sygnalizowanie właściwym jednostkom o dokonanych spostrz...

Administracja

Kontrola administracji RIO

I.KONTROLA ADMINISTRACJI- to porównywanie tego, co jest, z tym, co być powinno.
1.Cele i funkcja kontroli- celem jest ustalenie, czy przewidziany stan został urzeczywistniony. Konieczne jest zbadanie stanu istniejącego oraz poznanie stanu po...

Administracja

Kontrola prawna administracji

1. Pojęcie i zasięg kontroli
Kontrola prawna – to kontrola regulowana prawem. Administracja raz jest podmiotem kontrolowanym, a drugi raz podmiotem kontrolującym

Kontrola prawna administracji to:
- badanie zgodności sta...

Administracja

Historia ustroju administracji

FRANCJA - KRÓL

Urzędy ministerialne:
Kanclerz -> kontrola wydatków wychodzących z kancelarii królewskiej, zwierzchnictwo nad sądami, nadzór nad funkcjonowaniem rad królewskich
Generalny kontroler finansów -> adm. Finansów,...

Administracja

Pozasądowe instytucje kontroli legalności działania administracji.

W najprostszym tego słowa rozumieniu kontrola jest to porównywanie faktycznego stanu danego podmiotu ze stanem założonym, postulowanym. W polskim prawie częstokroć termin „kontrola” zastępowany jest pojęciami: inspekcja, rewizja, nadzór...