Budżet państwa

Budżet państwa ? to plan będący podstawą prowadzenia gospodarki finansowej państwa, obejmujący szczegółowe zestawienie dochodów i wydatków, oraz przychodów i rozchodów, obejmujący wydatki organów państwowych, administracji rządowej, który musi być corocznie uchwalany przez sejm w formie ustawy budżetowej.
Cechy budżetu państwa:
1. jest funduszem scentralizowanych zasobów pieniężnych gromadzonych i dzielonych przez państwo w związku z realizacją zadań (funkcji państwa);
2. gromadzenie środków budżetowych odbywa się - z reguły - w sposób przymusowy
3. szczególna rola budżetu w funkcjonowaniu państwa;
4. procesy gromadzenia i dzielenia dochodów za pomocą budżetu implikują zasady ustrojowo-konstytucyjne; najogólniej chodzi o zakres uprawnień władzy ustawodawczej i wykonawczej w określaniu źródeł, wysokości i rodzajów dochodów oraz kierunków wydatków
5. procesy gromadzenia i dzielenia przez państwo dochodów w budżecie zawsze mają charakter nie tylko ekonomiczny, lecz także społeczny
6. dochody budżetowe powstają na skutek definitywnego przejęcia ich przez państwo od różnych podmiotów; oznacza to, że dochody budżetowe gromadzone w budżecie są bezzwrotne;
7. budżet państwa dotyczy działalności organów i podmiotów państwa w przyszłości, stąd też zawsze jest planem dochodów i wydatków państwa na z góry ustalony czas;
8. budżet jako fundusz musi cechować specjalizacja, polegająca na nadaniu rygorów prawnych wydatkom budżetowym;
9. wiązanie dochodów i wydatków budżetowych z działalnością państwa w zamkniętym okresie oznacza, że w istocie budżet państwa tworzą strumienie dochodów i strumienie wydatków;
10. strumieniowy charakter budżetu oznacza, z reguły, konieczność egzekwowania należnych w danym okresie dochodów, jak również obliguje do wydatkowania środków budżetowych przed upływem okresu budżetowego;
11. budżet państwa nie może być wystarczającą podstawą oceny finansowej działalności państwa.
Funkcje budżetu państwa:
1. redystrybucyjna ? polega zatem na regulowaniu dochodów podstawowych kategorii podmiotów występujących w gospodarce narodowej. Zewnętrznym wyrazem redystrybucyjnej działalności budżetu jest gromadzenie dochodów, głównie w postaci podatków, od podmiotów gospodarujących i przeznaczanie ich na rzecz tych podmiotów, które albo w ogóle nie osiągają dochodów, albo osiągają je, ale w stopniu nie wystarczającym na ich potrzeby (np. szkoły, szpitale, jednostki administracji publicznej).
2. alokacyjna ? w pełni pokrywa się z funkcją redystrybucyjną. Zagospodarowanie czynników produkcji w różnej działalności gospodarczej w taki sposób, aby w przyszłości, aby w przyszłości uzyskać jak najwyższy dochód.
3. stabilizacyjna ? (wyrównawczą) polega na wykorzystaniu go jako narzędzia państwa w celu łagodzenia wahań cyklu koniunkturalnego oraz zapewnienia zrównoważonego wzrostu gospodarki kapitalistycznej.
4. fiskalna ? polega na przejmowaniu na rzecz państwa dochodów. Przejmowanie dochodów budżetowych wiąże się z prowadzeniem przez państwo rozmaitej działalności związanej z funkcjami państwa., między funkcją redystrybucyjną a funkcją fiskalną zachodzą różnice co do zakresu, polegające na tym, że funkcja fiskalna budżetu dotyczy tylko jego strony dochodowej, a funkcja redystrybucyjna dotyczy zarówno dochodów, jak i wydatków budżetowych, przy czym główny akcent położony jest na stronę wydatkową.
5. ustrojowa ? w pewnym sensie budżet państwa jest atrybutem władzy, określa ustrój państwa. Jeśli budżet nie zostanie uchwalony może to doprowadzić do destabilizacji politycznej (rozwiązanie parlamentu).
6. demokratyczna ? pobudzanie zainteresowania i angażowania społeczeństwa do opracowywania i wykonywania budżetu (żeby organizacje społeczne włączały się do konstruowania budżetu, miały wpływ na wytyczne, które są formułowane w budżecie państwa).
7. kontrolna ? polega na wykorzystywaniu procesów i zjawisk pieniężnych do obserwacji oraz analizy zjawisk i procesów rzeczowych. Funkcja kontrolna budżetu może polegać na analizie przyczyn(rzeczowych) niewykonania budżetu po stronie dochodów lub wydatków, w kwotach globalnych lub w pozycjach szczegółowych, co oznacza, że pewna część zadań publicznych nie jest realizowana.
8. bodźcowa ? jej istotę można sprowadzić do pozytywnego zachowania się podmiotów wobec stosowanych przez państwo instrumentów budżetowych, zwłaszcza w zakresie ciężarów podatkowych. Bodźcowanie pozytywne ma miejsce jeśli rząd będzie zmniejszał opodatkowanie i opłaty obowiązkowe a zwiększał wydatki publiczne; bodźcowanie negatywne, gdy obciążenia podatkowe zwiększają się.
9. planowania
10. prawna
11. kredytowa ? budżetu sprowadza się do ustalenia, czy państwo ma zdolność kredytową.
12. administracyjna ? jest ściśle związana z funkcją koordynacyjną.
13. koordynacyjna ? koordynowanie działalności całego sektora publicznego przez budżet państwa.
Zasady budżetu państwa:
1. zasada równowagi ? chodzi o to, że możemy wydatkować tyle, ile mamy zgromadzonych środków, wydatki nie mogą przewyższać dochodów.
2. zasada powszechności (zupełności) ? w budżecie uwzględnia się wszystkie dochody i wydatki.
3. zasada jedności ? wymaga obejmowania dochodów i wydatków tylko jednym budżetem( w jednym zestawieniu). Przychody państwa winny być przeznaczone na pokrycie całości wydatków. W ramach tej zasady wyróżnia się tzw. jedność formalną i materialną. Jedność formalną uzyskuje się dzięki budowie zbiorczego budżetu państwa obejmującego budżet władz centralnych i budżet władz samorządowych. Jedność materialna głosi, że suma dochodów powinna być przeznaczona na pokrycie całości wydatków budżetowych bez celowego wiązania niektórych wydatków z określonymi dochodami budżetowymi.
4. zasada jawności ? budżet państwa i zawarte w nim informacje nie mogą być tajne, projekt budżetu musi być jawny.
5. zasada przejrzystości ? zawarte w nim informacje muszą być tak skonstruowane, żeby można było się zorientować jakie są tendencje zmian w polityce społeczno-gospodarczej rządu.
6. zasada realności ? budżet musi być tak skonstruowany, aby był możliwy do wykonania.
7. zasada gospodarności ? środkami publicznymi należy gospodarować w sposób oszczędny.
8. zasada jednoroczności ? budżet jest planowany, projektowany i uchwalany na jeden rok.
9. zasada uprzedniości ? projekt budżetu państwa powinien być zaproponowany jeszcze przed rokiem budżetowym.
10. zasada operatywności ? budżet powinien być opracowany w układzie, który umożliwiłby ścisłe ustalenie, które podmioty są odpowiedzialne za wykonanie poszczególnych zadań budżetowych i jakie środki otrzymują na sfinansowanie tych zadań.
11. zasada polityczności ? na kształtowanie budżetu i poprawki w nim mają wpływ siły polityczne zgromadzone w parlamencie.
12. zasada szczegółowości - postukuje by budżet był sporządzany przy max uszczegółowieniem źródeł dochodów, oraz celów na które dochody będą wydatkowane.

Dochody - wpływy z podatków opłat ceł, wpłat z zysku z przedsiębiorstw państwowych, jednoosobowych spółek skarbu państwa
Wydatki - realizacja zadań organów państwowych: sąd, prokuratura, subwencje, dotacje do jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów, obsługa długu publicznego tj. odsetki, dyskonta, prowizję.
Przychody ? wpływy ze sprzedaży skarbowych papierów wartościowych zaciągniętych pożyczek i kredytów prywatyzacji majątku skarbu państwa.
Rozchody ? spłata otrzymanych pożyczek i pokrycie deficytu budżetowego.
Dochody i wydatki mają charakter bezzwrotny, natomiast przychody i rozchody mają charakter zwrotny.
Dług ? stanowi pieniężne zobowiązanie danego podmiotu do zapłaty tego długu w określonych ratach i terminach z określonym oprocentowaniem.
Dług publiczny ? to skutek zobowiązań państwa powstałych wyniku zaciągniętych bezpośrednich kredytów i pożyczek, emisji papierów wartościowych oraz nieregulowania przez jednostki sektora publicznego wymaganych zobowiązań.
Deficyt budżetowy - występuje, gdy wydatki w budżecie danej instytucji (zazwyczaj państwa) są wyższe niż jej dochody. Przeciwieństwem deficytu jest nadwyżka budżetowa.
Budżety większości państw świata zakładają deficyt rzędu paru procent (jednak rzadko powyżej 5% PKB).
Równowaga budżetowa ? taki stan budżetu, że wydatki równają się dochodom

Dodaj swoją odpowiedź
Finanse i bankowość

Budżet państwa – źródła dochodów i wydatków, forma ustalania budżetu, deficyt budżetowy.

Temat : Budżet państwa ? źródła dochodów i wydatków, forma ustalania budżetu, deficyt budżetowy.

Budżet państwa jest to instytucja finansowo ? prawna . Jest podstawową i najstarszą instytucją finansów publicznych. Geneza i f...

Ekonometria

Budżet państwa

Budżet państwa

W państwie bardzo duże znaczenie ma budżet oraz oparta na nim gospodarka budżetowa.
Budżet jest podstawowym planem finansowym państwa
(jednostek samorządu terytorialnego), który ma dyrektywny charakter. ...

Ekonomia

Budżet państwa

Budżet państwa, plan finansowy państwa, zestawienie prognozowanych na następny rok budżetowy dochodów i wydatków rządowych, sporządzone przez rząd (projekt budżetu) i zatwierdzone (po wprowadzeniu ewentualnych poprawek) przez parlament, n...

Ekonomia

Budżet państwa

Budżet Państwa może być definiowany jako:
AKT PRAWNY
budżet jest określony na dany rok w ustawie budżetowej. Ustawa budżetowa określa dochody i wydatki państwa na okres roku kalendarzowego. Dochody i wydatki ustalone są na podsta...

Finanse i bankowość

Finanse publiczne i budżet państwa

Finanse publiczne i budżet państwa.

1. Finanse publiczne-istota sektora.

FINANSE PUBLICZNE- przez finanse publiczne należy rozumieć gromadzenie i wydatkowanie środków pieniężnych przez związki publiczno-prawne wężej lub...