Ugrupowania XX-lecia międzywojennego

AWANGARDA KRAKOWSKA – termin „awangarda” odnosi się nie tylko do literatur, ale w ogóle do sztuki rozwijanej w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Można go rozumieć jako zespół tendencji w sztuce międzywojennej, wyrażającej się przede wszystkim antytradycjonalizmem, odejściem od konwencji XIX-wiecznego realizmu i naturalizmu, poszukiwanie środków artystycznego przekazu, związanych bezpośrednio ze współczesnością, nastawieniem eksperymentatorskim i dążeniem do programowości. Do Awangardy Krakowskiej można zaliczyć takie kierunki, jak: formizm, ekspresjonizm i futuryzm. Jej rozwój i działalność przypadają na lata dwudzieste okresu międzywojennego. Twórcą i teoretykiem tej grupy był Tadeusz Peiper, a organem pismo „Zwrotnica”. Na jej łamach Peiper publikował rozprawy teoretyczne i programowe poświęcone koncepcjom sztuki awangardowej. Najważniejsze z nich, to: „Punkt wyjścia”, „Miasto. Masa. Maszyna.”, „Metafora teraźniejszości”. Najbliżej związani z Peiperem byli: Julian Przyboś, Jan Kurek i Jan Brzękowski. Po zamknięciu „Zwrotnicy” 1927r. grupa się rozpadła.
Program: wynikał on z refleksji nad współczesną artyście cywilizacją, która przeżywała wówczas swój triumf. W artykule programowym „Punkt wyjścia” Peiper uznał cywilizację za punkt odniesienia dla wszystkich rozważań o kulturze i sztuce. Poglądy estetyczne Peipera mają zdecydowanie prezentystyczny (nastawiony na współczesność) charakter. Głosił on, że sztuka i kultura mają przygotować świadomość człowieka i jego moralną kondycję do właściwego korzystanie ze zdobyczy cywilizacyjnych. Literatura powinna zatem służyć jednostce w odnalezieniu miejsca w nowym świecie miasta, masy i maszyny (3xM). Program cywilizacyjny 3xM Peipera charakteryzował się nieograniczonym optymizmem: rozwój cywilizacji będzie pasmem sukcesów i zwycięstw. Z tych ogólnych przesłanek głównej natury cywilizacyjnej wynikała peiperowska koncepcja poezji. Odrzucała ona natchnienie i intuicję jako siły sprawcze poezji, a istotę wszelkiego aktu twórczego widział w świadomej pracy i wysiłku intelektualno-etycznym. Wiersze to celowe dzieło artysty – rzemieślnika, a akt twórczy musi odzwierciedlać proces opanowania i przetwarzania przez poetę poznawanej rzeczywistości. Dzieło poetyckie powinno się charakteryzować skrajnym „ekonomizmem”, czyli oszczędnością środków wyrazu artystycznego. Poezja dąży o skrótu, do niezbędności estetycznej jej elementów. Najważniejsze staje się w poezji zdanie oparte na „spiętrzonej” metaforze. Zdaniem Peipera dosłowne wrażenie emocji w wierszu prowadzi z jednej strony do przegadania i zniszczenia spójności utworu, z drugiej zaś osłabia siłę uczuciowych doznań. Postulował on przeobrażenie uczuć w konstrukcję pięknych słów i pięknych zdań. Teoria „papieża awangardy” – jak nazywano Peipera – wyznaczała główne drogi rozwoju polskiej poezji współczesnej. Odrzucenie tradycji literatury mimetycznej, pojmowanie liryki jako gry z możliwościami języka – to zasadnicze przesłanki nowatorskiej myśli teoretycznej twórcy „Zwrotnicy”.

"Skamander". Grupa skupiała się wokół pisma UW "Pro arte et studio". W 1919 roku poeci założyli kabaret literacki w kawiarni "Pod Picadorem". W 1920 roku pierwszy numer "Skamandra". Od 1924 roku organem skamandrytów są "Wiadomości literackie". Postawa artystyczna poetów nie była jednolita, charakterystyczny jest też dla tej grupy brak konkretnego programu. W słowie wstępnym do pierwszego numeru "Skamandra" poeci pisali: "programy są zawsze spojrzeniem wstecz, są dzieleniem nieobliczalnego życia przez znane". Zgodnie jednak podkreślali chęć silnego związku poezji z życiem współczesnym, z dniem codziennym. Starali się adresować swoją wypowiedź poetycką do jak najszerszego kręgu odbiorców, toteż oprócz wierszy chętnie pisali szopki polityczne, teksty piosenek do kabartów, felietony i wiersze satyryczne. Wprowadzili do poezji konkretność obrazowania, opiewali optymistyczną radość życia, preferowali tematykę dnia codziennego, zwracając się do prostego człowieka wprowadzali do poezji język potoczny, stawali w opozycji do awangardowych grup poetyckich.
Przedstawiciele Skamandra: Julian Tuwim, Jarosław Iwaszkiewicz, Jan Lechoń, Antoni Słonimski, Kazimierz Wierzyński.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Grupy literackie okresu XX — lecia międzywojennego (próba porównania)

„Grupy literackie okresu XX — lecia międzywojennego (próba porównania).”

Nowe oblicze poezji oraz jej radosną atmosferę łatwo zrozumieć, gdy uświadomimy sobie, że jest to poezja kraju, który po ponad 100 latach niewoli odzys...

Język polski

1.Główne kierunki XX-lecia międzywojennego.Dokonaj analizy i interpretacji przynajmniej jednego wiersza danego ugrupowania poetyckiego.

1.Główne kierunki XX-lecia międzywojennego.Dokonaj analizy i interpretacji przynajmniej jednego wiersza danego ugrupowania poetyckiego....

Historia

Kultura 20-lecia międzywojennego

POCZĄTEK:
I Wojna Światowa zmieniła ukształtowanie i pozycję państw europejskich. Duże znaczenie miała także rewolucja październikowa w Rosji. Wzbudziła ona nadzieje wśród proletariatu innych państw, stanowiła początek niepokoj�...

Język polski

Skamander a Awangarda – dwa różne programy poetyckie XX-lecia międzywojennego

Skamander- grupa poetycka zorganizowana wokół czasopisma „Pro arte et studio”, potem wokół „Skamandra” oraz wokół „Wiadomości Literackich”

Przedstawiciele: J.Tuwim, Jan Lechoń, A.Słonimski, Kazimierz Wierzyński, J.Iwa...

Język polski

Sztuka XX lecia międzywojennego (cechy, przedstawiciele)

FOWIZM
Nazwa FOWIZM wywodzi się z francuskiego słowa le faule – „dzikie zwierzę”, „bestia”. Tak pewien dowcipny krytyk określił gromadkę malarzy – twórców obrazów wystawionych w 1905 roku w jednej z paryskich galerii. Niech�...