Sztuka XX lecia międzywojennego (cechy, przedstawiciele)
FOWIZM
Nazwa FOWIZM wywodzi się z francuskiego słowa le faule – „dzikie zwierzę”, „bestia”. Tak pewien dowcipny krytyk określił gromadkę malarzy – twórców obrazów wystawionych w 1905 roku w jednej z paryskich galerii. Niechęć krytyki wywołał przede wszystkim kolor obrazów i sposób kładzenia farb na płótnie. Otóż kolor przedmiotów w wielu wypadkach nie odpowiadał barwom tych przedmiotów w naturze. Malarzom nie chodziło bowiem o wierne rejestrowanie wyglądu rzeczywistego świata, lecz o dawanie artystycznego wyrazu swoim doznaniom emocjonalnym.
Cechy fowizmu:
jasne, pełne, soczyste barwy
kompozycja na pierwszym miejscu
entuzjazm bijący z obrazów
zmysłowość
środki formalne: barwa i forma
brak cieni i przejść kolorystycznych
Przedstawiciele:
Andrè Derein, Maurice Vlaminck, Henri Matisse
EKSPRESJONIZM
Narodziny ekspresjonizmu przypadają na rok 1905, kiedy to w Dreźnie powstało ugrupowanie artystyczne Die Brcke – Most. Członkowie tego ugrupowania m.in. Trick Heckel i Ernest Ludwig Kirchner, nie pozostawali obojętni na problemy otaczającego świata. Obaj malowali chętnie sceny figuralne i portrety, często deformując rysy swoich modeli, eksponując ich brzydotę dla pogłębienia wyrazu u podniesienia ekspresji swoich dzieł.
Cechy eskpresjonizmu:
ostry w formach
ściśle związany z podświadomością czyli z filozofią Freuda
pokazanie brutalnego brutalnego brutalnego złego świata
szybkie, zdecydowane pociągnięcia pędzlem
wyraźne kontury
intensywne barwy
KUBIZM
Nazwa KUBIZM pochodzi od francuskiego słowa le cube czyli sześcian. W 1906 roku zapoczątkowano nowy sposób malowania, odrzucili niemal całą malarską tradycję, czyli realizm, impresjonizm, fowizm, eksresjonizm. Zadaniem malarza miała być analiza otaczających go form dla ich pełniejszego i bardziej gruntownego poznania. Kubizm jako kierunek erystyczny trwał stosunkowo niedługo (od 1906 do 1914 roku), ma swoją wewnętrzną historię , stopniowo ulegał przemianom.
Cechy kubizmu:
bunt przeciw perspektywie i odmienny sposób jej postrzegania
skupianie się na formie
rozbicie przedmiotu na figury geometryczne
malowanie martwej natury
z kubizmu powstaje kolaż
Przedstawiciele:
Pablo Picasso, Georges Brague, Juan Gris
ABSTRAKCJONIZM
Łacińskie słowo abstractio oznacza dosłownie odciągniecię, odłączenie. W sztuce to oderwanie od przedstawień rzeczywistego, znanego nam świata na rzecz czystej gry z formą, kolorem, bryłą albo układem brył.
Dzieli się na ABSTRAKCJONIZM:
• SPONTANICZNY czyli żywiołowy, swobodny szybki. Forma pracy kształtuje się i narasta w trakcie pracy nad dziełem
• GEOMETRYCZNY – obrazy składają się z elementów geometrycznych
Cechy abstrakcjonizmu:
Ukazanie czystych uczuć
Sztuka wprowadzająca równowagę
Przedstawiciele: Wasilly Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz
Malewicz
SURREALIZM
SURREALIZM pojawił się w malarstwie europejskim w 1925 roku w Paryżu, lecz malarze reprezentujący ten nurt pochodzili z Belgii, Niemiec, Hiszpanii, Włoch. Wszystkich łączyła ogromna wyobraźnia i upodobanie do niezwykłych skojarzeń, ale także metaliczny, gładki sposób malowania.
Cechy:
Metoda odmiennego postrzegania światła
Dążenie do wywołania skojarzeń u odbiorców
Sceny zaczerpnięte ze snu i marzeń
Swobodne kontrastowe plamy błękitu, fioletu, czerwieni, zieleni, żółci
Przedstawiciele:
Salwador Dali, Rene Magritte, Jean Miro, Marc Chagall
FORMIZM
Formizm czyli polski ekspresjonizm narodził się w Krakowie w roku 1917, Nazwa tego kierunku wywodzi się od słowa „forma” i oznacza twórców, którzy przyłączyli się do nowego ruchu interesowałyprzede wszystkim problemy formalnej budowy dzieła w znacznie mniejszym stopniu jego treść.
Przedstawiciele:
Tytus Czyżewski
Andrzej Zbigniew Pronaszko
August Zamoyski
Tymon Niesiołowski
Witkacy
Cechy:
Sztuka jest wolna i niezależna
Odrealnione , walcowate kształty
Dzielenie obrazu na strefy
Tłumaczenie sztuki – do każdego obrazu tworzona jest teoria
KONSTRUKTYWIZM
Po formistach koncepcje nowoczesności przejęli konstruktywiści, było to w 1926 roku. Głoszono wówczas ideę bezpośredniego powiązania sztuki z potrzebami życia. Wszystkie dziedziny sztuki traktowano równorzędnie.
Cechy:
Poprzez sztukę chciano zmienić ludzi
Sztuka społeczna
Prosta forma
Proste kształty
Sztuka funkcyjna
Przedstawiciele:
Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński