Wychowanie
WYCHOWANIE- odnosi się do urabiania tylko pewnej strony osobowości człowieka, kształtuje inna, sobie właściwą sfere osobowości. mówiąc o wychowaniu mamy na myśli zamierzone wpływanie na sferę emocjonalno-motywacyjną jednostki.
PROCESY WYCHOWANIA, JEGO STRUKTURA I CHARAKTERYSTYKA
Proces wychowania- to przemiany zachodzace w osobowości wychowanka oraz zmiany do których mają doprowadzić ciągi działań wychowawczych.
Struktura procesu działania- jest zawsze podyktowana prawidłowościami procesu przemiany, jakie to działanie ma wywoałać.
Struktura wychowawczego działania- jest podporządkowana strukturze przemian, jakie zachodzą w osobowości jednostki.
Procesy wychowawcze- są konsekwencją struktury zmiennych i możliwych procesów zmian osobowości.
Przez proces wychowania rozumiemy ciąg działań wychowawczych, podejmowanych indywidualnie lub zbiorowo, w celu stopniowego wychowania określonej przemiany w osobowości wychowanka.Kolejnośc tych działań jest odpowiednio dostosowana.
Sytuacja wychowawcza- sytuacja która otwiera choćby jedną możliwość, przejawienia przez wychowanka założonych celami operacyjnymi form aktywności.
-wstępami do ukształtowania się danej postawy jest zawsze kontakt jednostki z przedmiotem, którego ta postawa dotyczy. Kontakt ten może być bezpośredni lub pośredni.
-podstawa kształtuje się zawsze na podłożu jakiejś motywacyjnej aktywności.
Zintegrowany proces wychowania-charakteryzuje się tym że w poszczegónych sytuacjach wychowawczych, podejmowane są działania na rzecz poszczegónych ale ujętych w szeroką całość celów etapowych.
Wychowanie dzialimy na
-aktywne
-pasywne
-reaktywne
Organizacja procesów wychowania- polega na planowaniu form wychowania, a następnie na wywołaniu okreslonych sytuacji wychowawczych w obrębie poszczegulnych form.