Reforma systemu edukacji w Polsce w Roku 1999

Przyczyny warunkujące konieczność przemian:
 bark zdolności adaptacyjnych byłego systemu edukacji do tempa i zakresu przemian cywilizacyjnych i społecznych,
 bark równowagi szans w dostępie do edukacji na każdym poziomie i niski wskaźnik procentowy młodzieży uzyskującej średnie i wyższe wykształcenie,
 dostosowanie sytemu edukacji do zapisów konstytucji oraz do reformy ustrojowej państwa,
 dostosowanie kształcenia zawodowego do zmieniających się potrzeb gospodarki rynkowej,
 potrzeba silniejszego powiązania szkoły na każdym jej poziomie z rodziną i społecznością lokalną.

Uwarunkowania wprowadzenia reformy:
 narastające potrzeby sprostania wyzwaniom wynikającym z integracji Polski z Unią Europejską,
 zmiana wynikająca z reformy ustroju państwa,
 głęboki niż demograficzny populacji dzieci 6- i 7- letnich.

Obszary reformy:
 strukturę systemu edukacji od przedszkola do studiów doktoranckich, wraz z wprowadzeniem nowego ustroju szkolnego,
 zmiany w sposobach administrowania i nadzorowania dostosowane do nowego ustroju państwa,
 reformę programową obejmującą wprowadzenie podstaw programowych i zmiany w organizacji kształcenia,
 stworzenie niezależnego od szkoły systemu i zasad oceniania i egzaminowania,
 określenie statusu ekonomicznego, źródeł i sposobów finansowania szkoły,
 ścieżki awansów oraz system wynagradzania na odpowiednio wysokim poziomie.

Najważniejszym elementem reformy jest stworzenie nowych typów szkół oraz likwidacja niektórych istniejących dotychczas. Nowy ustrój szkolny obejmuje etapy od przedszkola po studia doktoranckie wraz z kształceniem ustawicznym. Zreformowany system edukacji w Polsce posiada podobny układ jak w państwach zachodnioeuropejskich. Używając polskiej nomenklatury są to: szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum, zaś na poziomie akademickim licencjat, magisterium i doktorat w strukturze systemu szkolnego mogą występować placówki publiczne i niepubliczne.

Dodaj swoją odpowiedź
Edukacja europejska

Instytucje edukacyjne systemu opieki nad dzieckiem w Szwecji i w Polsce

PORÓWNANIE SYSTEMÓW OPIEKI NAD DZIECKIEM W POLSCE I W SZWECJI
4.1. Systemy opieki nad dzieckiem w Polsce i w Szwecji – podobieństwa
W dobie postępującej integracji europejskiej, państwa starego kontynentu ulegają szeregom przemian n...

Historia

Przemiany gospodarze, polityczne i społeczne w Polsce w latach 1981-2000.

W nocy z 12 na 13 grudnia 1981 roku w Polsce wprowadzono stan wojenny.
Wojsko zablokowało dojazdy do miast, przerwano połączenia telefoniczne. Zamknięto przejścia graniczne, porty i lotniska. W telewizji i radiu transmitowano przemówienie<...

Finanse i bankowość

Finansowanie oświaty przez gminy w Polsce na przykładzie Gminy Iwanowice

Spis treści
Spis treści 1
Wstęp 2
Rozdział I. Oświata jako dobro społeczne. 4
1. Znaczenie oświaty w zaspokajaniu potrzeb człowieka. 4
2. Zarys historyczny rozwoju oświaty na ziemiach polskich. 6
3. Organizacja oświ...

Edukacja europejska

Reforma edukacji

1.1. Założenia reformy.

Polityka oświatowa stanowi ogólny program ustalony przez państwo, pochodzący z dziedziny oświaty oraz sektora wychowania. Owa polityka szczegółowo określa wszystkie podstawowe cele, treści oraz również m...

Politologia

Reforma Edukacji

Reforma edukacji zaczęła się od 1 września 1999 roku. Uczniowie klas 1 - 6 szkoły podstawowej stali się wtedy automatycznie uczniami odpowiednich klas nowej 6-letniej szkoły podstawowej. 1 września 1999 roku powstały też gimnazja. W pierws...