STRATEGIA MARKETINGOWA

Strategia marketingowa określa szeroki zakres działań marketingowych, wykorzystywanych w procesie realizacji celów przedsiębiorstwa.
Każdy element strategii musi odpowiedzieć na pytania: jakie działania należy pojąć, kiedy należy do nich przystąpić, kto je wykona, ile to będzie kosztowa?
Wyróżnia się 3 typy strategii marketingowych:
1. STRATEGIA PRODUKT – RYNEK
• Strategia penetracji rynku – związana z intensyfikacją działań, stymulowaniem zakupów przez nabywców, zwiększenie udziału w rynku: promocja sprzedaży, czyli obniżanie cen, intensywność dystrybucji, akwizycja sprzedaży, wzrost częstotliwości zakupu: zwiększenie gamy produktów, zmniejszenie gabarytów produktu, gorsza jakość, ostatnie pola działania – ochrona detalicznego rynku przed konkurencją. WARUNKI: rynek nasycony, względnie stabilny, nie da się utrzymać na dłuższą metę
• Strategia rozwoju rynku – przedsiębiorstwo swój rozwój opiera na tym samym produkcie, ale wychodzi do innych rynków; powoduje zmiany marketingu mix; kładzie się nacisk na dystrybucję, promocję; rozległe możliwości rozwoju rynku
• Strategia rozwoju produktu – dotychczasowy rynek, nowy lub całkiem zmodernizowany produkt (radykalne zmiany)
• Dywersyfikacja – przegrupowanie zasobów będących w dyspozycji przedsiębiorstwa. W zależności od zamierzeń dywersyfikacja może przebiegać w trzech kierunkach:
DYWERSYFIKACJA PIONOWA (WERTYKALNA) – polega na włączeniu do działań przedsiębiorstwa nowych stref działania związanych z produktem, firma może się uniezależniać, wszystko zaczyna się kumulować w jednym ręku, stosowana w dojrzałych gałęziach produkcji
DYWERSYFIKACJA POZIOMA (HORYZONTALNA) – polega na tym, że do produkcji zostają wprowadzone nowe wyroby powiązane z jego doświadczeniami, produkty zaspakajające inne potrzeby, utrzymanie pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa (zminimalizowani ryzyka, uniezależnienie się od dotychczasowych współpracowników na rynku)
DYWERSYFIKACJA RÓWNOLEGŁA (zateralna) – polega na tym, że przedsiębiorstwa podejmują równoległą produkcję całkowicie odmiennych rodzajowo produktów. Ryzyko jest wyższe niż przy przyjmowaniu innych kierunków rozwoju
2. STRATEGIE OGÓLNE KONKURENCYJNE
3. STRATEGIE POZYCJI KONKURENCYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTWA NA RYNKU
• Liderzy
• Pretendenci
• Naśladowcy
• Specjaliści

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomika handlu

Strategia marketingowa - strategia firmy.

Strategia marketingowa stanowi zestaw działań, za pomocą których przedsiębiorstwo osiąga swoje długofalowe cele rynkowe. Cele te zazwyczaj dotyczą zdobycia nowych rynków, ulokowania na ich odpowiedniego wolumenu towarów, zwiększenia udzia...

Marketing

Strategia działalności reklamowej na przykładzie branży ubezpieczeniowej.

Wstęp 2
Rozdział I Branża ubezpieczeniowa w Polsce 3
1.1 Rynek ubezpieczeniowy - pojęcie i mechanizm funkcjonowania 3
1.2 Segmentacja rynku 6
1.3 Przedsiębiorstwa na rynku ubezpieczeniowym 7
Rozdział II Specyfika produktu u...

Podstawy przedsiębiorczości

Przygotowanie uproszczonego biznesplanu działalności gospodarczej. Zawierać powinno: - streszczenie - profil działalności gospodarczej - charakterystyka przedsiębiorstwa - analiza rynku - analiza SWOT - strategia marketingowa - strategia zarządz

Przygotowanie uproszczonego biznesplanu działalności gospodarczej. Zawierać powinno: - streszczenie - profil działalności gospodarczej - charakterystyka przedsiębiorstwa - analiza rynku - analiza SWOT - strategia marketingowa - strat...

Podstawy przedsiębiorczości

Strategia marketingowa firmy cateringowej

ORIENTACJA PRZEDSIĘBIORSTWA NA RYNEK

Firma zamierza stosować koncepcję marketingową. Jest to wybór oparty na przeświadczeniu, że w ten sposób uda się jej skupić na oczekiwaniach klientów. Ciągłe monitorowanie potrzeb klientów ...

Marketing

Strategia marketingowa firmy Wizzair

w załączniku...