Początki sztuki nowoczesnej – impresjonizm.
Do lat siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku malarstwo na ogół nie odznaczało się żywą kolorystyką. Poza Francją, gdzie zawsze ceniono barwy, malarze XIX wieku ograniczali swą paletę tłumili światło, jakby bojąc się żywności barw. Stąd mówiono o sosach monachijskich, gdzie przewagę zyskały tony brązowe i kontrastowe efekty świetlne. Wszystko co stanowiło odchylenie od tego stylu, obawiano się jak złego smaku lub artystycznej anarchii. W ten stan rzeczy uderzył w latach siedemdziesiątych impresjonizm.
W ogólnym znaczeniu impresjonizm to wrażenie widoku, osoby, przedmiotu, a nie studiowanie szczegółów modela.
W malarstwie jest to uchwycenie momentu. Od 1871r. razem zaczęli występować :Edward Manet, Claude Monet, Auguste Renoir, Alfred Sisley, Camille Pissaro, Edgar Degas. Zwrócili oni uwagę na światło, na jego siłę przenikania koloru (umieli uzyskać z 6 kolorów – 600 odcieni) i kształtu z nim związanego. Zmienili także tematykę - odrzucili wielkie, ciężkie obrazy historyczne ( nazwali je les machines historiques) , a podjęli sceny z życia na ulicy paryskiej , portrety pięknych kobiet, tancerek, krajobrazów, widzianych przez ostre światło i dających czystość koloru i rozproszenie formy. Temat nie był dla nich ważny. Światło w obrazach impresjonistów dzieliło, uczyło, że kolor zależny jest od blasku, chwilowy, że drga i narzuca malarzowi swoistą technikę tworzenia, a także zmusza do malowania w pełnym oświetleniu. Do rozjaśnienia palety impresjonistów przyczyniły się także ówczesne studia przyrodnicze nad światłem, pojawienie się światła elektrycznego, także odkrycia w zakresie barwników, które dały nowe kolory. Sama nazwa impresjonizmu powstała w 1874r., gdy Monet wystawił swój obraz przedstawiający wschód słońca i zatytułowany Impresja. Obraz i nazwę wyśmiano i cały kierunek nazwano dla ośmieszenia impresjonizmem. Przez następne 12 lat odbywało się wiele wystaw, które mimo krytyki zyskał uznanie. Największymi twórcami impresjonizmu byli:
AXENTOWICZ TEODOR (1859–1938)
CANAL GIOVANNI ANTONIO, zw. Canaletto (1697–1768)
CASSAT MARY (1845-1926)
CZANNE PAUL (1839–1906)
CHWISTEK LEON (1884–1944)
DEGAS, De Gas, EDGAR (1834–1917),
DUNIKOWSKI XAWERY (1875–1964)
MONET CLAUDE (1840–1926)
NET DOUARD (1823–83)
PANKIEWICZ JÓZEF (1866–1940)
PISSARRO CAMILLE (1830–1903),
PODKOWIŃSKI WŁADYSŁAW (1866–95)
RENOIR AUGUSTE (1841–1919)
SEURAT PAUL (1863–1935)
SIGNAC PAUL (1863–1935)
SISLEY ALFRED (1839–99)
Impresjonizm dzielimy na neoimpresjonizm (dywizjonizm) i puentylizm.