Kerschensteiner Georg (1854-1932), pedagog niemiecki. 1859-1919 kierował szkolnictwem w Monachium, od 1918 profesor uniwersytetu tamże. Jeden z twórców koncepcji szkoły pracy, którą wdrażał w życie w eksperymentalnej szkole elementarnej w Monachium. Przedstawiciel pedagogiki kultury, uważał, że osobowość wychowanka można kształtować wykorzystując odpowiednio w procesie wychowania dobra kultury.
Nowe wychowanie
3. Nowe wychowani
W ostatniej ćwierci XIX stulecia budowa wewnętrzna społeczeństw europejskich zaczęła ulegać coraz widoczniejszej przemianie. Przemysł oparty o wielkie fabryki; niesłychane odkrycia i ulepszenia techniczne: pokonanie pr...
System wychowania
Charakterystyka współczesnych systemów wychowania
Tragedia II wojny powszechnej zakończona atomową zagładą Hirosimy i Nagasaki podyktowała konieczność zapobieżenia przyszłej katastrofie całej ludzkości. Dała temu wyraz deklar...
Najważniejsze systemy wychowawcze
System chrześcijański wychowania
Wychowanie chrześcijańskie rozwijające się w ciągu prawie 2000 lat, stało się aż do czasów nowożytnych podstawą tradycji wychowania europejskiego w ogóle, dlatego też musi być poznane na pocz...
Nowe wychowanie
Zarówno Dewey, jak i Kerschensteiner uzasadniali swoją koncepcję szkoły pracy argumentami psychologicznymi, filozoficznymi i socjologicznymi. Z psychologicznego punktu widzenia za przebudową szkolnictwa na zasadach “szkoły przez pracę” mi...
Współczesne kierunki pedagogiczne
BIOLOGIZM
Jego powstanie wiązało się z fascynacją naukami przyrodniczymi, które zdominowały naukę końca XIX wieku. Biologizm opierał się na założeniu, że rozwój człowieka jest zdeterminowany biologicznie i czynniki socjologiczne i...