Karol Szymanowski

Nowe prądy i kierunki, jakie pojawiły się w muzyce europejskiej na początku XX w; z trudem i wielkim opóźnieniem docierały do Polski. Społeczeństwo polskie niechętnie, a nawet wrogo ustosunkowane było do wszelkich nowości zagranicznych w dziedzinie kultury muzycznej. Panowało przekonanie, że prostota i swojskość stanowią o narodowej odrębności muzyki polskiej. Krytycy i działacze kulturalni nie rozumieli, że tylko opanowanie najnowocześniejszych środków techniki kompozytorskiej i przetworzenie ich w duchu narodowym może ponieść muzykę polską do wyżyn reprezentowanych w muzyce przez takie narodowości jak Francja, Rosja, Niemcy czy Austria. Intuicja artystyczna, poparta niezwykłym talentem, wskazała Karolowi Szymanowskiemu właściwą drogę. Przebył ją w twórczym osamotnieniu, zdobywając gorzką niestety sławę: zasłużone uznanie za granicą przy niemal kompletnym niezrozumieniu w kraju rodzinnym.

Młodość Karola Szymanowskiego

Karol Szymanowski urodził się 6 października 1882 roku w Tymoszówce na Ukrainie, w średnio zamożnej polskiej rodzinie ziemiańskiej. Środowisko, w którym wychowywał się, wybitnie sprzyjało rozwojowi talentu. Cała bliższa i dalsza rodzina Szymanowskich składała się z osób bardzo muzykalnych, toteż muzyka stale rozbrzmiewała w domu rodzinnym Karola. Choroba nogi, której nabawił się w 4. Roku życia uniemożliwiała mu branie udziału w wielu zabawach ruchowych w licznym rodzeństwie. Zainteresowania chłopca koncentrowały się głównie na muzyce i zabawach z nią związanych. Już w dzieciństwie przyswoił sobie najcenniejsze dzieła literatury muzycznej z utworami Bacha, Mozarta i Beethovena na czele. Regularną naukę muzyki rozpoczął mniej więcej w 7. Roku życia pod kierunkiem ojca, potem kontynuował ją uczęszczając do szkoły muzycznej w Elizawetgradzie( obecnie Kirowograd), dokąd cała rodzina przeniosła się na miesiące zimowe. Oprócz wykształcenia ogólnego i umiejętności gry na fortepianie zdobył tam Szymanowski pewne wiadomości z teorii muzyki.
Gdy w roku 1901 przyjechał do Warszawy jako 18-letni młodzieniec, w swej tece kompozytorskiej posiadał już Karol Szymanowski wiele utworów, a wśród nich w parę lat później opublikowane fortepianowe Preludia op.1 Pieśni op.2 do słów Tetmajera oraz słynne Etiudy op.4 na fortepianowe, z których zwłaszcza Etiuda b-moll szybko zyskała uznanie i została później spopularyzowana przez Ignacego Paderewskiego. W tych młodzieńczych utworach wyraźnie daje się odczuć wpływ Chopina i Skrabina.

W okresie pobytu w Warszawie Szymanowski interesował się żywo muzyką Wagnera i Ryszarda Straussa, pomimo że dzieła tych kompozytorów nie były wykonywane- jako „zbyt nowoczesne”. Jedyny nauczyciel kompozycji Szymanowskiego, Zygmunt Noskowski, posiadał już konserwatywne-
jak na owe czasy – poglądy na muzykę. Powstałe w Warszawie kompozycje Szymanowskiego- do których prócz utworów fortepianowych należy Sonata op.9 na skrzypce i fortepian oraz Uwertura koncertowa op.12 na orkiestrę- odznaczają się jednak dużą nowoczesnością. Wśród utworów fortepianowych Szymanowskiego były m.in. Wariacje b-moll i h-moll, a jego pieśni osiągnęły poziom artystyczny niedostępny innym współczesnym kompozytorom polskim.Gdy 6 lutego 1906roku odbył się w Filharmonii Warszawskiej pierwszy koncert członków Spółki Nakładowej, przedstawiający osiągnięcia utalentowanych młodych kompozytorów( Fitelberg, Szymanowski, Różycki i Szeluto), opinia publiczna jednogłośnie wysunęła na pierwsze miejsce Karola Szymanowskiego, odkrywając w nim niezwykły talent. Zainteresowanie było tek duże, że koncert musiano powtórzyć. Wyjazd całej czwórki kompozytorów do Berlina stał się początkiem nowego okresu poszukiwań i eksperymentów w twórczości Karola Szymanowskiego. Do serdecznych przyjaciół Szymanowskiego z okresu warszawskiego należeli obok Grzegorz Fiteberga słynny skrzypek Paweł Kochański oraz wybitny pianista Artur Rubinstein. Odegrali oni ważną rolę w życiu kompozytora.



<
Nieustanna dążność Szymanowskiego do wykształcenia coraz bardziej nowoczesnych środków i doskonalenia techniki kompozytorskiej w duchu najnowszych osiągnięć sprawiła, że w kraju nie uzyskał on takiej popularności, jaką cieszył się Różycki. Po krytycznym okresie lat 1906-08, w którym kompozytor, bywając często w Berlinie i Lipsku, poddał się nieopatrznie wpływom przesadnie nieraz skomplikowanej i przeładowanej polifonią muzyki niemieckiej , znalazł Szymanowski własną drogę. Początkowym jej etapem była II Symfonia B-dur
II Symfonia K. Szymanowskiego jest pierwszym wybitnym dziełem orkiestrowym napisanym nowoczesną techniką przez polskiego kompozytora. Wykonana po raz pierwszy w Warszawie w 1911 r.; spotkała się z zupełnym niezrozumieniem krytyki i publiczności, nie mogącej pogodzić się z jej nowatorskim językiem muzycznym. Inaczej jednak było w Wiedniu, Berlinie i Lipsku, gdzie w parę miesięcy później zyskała bardzo duże uznanie. Szymanowski znalazł się od razu w czołowej grupie awangardowych kompozytorów europejskich.
Pokrewnym dziełem- tak pod względem stylu, jak i formy- jest ukończona w roku 1911 II Sonata fortepianowa Szymanowskiego, również dwuczęściowa. Oba dzieła zyskały duże uznanie za granicą: II Symfonią dyrygował Grzegorz Fitelberg, a II Sonatę fortepianową włączył do swego repertuaru Artur Rubinstein. Jeden z wybitnych wiedeńskich krytyków pisał z entuzjazmem: „ W OBU DZIEŁACH WYPOWIADA SIĘ ZUPEŁNIE ZADZIWIAJĄCY, ORGINALNY I POTĘŻNIE SWĄ MOCĄ PORYWAJĄCY, W POMYSŁY NIEZMIERNIE BOGATY TALENT-ZAPŁODNIONY PRZEZ WSZYSTKIE MOŻLIWE KULTURY MUZYCZNE, A MIMO TO IDĄCY WŁASNYMI DROGAMI...”
W trakcie pisania tych kompozycji powstaje szereg nowych pieśni Szymanowskiego, posiadających duże znaczenie w jego twórczości. Obok powstałego jeszcze w czasach studiów w Warszawie zbiorku pieśni do słów Tadeusza Micińskiego Szymanowski komponuje teraz nowy zbiór, zawierający 6 pieśni do tekstów tego poety. Ponadto powstają dwa nowe zbiory: Barwne pieśni op.22 do słów różnych poetów(głównie niemieckich) oraz Pieśni miłosne Hafiza op.24-zbiór zawierający 6 pieśni do tekstów najwybitniejszego liryka perskiego XIV w.; Mohamedana Hafiza. Z egzotyczną poezją Hafiza zapoznał się Szymanowski w Wiedniu, gdzie przebywał z Fitelbergiem, ówczesnym dyrygentem opery carskiej, w okresie poprzedzającym wybuch pierwszej wojny światowej. Jedynie na lato przyjeżdżał do kraju- do rodzinnej Tymoszówki.

W Wiedniu powstaje też pierwsza, 1-aktowa opera Szymanowskiego pt. Hagith osnuta na tematach biblijnych. Jej bohaterką jest dziewczyna przeznaczona przez kapłanów na ofiarę. Operę tę stworzył Szymanowski w latach 191201 z myślą o wystawieniu jej na scenie wiedeńskiej.
Twórczość Szymanowskiego w okresie pierwszej wojny światowej


W latach poprzedzających wybuch pierwszej wojny światowej Szymanowski wyjeżdżał kilkakrotnie do Włoch, co wywarło znaczny wpływ na jego postawę twórczą. W czasie ostatniej z tych podróży, odbytej wiosną 1914 roku, zawędrował poprzez Sycylię aż do Afryki, skąd wrócił do kraju okrężną drogą przez Rzym, Paryż i Londyn. W Londynie poznał osobiście światowej sławy kompozytora rosyjskiego Igora Strawińskiego w wysoce oryginalny sposób wykorzystująca folklor rosyjski, silnie oddziałała na dalsze kształtowanie się muzycznego stylu Karola Szymanowskiego.
W oddalonej od głównej linii frontu Tymoszówce i w pobliskim Elizawetgradzie, gdzie spędził Szymanowski lata wojny i rewolucji(1914-19), powstał szereg nowych utworów, skomponowanych pod wpływem wrażeń wyniesionych z ostatniej podróży. Dzieła te posiadają coraz wyraźniejsze znamiona nowego stylu, będącego swoistą odmianą impresjonizmu, skojarzonego za zmysłową ekspresją; na jego ukształtowanie silnie działały rozbudzone zainteresowania kompozytora kulturą starogrecką i orientalną- stąd nasycenie kolorystyki wschodnią ornamentyką. Po napisaniu drugiego cyklu Pieśni miłosnych Hafiza op.26 na głos z towarzyszeniem orkiestry, obejmującego 5 nowych pieśni i 3 zaczerpnięte z cyklu pierwszego, przystąpił Szymanowski do tworzenia większego utworu orkiestrowego z udziałem głosu tenorowego i chóru. Utworem tym była III Symfonia, zatytułowana Pieśń o nocy, z tekstem zaczerpniętym ze średniowiecznej poezji perskiej. Powstał a w latach 1914-16, należy ona do najbardziej ekstatycznych i barwnych kompozycji Szymanowskiego, trzymających słuchacza w stałym napięciu, oraz stanowi dalszy etap w rozwoju jego stylu.

Równocześnie z III Symfonią powstają trzy cykle instrumentalnych utworów programowych o zagadkowych tytułach: Matopy, Mity i Maski.
Metopy op.29 to cykl następujących poematów fortepianowych, o tytułach wywodzących się z Odysei Homera :
1. Wyspa syren
2. Kalipso
3. Nauzykaa.
Pomysł powstania tego dzieła pozostaje w związku z pobytem Szymanowskiego w Palermo, gdzie zwiedzając muzeum oglądał greckie metopy( płaskorzeźby przedstawiające sceny mitologiczne).

Mity op.30 są cyklem trzech poematów na skrzypce i fortepian o tytułach:
1. Źródło Aretuzy
2. Narcyz
3. Driady i Pan
Równocześnie z cyklem (1915) powstał Nokturn i Tarantela op.28, utwór również przeznaczony na skrzypce i fortepian.
Maski op.34 to drugi po Matopach cykl programowych utworów fortepianowych. Są one muzyczną parodią trzech wybranych postaci- stąd tytuł Maski. O jakie postacie chodzi mówią nam podtytuły utworu:
1. Szeherezada
2. Błazen Tantris( Tristan, w przebraniu błazna na dworze króla Marka)
3. Don Juana
Z tych trzech cyklów programowych zwłaszcza Mity zdobyły wkrótce szczególne uznanie, jako dzieło nie ustępujące swą wartością czołowym kompozycjom Debussy’ego i Ravela. W Mitach wydobył Szymanowski ze skrzypiec maksimum barwności, stwarzając swój własny, oryginalny styl impresjonistyczny. Pomysł napisania utworów skrzypcowych zawdzięczał Szymanowski długotrwałej przyjaźni łączącej go z wybitnym skrzypkiem polskim Pawłem Kochańskim, z którym spotkał się ponownie w roku 1915 w Kijowie; tutaj- mimo wojny- spędzał zazwyczaj Szymanowski sezony zimowe.
Drugim znakomitym dziełem polskiego kompozytora, rozbrzmiewającym wkrótce na estradach całego świata w wykonaniu, był powstały w roku 1916 I Koncert skrzypcowy.
W dwa lata później również dał Szymanowski dowód swego zainteresowania problemami nowej techniki skrzypcowej, opracowując trzy etiudy Paganiniego na skrzypce i fortepian.
Oprócz Metop i Masek do dzieł fortepianowych powstałych w okresie wojennym należy zbiór 12 etiud op.33 oraz III Sonata fortepianowa, stawiająca niezmiernie duże wymagania techniczne przed wykonawcą. Jest ona, podobnie jak I Koncert skrzypcowy, w zasadzie utworem jednoczęściowym, można w niej jednak wyodrębnić cztery części cyklicznego układu sonaty: allegro, część wolną, scherzo i finał w formie fugi. Podczas gdy I Koncert skrzypcowy ma jeszcze pewien ukryty program poetycki( inspirowany był, jak się okazało, poezją Macińskiego), to III Sonatę fortepianową oraz bezpośrednio po niej skomponowany I Kwartet smyczkowy do programowych utworów nie należały. Ponadto charakterystyczna dla poprzednio napisanych kompozycji dysonansowość ustępuje miejsca brzmieniom łagodniejszym, pomimo że np. III część wspomnianego kwartetu jest politonalna, tj. wykorzystująca równocześnie w poszczególnych głosach różne tonacje.
W omawianym okresie twórczości, przypadającym na lata pierwszej wojny światowej, Szymanowski skomponował również szereg dzieł chóralnych i pieśni; wśród nich 6 pieśni pt. Pieśni muezina szalonego do słów Jarosława Iwaszkiewicza.
Jarosław Iwaszkiewicz podjął się także zadania dostarczenia Szymanowskiemu libretta do planowanej 3-aktowej opery o tematyce egzotycznej pt. Król Roger, z akcją rozgrywającą się na Sycylii w XII w. Postacie występujące w tej operze nie są postaciami historycznymi, lecz- podobnie jak cała fantastyczna jest akcja- tworem poetyckiej wyobraźni autora libretta. Jedną z głównych postaci jest tu Roxana – żona Rogera, władcy Sycylii, która wiedziona instynktownym uczuciem, poddała się wraz z całym dworem królewskim urokowi Pasterza- młodego i pięknego przybysza z Indii, głoszącego nową, uznającą pełnię rozkoszy życia, religię.
Spośród arii opery Król Roger Szymanowskiego- napisanej już po powrocie do Polski i wystawionej 1926 roku w Warszawie, w dwa lata po jej ukończeniu- największą popularność zyskała Pieśń Roxany, często wykonywana również w transkrypcji skrzypcowej.
Król Roger jest ostatnim dziełem Szymanowskiego pozostającym w orbicie jego zainteresowań kulturą wschodnią( arabsko-perską) i antyczną, rozbudzonych pod wpływem przedwojennych podróży na Południe.
Okres <> w twórczości Szymanowskiego

Niezwykle ważnym wydarzeniem, posiadającym decydujące znaczenie w dalszej twórczości Szymanowskiego, było jego spotkanie się z wybitnym muzykologiem, twórcą polskiej muzykologii, przejawiał się w tym czasie szczególnie głębokie zainteresowanie muzyką ludową, zwłaszcza folklorem podhalańskim. Spotkanie miało miejsce we Lwowie 1920 roku, w parę miesięcy później po powrocie Szymanowskiego do kraju. Profesor Chybiński potrafił zainteresować kompozytora oryginalnością muzyki podhalańskiej, ukazać piękno i entuzjazmem swym wpłynąć na zmianę dotychczasowej postawy Szymanowskiego wobec rodzimej muzyki ludowej. Jako dojrzały i wybitny kompozytor, wkładający najbardziej nowoczesnymi środkami techniki kompozytorskiej, mógł teraz- bez obawy zatracenia oryginalności własnego stylu- kontynuować dzieło Chopina: tworzenie latem muzyki narodowej.

Latem 1921 roku, pomiędzy dwoma podróżami do Ameryki- jakie odbył Szymanowski, ulegając namowom przyjaciół, Artura Rubinsteina i Pawła Kochańskiego- powstaje cykl 5 pieśni do słów Juliana Tuwima pt. Słopiewnie. Zgodnie z charakterem wierszy zawartych w tym cyklu, sięgających do pierwiastków słownych języka polskiego, podejmuje Szymanowski próbę wypracowania jakiegoś prasłowiańskiego stylu muzycznego. Dużą podnietą do eksperymentów w tym zakresie było ponowne nawiązanie kontaktu z przebywającym w Londynie Igorem Strawińskim i poznanie fragmentów jego nowego, jeszcze nie ukończonego baletu pt. Wesele.

Równocześnie jednak coraz bardziej pociągała Szymanowskiego muzyka podhalańska- stąd też powstała myśl napisania baletu o tematyce góralskiej. Od pierwszych projektów tego dzieła, które wyłoniły się już w roku 1921, do jego ukończenia miało upłynąć 10 lat. Nadano mu tytuł Harnasie, a opracowaniem scenariusza baletu zajął się młody krakowski poeta, Józef Mieczysław Rytard( ur. 1899). W trakcie oczekiwania na scenariusz i w czasie pracy nad baletem Karol Szymanowski przebywał często w Zakopanem, gdzie z inicjatywy przyjaciół urządzano dla niego specjalne wieczornice z typowo górska muzyką.

Spośród drobniejszych utworów Szymanowskiego powstają w latach 1922- 23 dwa cykle pieśni: Trzy Kołysanki do słów Jarosława Iwaszkiewicza oraz cykl pełnych wdzięku 20 pieśni do słów Kazimiery Iłłakowicz pt. Rytmy dziecięce, w ujmujący sposób oddających atmosferę zabaw dziecięcych. Następnie trzy lata, na które przypada początek pracy nad baletem Harnasie, przynoszą dwie mizerne wartościowe pozycje: 20 mazurków op.50 na fortepian, jednoczących w sobie chopinowską formę mazurka z podhalańską melodyką i nowoczesną harmoniką oraz obszerną kompozycję na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę pt. Stabat Mater. Jest to głęboko natchnione arcydzieło muzyczne, które mimo nowoczesności stylu i braku cytatów z muzyki ludowej posiada rysy archaiczne i ludowy charakter.

Do drobniejszych utworów z tego czasu należą: 4 tańce polskie( Polonez, Krakowiak, Oberek, Mazurek), skomponowane na zamówienie angielskiego wydawnictwa, 5 pieśni do słów irlandzkiego poety Jamesa Joyce’a oraz nastrojowa Kołysanka op.52, na skrzypce i fortepian. II Kwartet smyczkowy powstał prawdopodobnie nieco później.
W latach 1927-31 nastąpiła dłuższa przerwa w pracy kompozytorskiej Szymanowskiego, spowodowana działalnością organizacyjno- pedagogiczną. Karol Szymanowski zostaje dyrektorem Konserwatorium Warszawskiego, a następnie w roku 1930, po przerwie spowodowanej chorobą, pierwszym rektorem nowo utworzonej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie. W grudniu 1930 roku Uniwersytet Jagielloński nadaje mu godność doktora honoris causa. Walka o unowocześnienie metod nauczania i wzbogacenie repertuaru pedagogicznego dziełami muzyki współczesnej, mająca na celu podniesienie poziomu kultury muzycznej i rozszerzenie horyzontów przyszłych absolwentów uczelni, zabrała wiele drogocennego czasu i sił kompozytora. W okresie tych kilku lat Szymanowski napisał zaledwie parę utworów: Vocalise-Etude na głos i fortepian, 6 pieśni kurpiowskich w opracowaniu na chór mieszany, hymn Veni Creator, skomponowany na uroczystość otwarcia Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie, oraz dwa fragmenty z Litanii do Marii Panny na sopran, chór żeński i orkiestrę. Dobiega również końca praca nad Harnasiami.
<< Harnasie >>
Balet- pantomima Karola Szymanowskiego pt. Harnasie, w którym sola tenorowe i chór mieszany wzbogacając brzmienie symfoniczne potraktowanej orkiestry, składa się w ostatecznej wersji z trzech obrazów zbudowanych z szeregu scen.


Obok dwóch cyklów pieśni kurpiowskich, które są opracowaniem autentycznych kurpiowskich melodii ludowych, balet Harnasie najbliżej związany jest z ludową muzyką. Znaczną większość spotykanych tu melodii zaczerpnął Szymanowski wprost z ludowej muzyki podhalańskiej: cześć została wprowadzona w postaci oryginalnej, część z pewnymi zmianami, pozostały materiał melodyczny jest artystyczną stylizacją. Podczas wieloletniego pobytu w Zakopanem Szymanowski zżył się z ludem podhalańskim, poznał tajniki jego folkloru i w rezultacie stworzył dzieło niezwykle zwarte, pełne temperamentu, w którym w sposób artystyczny ujął typowe cechy muzyki Podhala. Należy ono do najbardziej postępowych dzieł tych czasów i stało się niedościgłym wzorem syntezy ludowego prymitywizmu z nowoczesnością języka muzycznego.

Ostatnie lata

Pierwsze estradowe wykonanie Harnasiów odbyło się w Warszawie w 1931 roku pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga. Prapremiera sceniczna miała miejsce w Pradze w cztery lata później. W swej ostatecznej wersji balet zastał wykonany w roku 1936 w Wielkiej Operze Paryskiej, stając się jednym z najpoważniejszych sukcesów artystycznych Szymanowskiego. Niedługo jednak cieszył się nim kompozytor. Wyczerpany nieustannymi podróżami koncertowymi i trawiącą go gruźlicą, zmarł 29 marca 1937 roku w sanatorium w Lozannie. Pierwszym, który na jego trumnie złożył wieniec kwiatów, był Ignacy Paderewski.
Do dzieł ostatnich lat życia Szymanowskiego należy napisana w roku 1932 trzyczęściowa IV Symfonia, tzw. Symphonie concertante , będąca połączeniem formy symfonii i koncertu fortepianowego. Partię fortepianu, traktowanego solowo lub wchodzącego w skład zespołu orkiestrowego, napisał Szymanowski z myślą o sobie jako wykonawcy. Podróże koncertowe po całej Europie, od Madrytu aż po Moskwę , w których występował wykonując partię fortepianową IV Symfonii, przyczyniły się do ugruntowania jego sławy i nieco poprawiły niepomyślną sytuację materialną, w jakiej znajdował się kompozytor w ostatnich latach życia.
Drugim wybitnym dziełem tych lat był oparty na motywach podhalańskich II Koncert skrzypcowy, poświęcony Pawłowi Kochańskiemu, autorowi rozbudowanej, wirtuozowskiej kadencji i pierwszemu wykonawcy tego koncertu w Filharmonii Warszawskiej. II Koncert skrzypcowy Szymanowskiego jest- podobnie jak pierwszy- utworem jednoczęściowym. Forma jego, o schemacie ABACDCECA, wykazuje pewne cechy ronda. Dominuje w nim nastrój pogody i prężnej siły z typową dla naszej muzyki ludowej nutą radości życia.
Ostatnie utwory to skomponowane w 1934 roku 2 mazurki op.62. Twórczość Karola Szymanowskiego zamyka więc- podobnie jak twórczość Chopina – mazurek.

Poglądy Szymanowskiego

Świadectwem poglądów Karola Szymanowskiego na rolę, jaką powinno odegrać dzieło Chopina w kształtowaniu narodowego stylu muzyki polskiej, są jego słowa skierowane do przyszłych pokoleń:
„ Twierdzimy śmiało, iż przy całym bezkrytycznym, religijnym prawie kulcie Chopina, bohatera narodowego, nie był on nigdy w całej pełni zrozumiany jako wielki polski artysta, wskutek czego jego bezcenne dzieło pozostało bezpłodne, pozostało wartością samą w sobie, na marginesie niejako dalszej polskiej twórczości muzycznej. Dzieło zaś wielkiego artysty nie przestaje być wiecznym źródłem żywej, twórczej siły wtedy jedynie, gdy zajmie w narodowej świadomości kulturalnej należnie mu, najzupełniej określone i pozbawione wszelkiego sentymentalizmu miejsce. Bezsprzecznie najbardziej najbardziej istotnym zagadaniem dla przyszłej Młodej Polski w muzyce [...] jest[...] ponowne <> Fryderyka Chopina, [...] uświadomienie sobie realne i praktycznie dróg ku niezawisłości polskiej muzyki wiodących, po których nikt po nim pójść nie chciał czy nie zdołał [...].”
Dziś wiemy, że pierwszym kompozytorem, których sposób twórczy nawiązał do tradycji Chopina i zdołał znaleźć drogę dla muzyki polskiej w gąszczu najrozmaitszych prądów i kierunków współczesnych, był Karol Szymanowski. Jego awangardowa twórczość, nie ustępująca swą wartością dziełom najwybitniejszych twórców epoki, stała się z kolei drogowskazem dla całego nowego pokolenia kompozytorów polskich. Walkę o nową polską muzykę zapoczątkował Szymanowski i - mimo osamotnienia – odniósł wspaniałe zwycięstwo. Dziei niej nastąpił wktótce bujny rowój stosującej najnowocześniejsze środki wyrazu współczesnej muzyki polskiej.

Dodaj swoją odpowiedź
Muzykologia

Karol Szymanowski

Karol Szymanowski

Jego dziadek Feliks, był właścicielem Tymoszówki na Ukrainie, gdzie Karol Szymanowski urodził się 3 października 1882 roku.
Ojciec – Stanisław Korwin Szymanowski – odznaczał się wybitną muzykalnością, ...

Muzyka

Karol Szymanowski - życie

Najwybitniejszy po Chopinie, Syn Boży muzyki polskiej, człowiek niezwykle wrażliwy, delikatny o ogromnym uroku osobistym, inteligentny, roztaczający wokół siebie czar i zjednujący wszędzie przyjaciół. Nałogowiec o skłonnościach homoseks...

Muzyka

Karol Szymanowski życiorys

KAROL SZYMANOWSKI—„Katot”(tak go nazywano w domu) był synem Anny z Taubów i Stanisława Korwin-Szymanowskiego.
Urodził się 3 października 1882 roku we wsi Tymoszówka w powiecie czechryńskim na Podhalu należącej do Ukrainy.
Mi...

Muzyka

jaki jes tytul baletu,w którym karol szymanowski wykorzystal elementy folkorupodhalańskiego

jaki jes tytul baletu,w którym karol szymanowski wykorzystal elementy folkorupodhalańskiego...

Język polski

karol szymanowski ciekawostki szybko

karol szymanowski ciekawostki szybko...