Która z funkcji sztuki jest najistotniejsza

Od dawna nurtował mnie problem: która z funkcji sztuki jest najistotniejsza. A może wszystkie są równie ważne? Zastanowię się nad tym.
Swoje rozważania rozpocznę od funkcji edukacyjnej. Wiele dzieł sztuki dostarcza nam wiedzy o rzeczywistości. Sztuka, bowiem jest traktowana, jako środek przekazu pewnych informacji, prawd o świecie.
Kolejną funkcją sztuki, do której się odwołam jest funkcja magiczna. Tworzenie symboli niczym wypowiedziane zaklęcie zapala w nas moc. Tworzone symbole poszerzają wyobraźnię, wrażliwość kreując tym samem nowe wartości. Wiara w fikcję, w próbę panowania nad przyrodą powoduje uczucie spełnienia.
Następnie poruszę temat funkcji integralnej. Polegającej na łagodzeniu przedziałów narodowych, klasowych. Sztuka integruje narody i czasem niemal globalnie ludzkość. Posiada w sobie cechę łączącą, stwarzając tym samym warunki do porozumienia się ludzi. Jest to niezwykle ważne, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie występuje coraz to więcej konfliktów, bitw, wojen…
Sztuka pełni bardzo ważną rolę w kształtowaniu wyobraźni. Tą funkcję mogę zaliczyć do poznawczej. Człowiek poszerza swoje horyzonty myślenia, kierując się ku innym problemom.
Dzięki sztuce człowiek poszerza wiedzę o sobie samym. Odbiorca potrafi odnaleźć cząstkę siebie w dziele sztuki. Wyzwala to w nim emocje, powoduje zmiany i zmusza tym samym to dłuższych przemyśleń. Człowiek poznaje siebie. Czasem dzieło sztuki może wywołać w nas reakcję wewnętrzną, jakiej nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy. Jest to funkcja emocjonalna, która również stanowi bardzo duży atrybut sztuki.
Funkcja wychowawcza przejawia się w kształtowaniu człowieka, jego obyczajów, wpajaniu oczywistych przekonań czy chociażby oceń zjawisk. Dzieło pozostawi w psychice odbiorcy widoczny ślad, ukształtuje jego poglądy i zachowanie.
Kolejnym punktem moich rozważań jest funkcja zabawowa. Pomaga ona w „oderwaniu się” od szarej rzeczywistości, monotonii życia. Ludzie często zapominają o trapiących ich problemach. Sztuka pomaga w odprężeniu się i rozładowaniu napięcia wewnętrznego.
Reasumując powyższe rozważania z pewnością mogę stwierdzić, że wszystkie funkcje sztuki są jednakowo ważne. Nie omówiłam tu wszystkich, jednak na podstawie przedstawionych przeze mnie rolach sztuki widzę, iż wszystkie funkcje sztuki łączą się ze sobą. Jedna nakłada się bezpośrednio na drugą, dlatego też człowiek czerpie wiele dobrego z dzieł. Wszystkie razem, jak i zarówno każda z osobna są ważne.

Dodaj swoją odpowiedź
Pedagogika

Dydaktyka - wykłady.

Dydaktyka to
~ teoria kształcenia
~ nauka o nauczaniu i uczeniu się, o kształceniu i samokształceniu
~ nauka teoretyczna i praktyczna
~ subdyscyplina pedagogiki
~ ma charakter prakseologiczny – jest słusznościową teorią...

Muzykologia

Metodyka nauczania muzyki - wybrane zagadnienia

17. MUZYKA LUDOWA I JEJ WALORY DYDAKTYCZNE ORAZ MIEJSCE W TREŚCIACH KSZTAŁCENIA MUZYCZNEGO (INSPIRACJE MUZYKĄ LUDOWĄ W KOMPOZYCJACH XIX/XX WIEKU OBECNYCH W PROGRAMACH NAUCZANIA)

Muzyka ludowa różnych narodów europejskich i muzyka inn...

Pedagogika

Naturalizm pedagogiczny J. J. Rousseau

S P I S T R E Ś C I

Życie i twórczość Jana Jakuba Rousseau
WSTĘP
Początki i założenia nowej ideologii
Filozofia i poglądy pedagogiczne J.J.Rousseau
Wychowanie człowieka w czterech okresach jego rozwoju
- N...

Pedagogika

Dydaktyka ( wykłady i ćwiczenia)

Aparatura terminologiczna dydaktyki
4 komponenty uczenia się: charakter, przedmiot, drogi, efekt
Przedmiot:
-kto? Sam nauczyciel
-co? Wykłady, konsultacje
-czas? Cały czas po skończeniu studiów
Nauczanie- planowa i syste...

Pedagogika

Andragogika

Andragogika - Wykład

TEMAT: MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWE CZŁOWIEKA DOROSŁEGO

Andragogika - Nauka o kształceniu i wychowaniu osób dorosłych

1. Czy grupa osób dorosłych stanowi na tyle liczne grono by się nimi zajmowa�...