Psychologia ekonomiczna.

WYKŁAD I

PSYCHOLOGIA KONSUMENTA– to zachowanie konsumenta, zachowanie ekonomiczne czł
Poznanie konsumenta – kim jest? Dlaczego kupuje? Co i dlaczego wybiera?
Działanie marketingowe firmy – Co produkować i sprzedawać? Jak przekonać klienta do kupowania (perswazja)

Kim jest potencjalny klient?
Człowiek składa się z procesów cech psychicznych, zmienne demograficzne – płeć, zawód, wiek, wykształcenie, dochody, rodzina
Pierwszą psychologiczną zmienną są
POTRZEBY-one składają się z motywacji. Potrzeby to brak uruchamiający motywacje. Potrzeby: biologiczne psychologiczne społeczne afilacje ( bycie z innym czł)
Potrzeby mogą też być pierwotne z nimi się urodziliśmy bez nich nie możemy przeżyć i wtórne wykształciły się później w czasie przebywania z innymi
CECHY POTRZEB –
- nieograniczona ilość (nabywanie potrzeb)
- odnawialne ( potrzeby cykliczne np. jedzenie)
- zaspokojenie jednej potrzeby powoduje pojawienie się innej potrzeby to hierarchia potrzeb jedno uruchamia drugie
- potrzeby są komplementarne (występują w grupach)

Jak się tworzą potrzeby?
a) mechanizm wtórnych celów i po zaspokojeniu 1 celu pojawia się kolejny, który jest wynikiem tego pierwszego- małżeństwo-dziecko-dom działa to na zasadzie „im więcej mam tym więcej potrzebuję”
b) wpływ cech i ocen, naśladowanie-wszyscy maja to i ja też powinienem mieć, wpływ na tą cechę ma aprobata społeczna, aby inni nas aprobowali

Hierarchia potrzeb A.Masłowa
Podzielił potrzeby na naturalne i sztuczne(szkodzą nam)
5) p.samorealizacji (czł chce się rozwijać)
4) p.szacunku i uznania (ma 2 formy: żeby inni myśleli, że jesteśmy świetni- prestiż, lub jesteśmy świetni dla siebie)
3) p.społeczne (przynależność do grupy, akceptacja)
2) p.bezpieczeństwa (otoczenie, nie lubię zmian)
1) p.fizjologiczne (pokarm, odpoczynek, seksualne)

- p. niedoboru – działają kiedy zaspokajamy pierwszą a dopiero potem zaspokajamy drugą , wcześniej nie zastanawiamy się np. głodu-gromadzenie jedzenia, zaczyna się to od lat dziecięcych
- p.wzorstu – rozwój

Potrzeby i dobra konsumpcyjne dzielimy wg ważności na:
- p. podstawowe (powszechna konsumpcja)
- p. wyższego rzędu ( dobra luksusowe, drogie)

Potrzeby dzielimy na 3 kategorie:
1. p.rzeczywiste - wywołane brakiem
2. p.otoczkowe – składnik rzeczywisty + otoczka, ona ma charakter psychologiczny, pochodzi z wnętrza np. jedzenie a otoczka to obrus stół
3. p.pozorne – to sama otoczka – nie chce nam się jeść zostaje rytuał przyzwyczajenie nałóg
* p.różnorodności – to np. zmiany rozwianie nudy napędza sytuacja kupowanie nowych rzeczy poznanie nowych ludzi

Zaspokajanie potrzeb – kupowanie dóbr, zaspokajanie potrzeb szał kupowania
- każda potrzeba może być zaspokojona na wiele sposobów
- jedno dobro może zaspokajać wiele potrzeb, kupujemy samochód zaspokajamy potrzebę przemieszczanie, bezpieczeństwa, akceptacji prestiż
- im niższa potrzeba tym częściej są odnawiane
- zaspokojenie potrzeby wyższego rodzaju
- zaspokojenie jej nie możność po dłuższym czasie powoduje ustanie

Bariery uniemożliwiające zaspokojenie potrzeb
- cenowe (za drogie)
- potażowe (nie ma na rynku)
- prawne (zakaz np. narkotyki)
- administracyjne (ograniczona np. kartkowa żywność)
- społeczne (klasowe nie może nabyć pewnej klasy produktu)
- zdrowotne (stan zdrowia nie pozwala)

MOTYWY- coś co napędza potrzeby
Potrzeba – motyw - celowe działanie
- motywy mogą być nieświadome (robimy coś i nie wiemy dlaczego) ludzie kieruja się motywują nieświadomie, robią coś z innego powodu niż podają )
- motywy różną się siła , są mocne i słabe
- motywy mogą być konfliktowe:
* dążenie – dążenie (co wybrać dysonans) – wybór chłopaka jeden piękny drugi mądry
* dążenie – unikanie (chce osiągnąć cel, ale się go boi, szkoła objazd)
* unikanie – unikanie (obie suknie mi się nie podobają ale muszę wybrać
· jedno zachowanie wynika z wielu motywów – powodów wyboru jest więcej
· rodzaje motywów: racjonalne i emocjonalne (podpowiada serce)
· pytanie dla badań marketingowych:
Jak można terować motywami? Jak można je pobudzać?


SPOSTRZEGANIE –dlaczego spostrzegamy podobnie?
1) prawo figury i tła – czł patrząc na coś nigdy nie widzi całości, widzi coś a reszta jest tłem, zastosowanie tego prawa: powinniśmy zwracać uwagę klienta na figurę a nie na tło
2) prawo stałości spostrzeżeń – widzimy coś takie samo przy jasnym i ciemnym świetle, stałość kształtu, koloru, dzięki temu nasz świat jest przewidywalny i podobny
Oko łatwo daje się oszukać – złudzenie wzrokowe

Jakie bodźce przyciągają uwagę?
- bodźce wzrokowe – kolor im mocniejszy tym bardziej przyciąga uwagę
- bodźce niespodziewane – w tym momencie sieich nie spostrzega
- bodźce silne – głosowe

Dlaczego ludzie spostrzegają inaczej?
1) selektywność – wybiórczość spostrzegania na pewne rzeczy, jedne osoby zwracają uwagę na inne mniej potrzebne jest skupienie uwagi, każdy posiada inne zdolności skupienia
2) pojemność pamięci jest ograniczona – nie możemy wszystkiego przyswoić, jesteśmy w stanie zapamiętać 7 elementów najw zależnie od postaw, nastawienia emocji, nastawienie może wynikać z zawodu zainteresowania może być sztucznie wywołane
3) zniekształcenie tego co widzimy – zgodnie z pragnieniami

Zdolność ludzi do różnicowania bodźców
Prawo Wezera- im silniejszy jest bodziec tym większy musi być przyrost lub zmniejszenie, aby znana było dostrzegalna np. zmniejszamy kostkę masła, cena ta sama a mniejsza waga
Spostrzeganie podprogowe – spostrzeganie poza granicą świadomości widzę coś ale nie zauważam tego ale podświadomie widzę np. w filmie marka produktu

POSTAWY
Wpływają na nasze zachowanie, to pewne, względne trwała ocena pozytywna i negatywna ludzi dzieci
Cechy: siła trwałość (odporność na zmiany), ważność, wartość, (centralne i peryferyjne) dostępność postawy (czy łatwo je zaktywizować) źródła postaw z czego się biorą np. 2 źródła
- bezpośrednie doświadczenie z przedmiotem
- pośrednie doświadczenie ( z opowiadań)

Komponenty postaw
- poznawczy – wiedza o przedmiocie postawy
- emocjonalny – emocje w stosunku do przedmiotu postawy
- behawioralny (zachowawczy) - tendencje do pewnego zachowania wobec przedmiotu

Sposoby zmiany postaw za postawą powinno iść zachowanie, nie każdy pogląd można zmienić każdym sposobem
- postawy oparte na poznaniu – zmieniamy logiczną argumentację rozumową, dajemu plusy i minusy
- postawy oparte na emocjach – odwoływanie się do emocji, lidzie są tacy sami jak my – maja rodzinę dzieci..
- postawy oparte na zachowaniu – zmienić zachowanie i postawę

Wieloaspektowy model postaw
Postawa Σ (ważność cechy x stopień ocena tego produktu)
Im wyższy stopień tym wyższa postawa czł

Marketingowe strategie zmiany postaw
- zwiększenie przekonania że produkty danej marki posiadają ważne cechy
- zwiększenie ważności kluczowych cech danej marki
- dodanie nowej cechy do struktury postawy
- obniżenie przekonania o cechach marek konkurencyjnych

Czynniki decydujące o zgodności z postawą
1) osobowościowe- inne postawy są sprzeczne mogą się zerwać:
- motywy niezgodne z postawą
- brak wiedzy by zachować zgodę z postawą
2) sytuacyjno – obecność innych ludzi hamujące zachowanie (bo inni patrzą)
- rola społeczna niezgodna z postawą
- obawa przed karą
- cena, promocja. mamona

WYKŁAD III

SATYSFAKCJA – wartościująca ocena,, silny komponent emocjonalny, kształtuje zmienia postawę klienta wobec marki
a) transakcyjna – dotyczy jednej transakcji nabycia przemijająca, stwarza możliwości porównywania różnych produktów także nowych
b) skumulowana – dotyczy oceny całego produktu całkowita ocena konsumpcji w określonym czasie wpływa na lojalność wybranej marki pozwala ulepszyć markę
Te dwie cechy są mierzalne

MODELE OPISUJĄCE POWSTAWANIE SATYSFAKCJI
1. Model oczekiwanej niezgodności (s.skumulowana)
Doświadczenie – oczekiwanie – standardy oceniania – porównywanie norm z rezultatami użycia produktu
SKUTKI:
Rezultaty = oczekiwania – zgodność (brak emocji)
Rezultaty > oczekiwania – emocjonalna satysfakcja
Rezultaty < oczekiwania – brak satysfakcji
Ukryta satysfakcja z marki – klient nie potrafi ( zdolność) lub nie chce (motywacja) dokonać oceny marki – nieświadoma satysfakcja nie wpływa na zachowanie. Różnica między ludźmi = różnica w oczekiwaniach
2. Teoria sprawiedliwej wymiany (s transakcyjna)
Porównuje zainwestowane koszty i zyski, swoje i sprzedającego (co dałem/co zyskałem, kto zyskał/kto stracił,) (koszty: pieniądze wysiłek czas Zyski: oszczędności korzyści)
Satysfakcja gdy współczynnik kosztów konsumenta i sprzedawcy są w przybliżeniu równe w każdej części wymiany
Zasada uprzywilejowania i preferencji konsumenta – zmniejszenie asymetryczności wymiany (eksponowanie korzyści dodatkowe przywileje)
3. Model emocjonalny - satysfakcja wynika z oceny rezultatów użycia produktów produktów kategoriach sukcesu lub porażki.
Satysfakcja – pozytywna reakcja emocjonalna (radość)
Model 1,2,3 - Globalna satysfakcja
Skutki braku satysfakcji: zmian marki skargi negatywne opinie

KUPOWANIE POWTARZALNE I PRZYWIĄZANIE DO MARKI
1. Lojalność wobec marki - pozytywna postawa i chęć zakupu mimo istnienia czynników ekonomicznych działających na korzyści konkurencji
Znajomość marek – znajomość własnych potrzeb – świadomość tego która marka najlepiej zaspokaja potrzeby – świadomość własnej satysfakcji – lojalność wobec marki
RODZAJE:
a) prawdziwa lojalność wobec marki – istnienie preferencja i zobowiązanie do zakupu w przyszłości jej wypracowywanie pobudzenie konsumenta do myślenia o marce
b) pozorna lojalność –brak zobowiązania do zakupu w przyszłości, kupowanie wynikiem bierności
POMIAR LOJALNEGO KUPOWANIA
- wartość kupowania
- proporcja wydatków związanych z tą marka do pozostałych danego rodzaju
- „podtrzymywanie” długość okresu lojalnego kupowania
CECHY ZJAWISKA PRZYWIĄZANIA DO MARKI
- ułatwia wybór zmniejsza wysiłek oszczędza czas i redukuje ryzyko
- „wyłączność” występuje rzadko
- przywiązanie nie jest ani powszechne ani trwałe
- przyczyny dzielenia lojalności wobec marki: podobieństwo wyrobów, poszukiwanie różnorodności promocje, niepełna dostępność
- niektóre towary wzbudzają stany emocjonalnego
ZJAWISKO PODWÓJNEJ SZKODY
- mniej popularne marki cieszą się mniejszym przywiązaniem swoich nabywców
- przyczyna – dzielenie lojalności między te marki

KUPOWANIE NIEPLANOWANE reakcja na zabiegi marketingowe:
- atmosfera w sklepie powinna być taka aby pobudzić klienta do dobrego humoru
dobry nastrój – dłuższe przebywanie w sklepie – większe zakupy – lepsze oceny produktu – większe zakupy
- rozplanowanie przejść w sklepie
- rozmieszczenie produktów (długie przejścia towary na poziomie oczu)
- wystawy wewnątrz sklepowa reklama promocje cenowe
- zatłoczenie zbyt duże agresja złość skrócenie czasu pobytu zbyt małe- sklep niepopularny

ZACHOWANIE EKONOMICZNE CZŁOWIEKA. GROMADZENIE DÓBR I DYSPONOWANIE ZASOBAMI
*Wydawanie pieniędzy*dawanie*oszczędzanie*hazard*płaceniepodatków*
Dawanie jako zachowanie człowieka
Ekonomia :
- koncepcja racjonalności- dary są ekonomicznymi dobrami
- motywacja – interes własny (chciwość)
Psychologia:
- chciwość – altruizm
Dawanie = dostarcza się korzyści innym ludziom kosztem własnych zasobów
Dawanie jako zachowanie altruistyczne:
- dawanie pozornie altruistyczne (uzyskanie ekon korzyści)
- dawanie altruistyczne na poziomie ekonomicznym samolubne psycholog.
- dawanie prawdziwie altruistyczne (troska o drugiego człowieka)
RODZAJE DARÓW
- zapłata (dar za przysługę)
- rytualny prezent (urodziny)
- dar symboliczny (obustronna równa wymiana)
- dary związane z biznesem
ZASADA WZAJEMNOŚCI oddawanie darów i prezentów
FUNKCJE DARÓW wywieranie wpływu, okazywanie siły pozycji wyrażenie emocji
DOBROCZYNNOŚĆ dary na rzecz osób niezwiązanych
- rzeczywista (dar krwi)
- pozorna (ulgi podatkowe)
Co wpływa na dobroczynność? Altruizm jako cecha katastrofy, klęski dochód

OSZCZĘDZANIE
Dochód = konsumpcja + oszczędzanie
Rodzaje oszczędzania w ujęciu makroekonomicznym:
- robienie zapasów
- lokaty bankowe
- wynajem lokali
- system emerytalny i ubezpieczeniowy
- pożyczanie na procent
- nabywanie dóbr trwałych
- spłata pożyczek
Rodzaje oszczędzania wg intencji:
- kontraktowe – podjęcie zobowiązania
- dowolne – aktywna decyzja konsumenta
- mimowolne - wymuszenie instytucjonalne
Dlaczego ludzie oszczędzają?
a) dochody i oszczędzanie:
* wysokość dochodu -większe oszczędzanie
* wysokość dochodu -osobowość-konsumpcja lub oszczędzanie
* niespodziewany dochód – zawsze wydawany
b) powiększenie kapitału
c) oszczędzanie myślą o przyszłej konsumpcji (kons odroczona)
d) oszczędzanie dla spadkobierców
e) oszczędzanie jako cel sam w sobie gromadzenie zapasów (instynkt czystej chciwości)
f) cechy osobowości:
- samokontrola odrzucenie pokusy natychmiastowej konsumpcji
g) porównanie społeczne
- własny dochód > dochód grupy odniesienia = oszczędzanie nadwyżki
- własny dochód < grupa odniesienia = zadłużenie się
UPRAWIANIE HAZARDU
Hazard naturalny – gracz kontroluje swoje emocje
Hazard patologiczny – człowiek uzależniony
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA UPRAWIANIE HAZARDU:
- ekonomiczne i socjologiczne – szansa zmiany pozycji społecznej
- sytuacyjne – marketing reklama, nacisk grupy
- uczenie się – ludzie którzy wygrali –złudzenie że tak będzie zawsze; ludzie którzy przegrali – chęć odegrania się
- nieprawidłowa ocena szansy wygrania –
* jeden fakt jest oceniany jako typowy (szczęśliwa kolektura)
* zas dostępu psychicznej ( znam kogoś kto wygrał)
* złudzenie gracza uważa że po łańcuszku niepowodzeń musi przyjść sukces
- iluzja kontroli nie odróżnienie przypadku od własnej zręczności
PSYCHOLOGICZNY ASPEKT PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Przedsiębiorczość : rodzaj aktywności; cecha osoby –skłonnosc skłonność zdolnośc do takich działań
CECHY ludzi przedsiębiorczych:
- system wartości praca najważniejsza
- potrzeby – niezależność osiągnięć – wybór średnio trudnych celów
- stosunek do ryzyka chętniej podejmują ryzyko zależące od nich samych a nie podejmują ryzyka losowego (hazard)
- cechy osobowości – wewnątrzsterwoni, innowacyjność, elastyczne myślenie twórczośc perfekcjonizm
Różnica między przedsiębiorcą a managerem – ponoszenie ryzyka


WYKŁAD IV – 7.12.02r.
Nadawca – komunikat – kodowanie – kanał
Informacja zawarta w reklamie:
- kontekstowe (centralne) – związane z produktem
- pozakontekstowe – (peryferyjne) np. muzyka krajobraz
Oczekiwania konsumentów wobec reklamy:
- konsument wysoko zaangażowany (chce nabyć produkt) oczekuje istotnych udokumentowanych argumentów by wyrazić sobie opinie inf peryferyjne podtrzymują uwagę
- konsument nisko zaangażowany nie zainteresowany inf centralnymi, zwraca uwagę na peryferyjne mogące wzbudzić emocje
Informacje a prostota/złożoność reklamy
- reklamy proste – łatwo zrozumieć wszystkie informacje są odbierane
- reklamy złożone – kłopoty ze zrozumieniem koncentracja na inf poza kontekstowe
Dopasowanie wskazówek centralnych peryferyjnych – ich uzupełnianie się – optymalny wpływ
RÓŻNICE INDYWIDUALNE A PODATNOŚĆ NA PERSWAZJE
- postawy oparte na bezpośrednich doświadczeniach na wł doświadczeniach podatne na perswazję
- znak i natężenie początkowej postawy
- natężenie potrzeby poznawczej (potrzeba w nas chęć uczenia się nowych rzeczy, ci ludzie są otwarci i są podatni bardziej na wpływ niż osoby zamknięte
- poziom samoświadomości
- relacja zaufania do siebie i zaufania do źródła komunikatu
- samoocena ( niska samoocena – bardziej podatna na wpływy)
- osobowość autorytarna (nie zmienia poglądów jeżeli autorytet zmienia to on też)
- podatność na perswazję jako cecha przypisywana kobietą ale już nie

CECHY NADAWCY A SKUTECZNOŚĆ PERSWAZJI I REKLAMY
1. Wiarygodność:
- wiedza fachowa (ekspert ze względu na zawód doświadczenie specjalne umiejętności
- zaufanie – związane z cechami osoby: reputacja uczciwość szczerość osoby czy firmy; reklamy z dyrektorami firmy, promowanie pozytywnego obrazu firmy
- sztuczne zwiększanie wiarygodności „nic na tym nie zyskuję” ‘przypadkiem zasłyszane”
2. Atrakcyjność:
- wynika z wyglądu zewnętrznego, osobowości bogactwa statusu społecznego
Efekt halo: osoba ładna jest mądra dobra budzi pozytywne emocje (jedna cecha wywołuje pozytywne)
- negatywne działanie – odwrócenie uwagi od produktu emocje pozytywne nie koniecznie przeniesione na produkt
- pozytywne działanie – podobieństwo nadawcy i produktu – głębszy trwalszy – działa silniej (kosmetyki ubrania produkty ekskluzywne)
3.Sympatia:
- zwiększa motywację do przetwarzania informacji, wpływ argumentów jest silniejszy, przenoszenie sympatii na produkt
- wzbudzona przez: zgodność z oczekiwaniami wprawianie w dobry nastrój popularność nadawcy, podobieństwo (efekt bliskości nadawcy odbiorcy) – nadawca stereotypowy

ZAWARTOŚĆ KOMUNIKATU PERSWAZYJNEGO
a) komunikat treściowy:
- treść =sprawdzone obiektywne informacje o produkcie
- dopasowanie do rodzaju produktu i odbiorcy (wykształcenie wiek płeć potrzeby)
- zmienia postawy oparte na poznaniu zmiana jest trwała
b) komunikat emocjonalny:
- porusza emocje straszenie humor seks muzyka nostalgia
- zwiększa szansę zauważenia reklamy wpływa na zapamiętywanie
- zmienia postawy oparte na emocjach – zmiana jest nietrwała
HUMOR:
- cel : przeniesienie pozytywnej emocji na przedmiot
- skuteczniejszy dla produktów niskim znaczeniu
- działa pozytywnie gdy początkowa postawa jest pozytywna
- lepiej odbierany u osób młodych, wykształconych profesjonalistów
* możliwy wpływ negatywny: odwrócenie od istoty komunikatu; skrócenie życia reklamy (znudzenie) ; przeniesienie efektu komicznego (ośmieszenie); nieprzewidywalne działanie (różnice w poczuciu humoru)
SEKS:
- przyciąga zainteresowanie płci przeciwnej, niekoniecznie przenoszone na produkt
- jest skuteczna dla produktu związanego z atrakcyjnością seksualną
- budzi opory etyczne (w Polsce)
- bodźce silne szokują dobrze pamiętane
MUZYKA
- podwyższa poziom pobudzenia i wpływa na emocje
- pobudza uwagę nie zaangażowanej
- dopasowanie muzyki do treści reklamy
WZBUDZANIE STRACHU:
Skuteczność a siła strachu:
- silny strach – wypieranie zagrażającej informacji – efekt przeciwny do zamierzonego (negatywny)
- średni strach – skuteczny, gdy podajemy instrukcję jak sobie radzić
- nie wolno stosować strachu u osób z wysokim poczuciem zagrożenia i nisko samooceny
NOSTALGIA:
- tęsknota za czasami przeszłymi
- wywołanie np. przez bodźce kojarzone z dzieciństwem lub wczesną młodością
- wywołanie pozytywnych emocji przenoszonych na produkt
- łatwo wywoływane przez muzykę
FORMA PREZENTACJI
Złożoność - prostota
- zapamiętujemy 5-7 istotnych cech przedmiotu
- zbytnia złożoność zniechęca, koncentracja na wskazówkach pozakontekstowcyh
Dwustronność – jednostronność
- jednostronność – same zalety
- dwustronność – zalety i wady produktu, sytuacji
SKUTECZNOŚĆ JEDNOSTRONNA:
- gdy konsument ma już pozytywną postawę wobec danego produktu
- gdy jest mniej inteligentny
SKUTECZNOŚĆ PRZEKAZU DWUSTRONNEGO:
- zaciekawia
- zwiększa wiarygodność nadawcy i uodparnia na kontrargumenty
- polecana gdy konsument jest nastawiony nieprzychylnie oraz gdy wie o istnieniu argumentów przeciwnych
- dla bardziej wymagającego odbiorcy (bystrego)
ZASADY KONSTRUOWANIA KOMUNIKATÓW DWUSTRONNYCH:
- nie może być więcej niż 2/5 informacji negatywnych
- inf negatywne muszą pojawić się stosunkowo wcześnie ale nie na początku
- wady drugorzędne w porównaniu z zaletami
- wady „przerabiać” na zalety
* konkretność – abstrakcyjność
(szczegółowe dane) (wieloznaczne ogólne informacje)
- informacje konkretne łatwiej przyciągają uwagę i są lepiej zapamiętywane
- inf abstrakcyjne pobudzają emocjonalnie
* racjonalność – emocjonalność
- elem racjonalne odwołują do intelektu
- elem emocjonalne odwołują do systemu wartości
Skuteczny komunikat prezentuje obie klasy argumentów
* narracja i akcja
- narracja – argumenty przedstawione przez narratora opowiadane
- skłania do kontrargumentów do wyrażania opinii
- skuteczność zależy od wiarygodności nadawcy i sposobu przekonywania
- akcja – działanie bohaterów
- skuteczność zależy od realizmu, związku z reklamowaną marką zaangażowania odbiorcy
- cel perswazyjny słabiej rozpoznawany – konsument nie wie, że ulega wpływowi
- wywołują uczucia i nie skłania do kontrargumentacji, lecz do empatii (wczuwanie się)
WPŁYW MANIPULACJA
Techniki wpływu społecznego
1. Reguła wzajemności:
- przymus przyjmowania i oddawania przysług, prezentów (także niechcianych) silna służy wymianie może inicjować niesprawiedliwą wymianę
- technika „drzwiami w twarz” (odnowa wycofanie się)
duża prośba – odmowa – mała prośba – zgoda
- obrona – polega na trafnym odróżnianiu rzeczywistych przysług od manipulacji
2. Reguła zaangażowania i bycia konsekwentnym
- jest to ludzka tendencja do bycia konsekwentnym po dokonaniu wyboru – konsekwencja jest cnota korzystna oszczędza czas
- wzbudzanie w partnerze zaangażowania sprawia że jest on bardziej skłonny ulegać dalszym prośbom zgodnym z kierunkiem zaangażowania
- zaangażowanie najbardziej jest skuteczne jeśli ma charakter aktywny, publiczny wymaga wysiłku, uważane przez ‘ofiarę” za niewymuszone
- technika „stopy w drzwiach”
b mała prośba – zgoda – zaangażowanie w sprawę – duża prośba – zgoda
- technika „niskiej piłki”
kuszenie zyskiem – klient angażuje się – wycofanie zysku - klient mimo to kupuje
- obrona : pytania :”czy naprawdę chcę to zrobić?” „czy nadal chcę się w to angażować?”
SPOŁECZNY DOWÓD SŁUSZNOŚCI:
- to w co wierzą lub co robią inni jest częstą podstawą naszej decyzji – naśladujemy ich zachowanie
- najsilniej działa gdy nie jesteśmy pewni co mamy robić kiedy ludzie ci są do nas podobni
- sfałszowany dowód słuszności – „wszyscy tak robią”
- „niewiedza wielu” – nieudzielanie pomocy jeśli inni tego nie robią widocznie maja rację
LUBIENIE I SYMPATIA
- łatwiej ulegamy prośbom osób lubianych
- kogo lubimy: osoby atrakcyjne, podobne do nas, lubiące nas, mówiące komplementy, zgadzające się z nami dokonujące autoprezentacji pozytywnej, (jestem kims ważnym) lub negatywnej
- manipulator wzbudza sympatię sztuczną
AUTORYTET
- tendencja do automatycznego ulegania autorytetowi
NIEDOSTĘPNOŚĆ
- bardziej pragnie niedostępnego zakazanego
- techniki sprzedaży : „ograniczona ilość dóbr” „nieprzekraczalny termin”
Działa to silniej jeżeli niedostępność pojawiła się niedawno
REGUŁA KONTRASTU
- ta sama rzecz na tle innych wygląda inaczej
- manipulator tak dobiera tło, aby wypuklić wybrane cechy przedmiotu albo osoby

Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Psychologia rozwojowa

PSYCHOLOGIA ROZWOJOWA
Psychologia rozwojowa koncentruje się na 3 zadaniach:
1. OPIS np. jak rozwija się niemowlak w ciągu pierwszych 15 m-cy życia.
2. WYJAŚNIANIE Udzielanie odpowiedzi na pyt. Co powoduje akcelerację lub regresję ...

Psychologia

Psychologia gospodarcza - pytania egzaminacyjne (Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie)

1.Role społeczne związane z działalnością gospodarczą.
Można wyróżnić 4 podstawowe role :
1) Rola konsumenta
2) Rola pracownika
3) Rola menedżera
4) Rola właściciela
Są to role komplementarne. Aby gospodarka fu...

Zarządzanie

Aarządzania zasobami ludzkimi - pytania egzaminacyjne (Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Warszawie)

1. Znaczenie zasobów ludzkich w zarządzaniu firmą.
1) wiedza
2) doświadczenie
2) innowacyjność
3) kreatywność
4) przedsiębiorczość
5) postawa
6) lojalność

2. Cele zarządzania zasobami ludzkimi....

Dydaktyka

Spis zagadnień psychologicznych

Psychoanaliza
Psychologia społeczna
Psychologia zwierząt
Psychologia zdrowia
Psychologia sukcesu
Psychologia uczuć
Psychologia emocji
Psychologia zmysłów
Psychologia biznesu
Psychologia Neurolingwistyki
P...

Pedagogika

Pedagogika jako nauka i wychowanie

PEDAGOGIKA
JAKO NAUKA I WYCHOWANIE
Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i metodyczne podstawy planowej działalności wychowawczej. Początkowo zakres pedagogiki ograniczał się do problemów związanych przygotow...