Literatura XX wieku - J. Przyboś

J.PRZYBOŚ

- jego wiersze z lat 20-tych miały na ogół retoryczny charakter monologu oratorskiego; opisywały pewna rzeczywistość- lub pouczały o pewnych prawdach ogólnych, wzywając zarazem do ich realizowania
- nowy styl poetycki Przybosia przejawił się już w tomie „Sponad” (1930), przede wszystkim- w nowej koncepcji podm. Lirycznego
- dokonał się zwrot do przyrody, krajobrazu, erotyki, pojawiło się rozczarowanie do cywilizacji wielkomiejskiej oraz do rzeczywistości społecznej
- rezoner- przywódca ustąpił miejsca podmiotowi przeciwstawiającemu swą wolę otaczającemu światu
- przedmioty ukazywane były tak, jak gdyby tworzył je wysiłek poety; wydobywana jest tkwiąca potencjalnie w nich energia (np.: „Niewybuchły huk skał”)
- zasada funkcjonalizmu prowadziła do poetyckiego wykorzystania wieloznaczności wyrazów, co stanowiło wzór dla późniejszej tzw. poezji lingwistycznej
- tematem stawał się często aktualny stosunek emocjonalny do przeżyć- minionych : „Te same gwiazdy/ wyszeptały wieczór jak zwierzenie.”(„Wieczór”, z tomu „Sponad”)
· tytuł odwołuje nas do określonej sytuacji, w której wystąpi podmiot liryczny
· już jednak początek tego utworu odsyła równocześnie do innej sytuacji- z przeszłości
· „Te same gwiazdy...”- te same więc, co kiedyś
· nagle wszystkie elementy ukazują jakby podwójne istnienie” w czasie teraźniejszym, jako okoliczności aktualnego usytuowania podmiotu, ale także w czasie przeszłym, jako składniki innej sytuacji, innego wieczoru, przywoływanego tylko we wspomnieniu
· podmiot liryczny jest przede wszystkim podmiotem wspominającym, tu i teraz, lecz również- podmiotem przeżywającym, wtedy, w podobnych okolicznościach
· jego obecne emocje rodzą się w toku wspomnienia
· podobieństwo okoliczności zewnętrznych otwiera ciąg przypomnień
· wiersz jest jednak nie tyle opisem minionych przeżyć· , ile próbą określenia swego aktualnego dla nich stosunku
· próbą zdania sobie sprawy z tego, w jakim stopniu warunkuje obecną sytuację uczuciową przedmiotu
· bohater Przybosia ukazany jest w serii zachowań, rozwijających się w wyraziście zarysowanej przestrzeni. Dochodzi do jej sprecyzowania nie poprzez jednolity opis. Wyrazy określające jej elementy wchodzą w związki zdaniowe z innymi, odwołującymi do rzeczywistości psychicznej. Nie ma jednak w tekście ani jednego wyrazu, który odsyłałby do fragmentu innej przestrzeni niż ta, w której aktualnie znajduje się bohater
· powstaje jednorodna wizja przestrzenna
· pojedyncze metafory są niewyobrażalne; wyobrażalna jest natomiast całość· , na którą się składają
- poezja Przybosia w latach 30-tych staje się coraz bardziej szukaniem formuł określających sytuację człowieka w świecie
- obraz poetycki, który przeciwstawiał on w swoich szkicach intelektualnej i retorycznej poetyce Peipera, miał właśnie uobecnić- , uwyraźnić- czasowo-przestrzenne usytuowanie podmiotu, ukazać- go w różnych wycinkach, w wielu odniesieniach. Każde z nich tworzy jakby odmienną konstrukcję postaci.
- Nowa wizja osobowości u Przybosia- to wizja osobowości zmiennej, uwarunkowanej. Rozdwojonej na teraźniejszość- i przeszłość- (jak w wierszu „Wieczór” lub „Z Tatr”) albo rozdartej między różnymi kierunkami swej psychiki w jednym tylko planie czasowym- w teraźniejszości ( np. w wierszu „Równanie serca” lub wiersze paryskie z tomu pod tym tytułem, gdzie światu kultury zachodniej przeciwstawione zostały wartości związane z pracą zwykłego człowieka- co wyraża motyw matki- chłopki)


- od zarania Polski Ludowej Przyboś opowiadający się po stronie sprawiedliwych i historycznie słusznych przeobrażeń politycznych i społecznych, nigdy nie zrezygnował z własnej tradycji poetyckiej, określonej przez jego związek z Awangardą Krakowską lat 20-tych
- temat pracy ludzkiej, wzruszenie robotnika, pejzaż zakładów przemysłowych i miast nigdy nie były obce tej tradycji, która prowadziła do odkrywania spraw miasta i proletariatu jeszcze w Polsce przedwrześniowej
- Przyboś był wierny swej poetyckiej młodości zarówno w warstwie motywów i tematów, jak i w sferze środków artystycznych, które w opinii ówczesnej krytyki literackiej przyjmowane były z dużym krytycyzmem i nieufnością
- W obowiązującym wzorcu poezji mieściła się tradycja Skamandra
- Poetyka Przybosia budziła podejrzliwość-

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

"Miasto - przestrzeń znacząca, miejsce destrukcji, szansa rozwoju..." Jaki sens nadała literatura temu motywowi?

Od wieków miasta wydawały się ludziom synonimem lepszego, łatwiejszego życia, awansu społecznego, nobilitacji. Ucieczka do miasta stwarzała możliwość zdobycia wykształcenia, osiągnięcia sukcesu. Ogromne skupiska ludności zdawały się ...

Język polski

Epoki Literacki - filozofia i najważniejsze utwory bezcenne do matury

ANTYK:
Filozofia:
-Heraklit, Sokrates V w.p.n.e., Platon V w. p.n.e., Arystoteles IV w. p.n.e., Dionizos – cynizm, Zenon z Kition II w. p.n.e. – stoicyzm, Epikur III w. p.n.e.

Literatura:
Epika – Grecja: Homer VIII w. p.n....

Język polski

Dwudziestolecie Miedzywojenne

Dwadzieścia lat między dwiema wojnami światowymi to nie tylko czas ogromnego rozwoju cywilizacyjnego, mediatyzacji i demokratyzacji społeczeństwa, unowocześnienia technicznego, wzrostu roli kobiet, czy rewolucyjnych teorii naukowych Einsteina ...

Język polski

Starożytność - konspekt

1. Problematyka moralna „Antygony”

Jedną z zasad antycznej estetyki zakładającej oddziaływanie sztuki na odbiorcę, wprowadzonej przez Arystotelesa w szóstym rozdzia-le jego poetyki, była zasada tzw. katharsis - oczyszczenia. Poj...

Język polski

Starożytność

1. Problematyka moralna „Antygony”

Jedną z zasad antycznej estetyki zakładającej oddziaływanie sztuki na odbiorcę, wprowadzonej przez Arystotelesa w szóstym rozdzia-le jego poetyki, była zasada tzw. katharsis - oczyszczenia. Poj�...