Infrastruktura procesów logistycznych

Infrastruktura procesów logistycznych przegląd definicji

Środki techniczne stosowane (wykorzystywane) w procesach fizycznego przepływu produktów a także w procesach informacyjnych logistyki oraz sposoby ich użycia a także systemy ich wykorzystania tworzą swego rodzaju infrastrukturę procesów logistycznych.

Na podstawie: Cz. Skowronek, Zdz. Sarjusz-Wolski, Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, 1999, s.63
Infrastruktura procesów logistycznych przegląd definicji
W procesach logistycznych jest zaangażowany znaczny majątek trwały, a także zasoby osobowe. Występują zjawiska substytucji tych czynników. Wyższy poziom mechanizacji i automatyzacji procesów transportowych manipulacyjnych itp. (co wiąże się z dużymi nakładami kapitałowymi) umożliwia wzrost wydajności pracy i redukcję zatrudnienia. Z tego choćby wynika konieczność
Infrastruktura procesów logistycznych przegląd definicji
Prawidłowe określenie procesu wymaga:
wskazanie - kto zarządza procesem;
określenie, co jest niezbędne do jego zapoczątkowania;
określenie pożądanych lub oczekiwanych wyników końcowych;
wskazanie jednostek, które mają być odbiorcami wyników (adresatami efektów);
identyfikacja czynników mogących stymulować względnie utrudniać realizację;
przyporządkowanie niezbędnych wykonawców i środków do realizacji;
przyporządkowanie uprawnień do kontrolowania i sterowania przebiegiem procesu;
przemyślenia ewentualnych działań umożliwiających odpowiednią reakcję na nieplanowane odchylenia.
S. Krawczyk, Logistyka w zarządzaniu marketingiem, AE, Wrocław, 1998.
Infrastruktura procesów logistycznych przegląd definicji
Podział procesu na segmenty odpowiedzialności
Infrastruktura procesów logistycznych przegląd definicji
ŚRODOWISKO PROCESU tworzy zbiorowość biernych i aktywnych, stymulujących lub utrudniających, podmiotów, których istnienie i specyficzne własności musimy uwzględniać w planowaniu i realizacji procesu.

INFRASTRUKTURĘ PROCESU określają wyróżnione w środowisku podmioty zaangażowane w ten proces, wykorzystywane obiekty oraz relacje między podmiotami a obiektami.

Infrastruktura procesów logistycznych zarządzanie logistyczne infrastrukturą procesów.W literaturze przyjmuje się, że infrastrukturę procesów logistycznych tworzą ?środki techniczne, sposoby ich użycia, a także systemy ich wykorzystania? [1]. W konsekwencji wyróżnia się strukturę [2]:
magazynową:
budynki i budowle,
place składowe,
urządzenia magazynowe;
manipulacyjną:
transport wewnętrzny,
urządzenia pomocnicze;
transportową:
środki transportu lotniczego,
środki transportu wodnego,
środki transportu drogowego,
rurociągi;
opakowań:
znakowanych kodem,
nie znakowanych kodem,
transportowych;
informatyczną:
- sprzęt (hardware),
- oprogramowanie (software),
- środki techniczne,
- środki komunikacji.

Infrastruktura procesów logistycznych usługi logistyczne
W obrębie tych czterech głównych elementów możliwy jest swoisty mix, który tworzy w ten sposób pakiet usług logistycznych tzw. PUL (ciągnij). Jest on tworzony z co najmniej dwóch elementów. W ten sposób możemy uzyskać takie rozwiązania jak: połączenie sfer: AB; AC; AD; ABD; BCD; ACD.

A - to magazynowanie i obsługa zapasów;
B - transportowanie i obsługa ładunku;
C - badanie rynku i tworzenie marketingowego systemu informacji;
D - finansowanie transakcji, obsługa bankowa i ubezpieczeniowa
kontraktów.
Infrastruktura procesów logistycznych usługi logistyczne
Istotnym zagadnieniem o którym chciałabym wspomnieć jest cykl życia usługi logistycznej, na którego długość mają wpływ takie czynniki jak:
cechy oferty usługowej i charakter potrzeb jakie zaspokaja,
cechy popytu na tego rodzaju usługę,
zakres nowości oferty usługowej,
stopień konkurencyjności
poziom substytucyjności i komplementarności.
ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE INFRASTRUKTURĄ PROCESÓW infrastruktura personalno-organizacyjna.
ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE INFRASTRUKTURĄ PROCESÓW infrastruktura komunikacyjno-informacyjna
Środki pozwalające gromadzić, przetwarzać i przesyłać informacje.
Należy jednak pamiętać że fundamentalnym celem komunikacji jest umożliwienie kontaktu między zainteresowanymi stronami, co wymaga wprowadzenia określonych struktur organizacyjnych, odpowiedniego przygotowania osób i dostępu do środków technicznych, które ten kontakt umożliwią.
Urządzenia techniczne stanowią jedynie część tego rodzaju infrastruktury.
Komunikacja między ludźmi spełnia funkcje:
informacyjną,
motywacyjną,
kontrolną,
emocjonalną.

ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE INFRASTRUKTURĄ PROCESÓW infrastruktura komunikacyjno-informacyjna
!!! Ponieważ komunikacja jest newralgiczną składową procesów logistycznych, należy znać jej podstawowe cechy:
Komunikacja powinna mieć swój określony cel.
W systemach komunikacji wyróżnia się co najmniej nadawcę i odbiorcę.
Komunikacja wymaga kanału przenoszenia.
Kanały komunikacji mają zawsze ograniczoną pojemność i można nimi przesłać jedynie określoną porcję informacji w danej jednostce czasu.
Komunikacja wymaga czasu.
Komunikacja podlega zakłóceniom.
ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE INFRASTRUKTURĄ PROCESÓW infrastruktura finansowo-bankowa
W analizie procesów logistycznych, bardzo rzadko albo wcale nie wspomina się o infrastrukturze finansowo-bankowej.
Jak twierdzą praktycy - jest ona tym elementem, bez którego nie można realizować żadnego procesu logistycznego.
Firmy liczące się na rynku dążą do powstania oddziałów banków na własnym terytorium, a nawet tworzą własne banki, aby tylko zapewnić sprawną i niezawodną obsługę finansową.
ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE INFRASTRUKTURĄ PROCESÓW infrastruktura komunikacyjno-informacyjna
W ramach logistyki należy rozszerzyć ujęcie informacji, aby uwzględnić postać znaków i innych sygnałów, które są ich nośnikami.

Wyróżnia się trzy poziomy (aspekty) informacji:
synktatyczny, w którym na plan pierwszy wysuwa się relacje znaków (ich ciągów) do innych znaków (ich ciągów) i ich strukturalne własności, ze szczególnym uwzględnieniem możliwie niezawodnego kodowania;
semantyczny, który dodatkowo obejmuje również znaczenie znaków, przez co kombinacje znaków określonego rodzaju stają się wiadomościami oraz
pragmatyczny, biorący pod uwagę rodzaj i sposób wykorzystania znaków przez nabywcę względnie odbiorcę oraz osiągane dzięki temu cele, a więc uwzględniający ich wartość dla zainteresowanych osób.



bibliografia: 1. J.J. Coyle, E.J. Bardi, C.J. Langley Jr. ?Zarządzanie logistyczne?, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002 r. 2. S. Abt ?Logistyka w teorii i praktyce?, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2001 r. 3. P. Blaik ?Logistyka?, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001 r. 4. M. Ciesielski ?Logistyka w tworzeniu przewagi konkurencyjnej firmy?, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 2001 r. 5. pod red. E. Gołembskiej ?Kompendium wiedzy o logistyce?, wydawnictwo naukowe PWN, Poznań 2002 r.
6. S. Krawczyk ? Zarządzanie procesami logistycznymi?, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001 r.

Dodaj swoją odpowiedź
Logistyka

Istota, cel i funkcje centrów logistycznych.

Centrum logistyczne to obiekt przestrzennie-funkcjonalny wraz z infrastrukturą i organizacją, w którym realizowane są usługi logistyczne związane z przyjmowaniem, magazynowaniem, rozdziałem i wydawaniem towarów oraz usługi towarzyszące, ś...

Logistyka

Efekty zarządzania logistycznego

Spis treści


1. Uwagi wstępne.
2. Definicja logistyki.
3. Podstawowe fazy i kierunki rozwoju logistyki.
4. Procesy logistyczne.
4.1. Przepływy rzeczowe.
4.2. Procesy informacyjne.
4.3. Infrastruktura proces...

Zarządzanie

Logistyka w przedsiębiorstwie

I. Charakterystyka przedmiotu projektowania

1. Charakterystyka firmy w aspekcie logistyki zaopatrzenia i dystrybucji

Wstęp

Zakład Przetwórstwa Owocowego Smakuś s.c. istnieje od 1994 roku. Przedsiębiorstwo zostało zlo...

Logistyka

Podstawy logistyki.

1. Definicja logistyki
- zarządzanie działaniami przemieszczania i składowania, które mają ułatwić przepływ z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej konsumpcji, jak również związaną z nimi informacją w celu zaoferowania klientowi odp...

Logika matematyczna

TRANSPORT INTERMODALNY

SPIS TREŚCI

SPIS TREŚCI 3
WSTĘP 5
ROZDZIAŁ I ISTOTA TRANSPORTU INTERMODALNEGO 7
1.1. Pojęcie i klasyfikacja 7
1.2. Uwarunkowania transportu intermodalnego 10
1.3. Reguły Incoterms 12
1.4. Perspektywy rozwoju t...