Czasowniki III grupy

Aller – iść(etre) Avoir – mieć(avoir) Boire – pić Connaitre – znać Dire – powiedzieć
Je vais J’ai Je bois Je connais Je dis
Tu vas Tu as Tu bois Tu connais Tu dis
Il va Il a Il boit Il connait Il dit
Ns allons Ns avons Ns buvons Ns connaisons Ns disons
Vs allez Vs avez Vs buvez Vs connaisez Vs dites
Ils vont Ils ont Ils boivent Ils connaissent Ils disent

Dormir – spać Ecrire – pisać Envoyer – wysyłać Etre – być Faire - robić
Je dors J’ecris J’envoie Je suis Je fais
Tu dors Tu ecris Tu envoies Tu es Tu fais
Il dort Il ecrit Il envoie Ils est Il fait
Ns dormons Ns ecrivons Ns envoyons Ns sommes Ns faisons
Vs dormez Vs ecrivez Vs envoyez Vs etes Vs faites
Ils dorment Ils ecrivent Ils envoient Ils sont Ils font

Lire – czytać Mettre – położyć Partir - wyjechać Prendre – wziąć Savoir - wiedzieć
Je lis Je mets Je pars Je prends Je sais
Tu lis Tu mets Tu pars Tu prends Tu sais
Il lit Il met Il part Il prend Il sait
Ns lisons Ns mettons Ns partons Ns prenons Ns savons
Vs lisez Vs mettez Vs partez Vs prenez Vs savez
Ils lisent Ils mettent Ils partent Ils prennent Ils savent

Sortir – wyjść Venir – przyjść Voir – widzieć Mourir – umrzeć Naitre – urodzić się
Je sors Je viens Je vois Je meurs Je nais
Tu sors Tu viens Tu vois Tu meurs Tu nais
Il sort Il vient Il voit Il meurt Il nait
Ns sortons Ns venons Ns voyons Ns mourons Ns naissons
Vs sortez Vs venez Vs voyez Vs mourez Vs naissez
Ils sortent Ils viennent Ils voient Ils meurent Ils naissent

Comprendre – rozumieć Vouloir – chcieć Apprendre – uczyć się Devoir – musieć
Je comprends Je veux J’apprends Je dois
Tu comprends Tu veux Tu apprends Tu dois
Il comprend Il veut Il apprend Il doit
Ns comprenons Ns voulons Ns apprenons Ns devons
Vs comprenez Vs voulez Vs apprenez Vs devez
Ils comprennent Ils veulent Ils apprenent Ils doivent

Finir – kończyć Puovoir – móc
Je finis Je peux
Tu finis Tu peux
Il finit Il peut
Ns finissons Ns pouvons
Vs finnisez Vs pouvez
Ils finissent Ils peuvent

Dodaj swoją odpowiedź
Język hiszpański

Scenariusz lekcji języka hiszpańskiego. Temat: ¿Dónde vives? - verbos regulares y muebles

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA HISZPAŃSKIEGO

Klasa: I gimnazjum
Czas: 45 min.

Temat: ¿Dónde vives? - verbos regulares y muebles.

Cel główny:
Uczeń potrafi:

- GRAMATYKA: odmienic w czasie teraźniejszym cz...

Język polski

Problemy fleksyjne i składniowe czasowników

Podstawową funkcją syntaktyczną czasownika jest funkcja orzeczenia. Może on ją pełnić dzięki swoim formom, które wyrażają takie kategorie gramatyczne, jak czas, tryb, osoba, aspekt, strona i liczba, pozwalające na lokalizację zdania w p...

Język polski

Trzy odmienne części mowy i ich charakterystyka

I Wstęp
Właściwością polszczyzny, między innymi jest to, że liczne polskie wyrazy odmieniają się przez przypadki, liczby, osoby, czasy. Właściwość ta pozwala ustalić powiązania między wyrazami w zdaniu oraz łączyć sło...

Język hiszpański

Tworzenie trybu łączącego

Teraz zajmiemy się budowaniem form subjuntivo. Pamiętamy, że czasowniki hiszpańskie należą do 3 grup koniugacyjnych: I grupa to te zakończone na -ar, II grupa na -er a III grupa na - ir.

Tworzenie form subjuntivo jest bardzo proste. ...

Dziennikarstwo

Językoznawstwo

Zagadnienia do egzaminu z przedmiotu Wstęp do językoznawstwa (studia stacjonarne)

1. Definicja języka. System znaków konwencjonalnych, fonicznych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie, ukształtowany w danej społeczności w ramach u...