Formy reklamy w cyberprzestrzeni

Baner.
Baner (ang. Banner ads) jest jedną z najstarszych form działań reklamowych w Internecie i nadal najczęściej wykorzystywaną. Banery nazywane są również transparentami reklamowymi. Jest to różnego rodzaju element graficzny, który zajmuje z reguły więcej niż 10% ekranu, umieszczony w wydzielonej przestrzeni reklamowej, w obrębie popularnych stron lub tych, które często są odwiedzane przez grupę docelową. Zazwyczaj mają kształt prostokąta o zróżnicowanych rozmiarach. „Klikniecie” na baner powoduje automatyczne przeniesienie internauty za pomocą odnośnika hipertektowego na inną stronę reklamodawcy lub uaktywnienie innej aplikacji. Często baner określa się jako graficzny link czy tez hiperodnośnik. Współczesne banery zawierają grafikę, animację, sekwencje video a niekiedy dźwięk. Mogą być pokazywane w sposób tradycyjny, czyli statycznie, lub „(...) w systemie rotacyjnym, polegającym na cyklicznym wyświetlaniu w jednym pasku banerów jeden po drugim.” Mają one różne rozmiary, istnieją jednak pewne standardy. W 1997 r. najpopularniejsza wielkość to: 468 x 60 pikseli oraz 234 x 60 pikseli. Rok później najpowszechniej akceptowalnym rozmiarem stał się: 468 x 60. Wielkość ich najczęściej ograniczona jest do 7 – 10 kB. Obecnie transparenty reklamowe nie maja jednolicie zdefiniowanych rozmiarów. Na całym świecie w użyciu istnieje około 100 różnych rozmiarów i kształtów banerów. Zjawisko to znacznie utrudnia prowadzenie kampanii reklamowych. Reklamodawcy w związku z tym są zmuszeni do dostosowywania reklamy do indywidualnych wymagań stawianych przez administratorów serwisów. Dlatego też prowadzone są nieustannie prace nad standaryzacją rozmiarów banerów. Standaryzacja jest istotna, ponieważ możemy mieć pewność, że reklama zostanie zaakceptowana przez wszystkich reklamobiorców.

Tabela 2. Standardowe wymiary banera.
Rozmiar w pikselach Kształt reklamy
468 x 60 Pełnowymiarowy
396 x 72 Pełnowymiarowy z pionowym paskiem nawigacyjnym
234 x 60 Półwymiarowy
120 x 240 Pionowy
125 x 125 Kwadratowy przycisk
120 x 90 Przyciski typu 1 (button)
120 x 60 Przycisk typu 2 (button)
88 x 31 Przycisk mikro
Źródło: http://www.web-marketing.pl/reklama.html

W Polsce również prowadzone są prace, aby ujednolicić banery pod względem wielkości. Popularnym rozmiarem w Polsce jest baner 400 x 50 pikseli oraz 468 x 60 pikseli. W większości przypadków przyjmuje się, że standardowy baner nie powinien zajmować więcej niż 15 kB. Niektóre serwisy transparenty reklamowe o mniejszej ciężkości emitują po preferencyjnych stawkach, np. w Onecie w ofercie dla reklamodawców koszt emisji jest różny dla banerów o ciężkości do 5 kB, do 10 kB oraz do 15 kB.
Banery podobnie jak reklamy tradycyjne, sprzedawane są niekiedy w oparciu o wskaźnik CPM (cost per thousand), czyli koszt dotarcia do 1000 osób. Płaci się wówczas za wszystkich internautów, którzy zobaczyli stronę, na której znajduje się reklama, niezależnie od tego czy odbiorca „kliknął” na reklamę, czy też nie. Większość reklamodawców uważa jednak, że reklama oddziałuje na użytkownika, gdy widząc baner podjął aktywne działanie zwane CTR (click- through), czyli gdy internauta „najechał” na baner wskaźnikiem myszy i „klikając” przeniósł się za sprawą hiperłącza do reklamowanego ośrodka Webu Dlatego reklamodawcy płacą niekiedy jedynie za tych klientów, którzy podjęli tego typu aktywne działanie, a nie za wszystkich użytkowników Internetu, którzy odwiedzili stronę zawierającą reklamowany baner. Przypisywane jednak banerom zadanie, jakim jest bezpośrednie sprowadzenie internautów do witryny reklamodawcy jest obecnie bardzo nieskuteczne. Współczynnik CTR wynosi zaledwie 0,5 – 2% i ciągle spada.
Badania wskazują, że „klikniecie” na transparent reklamowy w bardzo niewielkim stopniu podnosi poziom zapamiętywania przez niego reklamy. Przyszedł więc czas, aby banery były dokładnie ukierunkowane, a nie wystawiane na pokaz pierwszemu, lepszemu internaucie. Na znaczeniu zyskują, więc vortale, czyli portale tematyczne. Do nich trafiają osoby o określonych zainteresowaniach, dlatego tam reklama internetowa jest w stanie osiągnąć dużo wyższy wskaźnik CTR.
Głównym kryterium klasyfikacji banerów reklamowych jest forma oddziaływania na użytkownika i wyróżnia się z tego względu reklamy :
 Statyczne – były pierwszą formą banerów. Obecnie występują już bardzo rzadko ze względu na rozwój pozostałych form oraz niską skuteczność. Przedstawiają one najczęściej element graficzny (w formacie gif lub jpg) zawierający logo firmy, zachęcający użytkownika do naciśnięcia przyciskiem myszy na reklamę.
 Animowane – składają się z kilku zmieniających się automatycznie elementów graficznych tworzących złudzenie animacji. Z tego względu przyciągają uwagę użytkowników Internetu i osiągają większą skuteczność niż banery statyczne. Mimo wszystko średni wskaźnik CTR będący miernikiem skuteczności banerów nie przekracza 1% dla kampanii realizowanych w Polsce i ok. 0,5% na świecie. Niemniej jednak banery animowane są najczęstszą formą reklamy w Internecie.
 Interaktywne – nakłaniają internautę do wykonania określonej czynności wewnątrz reklamy, np. zawierają pytanie, na które trzeba odpowiedzieć. Mogą być wyposażone w animację i dźwięk. Są to najbardziej skuteczne spośród wszystkich wymienionych rodzajów banerów, osiągają wskaźnik liczby „kliknięć” CTR kilkukrotnie większy niż tradycyjne banery animowane. Użytkownik staje się aktywnym odbiorcą, posiada możliwość wyboru opcji, wpływu na przebieg animacji, co przyciąga uwagę, zwiększa stopień koncentracji nad przekazem reklamowym, w efekcie prowadzi to do większej „klikalności". W Polsce pierwszy baner interaktywny przygotowała firma e-point dla PTE Arki-Inwesko we wrześniu 1999 roku, jest to więc forma stosunkowo młoda, jednak coraz więcej reklamodawców zgłasza zainteresowanie tą formą reklamy. Ich dodatkową zaletą jest możliwość monitorowania działań użytkowników, sprawdzenia, która z opcji miała największe zainteresowanie, podczas gdy banery statyczne i animowane pozwalają jedynie na rejestrowanie liczby odsłon i liczby „kliknięć”.
Banery interaktywne możemy podzielić na banery html’owe oraz rich media. Techanologia html’owa wzbogaca banery o rozwijane menu oraz przyciski przekierowujące w różne miejsca w sieci. Zaletą tych banerów jest stosunkowo prosta konstrukcja, wysoka skuteczność, oraz fakt, że są akceptowane przez najpopularniejsze serwisy w Polsce oraz firmy dysponujące technologią ad serwerów. Banery te mogą zawierać też elementy animowane w formacje gif. Wadą natomiast jest fakt, że mogą być wyświetlane z błędem w rzadziej używanych typach przeglądarek.
Terminem rich media określane są takie technologie jak: Java, RealAudio, Makromedia Flash, Enliven. Banery stworzone w tej technologii oferują większe możliwości, np. zaawansowaną animację bez zajmowania dodatkowej pamięci, proste gry. Animacja w tej technologii może rozpocząć się zanim baner zostanie w pełni załadowany, co eliminuje czas emisji pustego pola na ekranie komputera. Baner taki umożliwia nie tylko przeniesienie internauty na stronę użytkownika w celu zarejestrowania się, czy też dokonania zakupu, ale również zwiększa zainteresowanie, poprawia sposób postrzegania firmy.
Banery reklamowe pojawiające się w sieci WWW można również klasyfikować biorąc pod uwagę cele ich zastosowania. Według tego kryterium wyróżnia się:
 Banery informujące – zapowiadają pewne wydarzenia, o których użytkownik może dowiedzieć się czegoś więcej, „klikając” dalej,
 Banery pozwalające rozwiązać problem - przedstawiają jakąś sytuację, która może dotyczyć wielu użytkowników Internetu i pomagają rozwiązać problem,
 Banery wskakujące na różne okazje,
 Banery intrygujące,
 Banery nakazowe - np. „kliknij tu”.
Istnieje wiele serwisów, które mogą zaprojektować ciekawą grafikę banera reklamowego, wśród nich można wyróżnić:
 Adbility www.adbility.com
 AdClub www.adclub.net
 Banner Ad Network www.banneradnetwork.com
 BannerExchange www.bannerexchange.com
 BannerTips www.bannertips.com
 BannerWorkz www.bannerworkz.com
 Budget Banners www.budget-banners.com
 Link Exchange www.bcentral.com
 Outer Planet www.outerplanet.com
3.2. Button.

Buttony nazywane również jako przyciski reklamowe to pewna odmiana banerów. Mają podobną funkcję, jednak są znacznie mniejsze. Są to elementy graficzne, zazwyczaj kwadratowymi, zamieszczane najczęściej u dołu strony lub w pobliżu menu serwisu. W ten sposób znajdują się, mino mniejszych rozmiarów zawsze w polu widzenia internauty. Buttony są zazwyczaj statyczne i ze względu na mniejszą powierzchnię najczęściej eksponują jedynie nazwę oraz logo firmy, uzupełnione co najwyżej o krótki slogan reklamowy. „Kliknięcie” na guzik reklamowy powoduje przejście bezpośrednio za sprawą hiperłącza na stronę firmy. Główną zaletą buttonów są niższe ceny emisji. Tradycyjne ich rozmiary to: 120x 90, 120x60, 125x125 czy 88x31pikseli, są więc „klikane” o wiele rzadziej niż tradycyjny baner.

3.3. Skyscraper.

Skyscraper to pionowy baner umieszczony z reguły po prawej stronie serwisu www, najczęściej o wymiarach 120x600 pikseli. Nie bez powodu więc został określony mianem skyscrapera, bowiem jest ponad dwukrotnie dłuższy od tradycyjnego banera, a zajmuje połowę lub niemal całą długość ekranu monitora. Do zalet tej formy należy fakt, że pozostaje widoczny przy przewijaniu strony, w przeciwieństwie do standardowych banerów umiejscowionych w górnej części strony. W Polsce przyjęła się nazwa „kominy” jako określenie tej formy reklamy.

3.4. Mailing.

Mailing zwany również direct e-mail to teksty promocyjne wysyłane pocztą elektroniczną. Ten model reklamy jest internetowym odpowiednikiem narzędzia promocji, jakim jest direct mail. Większość z portali umożliwia założenie darmowego konta e-mail pod warunkiem, że portal będzie co jakiś czas wysyłał na skrzynkę wiadomości reklamowe. Skuteczność trafienia z reklamą do odpowiedniej grupy zależy od różnorodnych informacji, które trzeba wpisać do formularza zakładania nowego konta. Mailing nie ogranicza się jednak do wysyłania e-maila na adres zarejestrowanego użytkownika. Reklama ta jest bardzo tania, a koszty przesyłki można praktycznie pominąć, dlatego też niemal każda firma korzysta już z poczty elektronicznej do kontaktów z klientami. Skutkiem tego użytkownicy są przytłaczani dużą liczbą niechcianych ofert. Aby wysłać wiadomość w formie marketingu bezpośredniego trzeba dysponować listą adresatów e-mailowych. Firmy tworzą ją same, zwracając się do obecnych klientów o podanie adresów swoich skrzynek, lub odpłatnie, korzystając z ofert specjalnych firm pośredniczących.
Od początku istnienia poczty internetowej czyli od lat siedemdziesiątych i prawie do końca lat dziewięćdziesiątych XX w. przesyłki mailowe to format zwykłego pliku tekstowego, zawierające informacje o istnieniu konkretnej usługi lub zapraszające do odwiedzenia jakiegoś serwisu. Obecnie spopularyzowana jest już nowa formuła tej reklamy w Internecie, polegająca na wysyłaniu wraz z klasycznym listem elektronicznym załącznika, który zawiera mimiprezentację wykonaną w technologii Flasch. Odbiorca otrzymuje więc atrakcyjny w swej formie graficznej przekaz w postaci animowanego klipu. Ten obszerny plik zawierający barwną grafikę, animację, sformatowany tekst, niekiedy wzbogacony o elementy muzyczne sprawdza się doskonale, pod warunkiem, że adresaci dysponują aplikacjami do obsługi poczty, jak np. Microsoft Outlook, które umożliwiają wyświetlenie tak sformatowanej wiadomości. W przeciwnym razie nie będą oni mogli niczego zobaczyć.
Do zalet tej formy reklamy internetowej zalicza się: powszechność e-poczty, szybkość, niski koszt dotarcia do określonej grupy docelowej i możliwość przekazania dużej ilości informacji promocyjno - reklamowych, wraz z odnośnikami do serwisu reklamodawcy. Internetowy Dom Mediowy (www.idm.com.pl) stworzył narzędzie e- mm (direct e-mail marketing analyse) przeznaczone do pomiaru skuteczności mailingu, które umożliwia badanie np. rozkładu odpowiedzi na mailing w czasie, czy zainteresowanie odnośnikami w e-mailu.
Poczta elektroniczna stwarza następujące możliwości reklamy:
• List reklamowy nakłaniający do zakupu,
• Stopki reklamowe w e- mailach
• Listy reklamowe z odsyłaczami do starn www.
Wraz z reklamą powszechnie dopuszczalną pojawiła się też reklama nie chciana przez jej adresata czyli SPAM (Stupid Persons Adwertisement). Określany jest on również jako „mass mailing” i polega na wysyłaniu reklam na tysiące adresów poczty elektronicznej. Zjawisko to traktowane jest jako naruszenie zasad etycznych sieci czyli netykiety, co może być przyczyną pogorszenia się wizerunku przedsiębiorstwa stosującego spamming w oczach obecnych i potencjalnych klientów. Aby bronić się przed niechcianą pocztą użytkownicy indywidualni zaczęli stosować filtry antyspamowe, ale ogólna liczba e-maili reklamowych wzrosła w niewyobrażalny sposób i spowodowała utratę szczelności zabezpieczeń. Filtry nie są już wiec skutecznym sposobem. Spam zatyka łącza, paraliżując często pracę dostawców Internetu i denerwując internautów. Niechciane przesyłki stanowią obecnie ok. 60% korespondencji elektronicznej, co wynika z badania firmy analitycznej Gratner Group. Po wprowadzeniu nowszej wersji systemu antyspamowego liczba przechwytywanych listów wzrośnie o kilkadziesiąt procent, ale i tak nie ma możliwości chronienia użytkowników w stu procentach, gdyż spamerzy wymyślają coraz nowsze metody obchodzenia zabezpieczeń.
Z mailingiem wiąże się marketing wirusowy. Obecnie bowiem na wielu stronach internetowych umieszczane są okienka typu: „poleć znajomemu”. Po wpisaniu adresu mailowego jakiejś osoby, wiadomość może być przesłana dalej. Często, aby zachęcić użytkownika oferowane są dodatkowe korzyści w zamian za podanie adresu poczty elektronicznej. Oferta, która nie trafia w zainteresowania adresata odbierana jest jako spam. Kiedy interanuta otwiera załączniki do e-maili, musi pamiętać, że mogą one zawierać wirusy, często są one bowiem dołączone do wiadomości poczty elektronicznej. Kiedy otwiera się zainfekowany załącznik wirus uaktywnia się.

3.5. Sponsoring.

Sponsoring jest kolejną formą promocji w Internecie, łączącą elementy reklamy, promocji i public relations. Jest to forma mniej techniczna, a bardziej merytoryczna. Polega on na finansowaniu witryny, w zamian za umieszczenie najczęściej logo i nazwy firmy na sponsorowanym serwisie, bądź też innych elementów według życzeń sponsora. Sponsor zazwyczaj jest postrzegany jako partner współpracujący z serwisem, a nie jedynie jako reklamodawca, co powoduje bardziej życzliwe postrzeganie firmy, reklamy, jak również informacji publikowanych przez sponsora. Sponsoring wymaga wyboru specjalistycznego serwisu, który jest spójny z wizerunkiem firmy. Sponsor może umieszczać swoje materiały reklamowe w obrębie całej witryny, albo w wybranym dziale. Pozwala to na dotarcie do wąskich społeczności o określonym profilu. Na serwisie zamieszcza się nie tylko własne banery, które kierują internautów w wybrane miejsca, ale i teksty dotyczące oferty w ramach samego serwisu. Według raportu Internet Adwerising Bureau sponsoring ma 27 procentowy udział w obszarze reklamy internetowej. Popularność tej formy reklamy w Sieci stale rośnie.



3.6. Słowa klucze (ang.keywords)

Większość użytkowników Sieci rozpoczyna swoją wędrówkę po Internecie od wyszukiwarek i katalogów stron www oferowanych wraz z bieżącą ofertą informacyjną. Serwisy pełnią więc funkcję bramy do sieci (ang. gate site), miejsca początkowego poszukiwań użytkownika. Dlatego też bardzo popularną formą reklamy jest zakup słów kluczowych. Zakupienie powoduje, że reklama zleceniodawcy pokazuje się zawsze, gdy internauta poszukując informacji na wybrany temat, wpisuje w formularzu wyszukiwarki słowo kluczowe.
W przypadku niektórych wyszukiwarek, których przykładem jest Onet.pl istnieje możliwość powiązania słowa kluczowego tylko z banerem reklamowym. W innych przeglądarkach, np. Netoskop możliwe jest wykupienie nie tylko banera reklamowego, ale jednocześnie opisu, który jako pierwszy zostanie wyświetlony po wpisaniu słowa kluczowego. Jest to bardzo efektywna forma reklamy, bowiem dociera do osób poszukujących informacji na dany temat, który jest również obszarem zainteresowania przedsiębiorstwa.

3.7. Interstitials.

Ciekawą i coraz częściej stosowaną formą reklamy są tzw. interstitials (określane też niekiedy jako intermercial). Jest to dodatkowe okno, zwykle o pełnych wymiarach, otwierające się w chwili ładowania kolejnej strony serwisu. Będąc na wybranej stronie użytkownik chce przejść na kolejną. W tym właśnie momencie na ekranie automatycznie pojawia się interstitials. Reklamy te porównywane są często do reklamy telewizyjnej i można je nazwać przerywnikami reklamowymi, ponieważ przerywają na chwilę proces poruszania się internauty po Sieci. Żywot tych reklam jest krótki, gdyż po kilku minutach same znikają, ale ich postrzegalność i efektywność jest bardzo wysoka. Użytkownik nie może kontrolować tej formy reklamy - nie może jej wyłączyć ani zmniejszyć rozmiaru okna, zmuszony jest więc ją obejrzeć jeśli chce poznać zawartość pożądanej sekcji. Interstitials pojawiają się nieoczekiwanie w trakcie przeglądania serwisu, nie można ich w związku z tym w żaden sposób ominąć. Natarczywość tych reklam powoduje, że są one bardzo negatywnie postrzegane. Spowalniają one poruszanie się po Sieci, co powoduje najczęściej irytację użytkowników. Większe rozmiary od banera sprawiają, że jest to skuteczny instrument komunikacji reklamowej, a prawdopodobieństwo niezauważenia reklamy, które występuje w przypadku banerów jest tu znikome.
Występują dwa główne typy: interstitials obowiązkowy- ukazuje się przy każdym załadowaniu strony i interstitials opt-in, który pojawia się w momencie „kliknięcia” w baner.

3.8. Superstitials.

Superstitials to reklama opracowana przez formę Unicast. Superstitials różnią się od interstitials tym, że doładowują się tylko w momencie, gdy użytkownik nie wykonuje żadnej interakcji z serwisem, czyli nie przechodzi np. do kolejnych stron. Przez to superstitials nie spowalniają poruszania się po Sieci i mogą być większe pod względem ciężkości. Dzięki temu mogą zawierać: dźwięk, płynna animację czy też obraz wideo. Reklama superstitials doładowuje się niejako w tle, użytkownik może przeglądać strony, nie zauważając, że w tle pobierana jest reklama. Gdy w pamięci podręcznej znajduje się już cała prezentacja, to przy kolejnym „kliknięciu” użytkownika na wybraną sekcję, automatycznie pojawia się nowe okno, które zawiera reklamę superstitials.

3.9. Miniwitryny.

Miniwitryny są formą pośrednią między tradycyjnym banerem, a stroną www. Są one w pełni interaktywne, użytkownik może się poruszać w ich obrębie Dostarczają kompletu informacji lecz nie odsyłają do promowanych serwisów www. Miniwitryny zastępują „normalną” witrynę. Składają się z kolejnych odsłon, ładujących się po kolei. Bardzo często, na końcu interaktywengo przekazu znajduje się kontakt do firmy lub możliwość zamówienia konkretnego produktu.

3.10. Pop up windows, pop under windows.

Dużym zainteresowaniem cieszą się tzw. Pop-up windows czyli „wyskakujące” okienka. Po „kliknięciu” na baner lub odnośnik na stronie www, użytkownikowi Internetu na tle bieżącej strony, w rogu ekranu pojawia się ministrona reklamowa. Internauta może zapoznać się z taką stroną, nie opuszczając strony macierzystej. Ministrona jest więc w pewnym sensie rozszerzonym banerem jednak sama też może zawierać banery. Pop-up może zawierać tekst, rysunki, animacje flashowe, aktywne linki czy tez różnego rodzaju formularze. Niekiedy z witryny „strzela” cała seria małych okienek. Gdy zamknie się jedno okienko, na jego miejscu pojawia się nowe, a nawet kilka. Natarczywość ta sprawia, że pop-upy należą do mniej akceptowanych form reklamy. Rozwiązaniem zmniejszającym natarczywość jest capping, czyli stosowanie ograniczeń emisji reklamy na jednego użytkownika.
Odmianą pop-up jest transitional pop-up (z ang. przejściowe), które wyświetlane jest podczas ładowania się strony. Czas trwania tego typu reklamy to 6 - 15 sekund dla zwykłego, a 10 - 20 sek. dla przejściowego pop-upu. Wyłączenie następuje po upływie tego czasu lub zamknięciu przez internautę. Standardowe wymiary pop-up to: 250x250, 350x350, lub 450x450 pikseli.
Zbliżoną formą reklamy jest pop-under. Jest to reklama pojawiająca się podobnie jak pop-up w oddzielanym oknie jednak w momencie, gdy użytkownik opuszcza już stronę. Nie zakłóca więc procesu oglądania, jest mniej uciążliwa i irytująca.

3.11. Okna siostrzane.

Okna siostrzane to forma reklamy określana terminem w literaturze - daughter windows. Polega na samoczynnym otwarciu nowej, pełnowymiarowej strony www z treścią reklamową, w chwili przejścia z jednej strony na drugą, bądź w przypadku opuszczenia serwisu przez użytkownika. Po wyświetleniu się strony docelowej okno siostrzane chowa się w dolnym pasku narzędzi. Dzięki temu później można je wyświetlić ponownie.

3.12. Gry i zabawy reklamowe.

Serwisy internetowe dużych firm często zamieszczają na swoich stronach specjalnie skonstruowane gry reklamowe o charakterze zręcznościowym lub logicznym. Tematycznie wiążą się z zakresem działania firmy bądź z oferowanymi przez nią dobrami. Gry oferują lepsze możliwości zawarcia elementów marki, niż w przypadku: tapet, wygaszaczy ekranu, czy „zwykłych” reklam, ponieważ umiejętne powiązanie rozrywki z elementami marki, owocują silną więzią pomiędzy firmą, a użytkownikiem. Gry reklamowe, czyli tzw. advergames, stają się coraz bardziej popularne, gdyż mają wysoką skuteczność w kształtowaniu postrzegania marek, zwłaszcza w młodszym pokoleniu.

3.13. Serwisy produktowe.

Serwisy produktowe to bardzo kosztowna forma reklamy internetowej. Zawierają w sobie inne formy reklamowe, prezentują oferty handlowe, jak również zmierzają do wzmacniania świadomości marki wśród odbiorców, budują atmosferę wyjątkowości marki. Oddziałują na użytkownika poprzez treści atrakcyjne i niosące wartość dodatnią w sferze informacyjnej bądź rozrywkowej. Dlatego w serwisie produktowym często zamieszczane są różnego rodzaju: gry, zabawy i psychozabawy interaktywne, konkursy itp. co skłania internautów do regularnego odwiedzania takiego serwisu.

3.14. Filmy animowane.

Stosunkowo nowym narzędziem internetowej reklamy są filmy animowane. Często prezentowane są w formie pełnoekranowej animacji w DHTML lub Flashu. Powszechnie stosowane reklamy animowane maja wielkość około 10 - 15 kB. Reklama wykonana w technologii Flash jest formą atrakcyjnie wyglądającą, a tym samym przyciąga uwagę internautów i jest efektywna. Wadą natomiast jest to, że użytkownicy dysponujący starszymi wersjami przeglądarek internetowych, żeby odtworzyć film reklamowy, muszą dodatkowo instalować plug-in - odtwarzacz Flash Player. Problemem jest też często szybkość naszych łącz, które powodują, że na wyświetlenie animacji Flash musimy trochę poczekać.
Filmy animowane często rozsyłane są poczta elektroniczną. Reklamodawca umieszcza je na swojej stronie licząc na to, że internauci pobiorą je, obejrzą, po czym prześlą dalej.

3.15. Floating ads.

Floating ads to młoda forma reklamy, określana też jako ruchoma reklama na witrynie, gdyż charakteryzuje się tym, że internauta po wejściu na witrynę może dostrzec ruchomą reklamę w kształcie reklamowanego produktu lub innego związanego z nim przedmiotu.

3.16. Billboard.

Billboard w rozumieniu reklamy internetowej to poziomy baner, dużo większy od standardowego, występuje bowiem najczęściej w wymiarach 750x60 pikseli. Najczęściej umieszczane są w górnej części strony internetowej i dlatego często są pierwszymi reklamami jakie widzi internauta. Reklamodawcy nadal najchętniej kupują billboardy lecz ich udział w całym roku maleje.

3.17. Top layer.

Reklama typu top layer polega na wyświetlaniu w oknie przeglądarki internauty elementów graficznych, które mogą się przemieszczać w dowolny sposób na tle witryny. Gdy zakończona już zostanie emisja tej reklamy może zostać niewielki element statyczny pozwalający potencjalnemu klientowi przejście na stronę reklamodawcy.

3.18. Linki tekstowe.

Linki tekstowe to forma reklamy w postaci tekstu, który po „kliknięciu” przenosi na stronę reklamodawcy. Skuteczność ich jest znacznie niższa niż banerów, są też mniej zauważalne. Mogą one być tworzone dynamicznie, w oparciu o system wyszukujący. Po wpisaniu do wyszukiwarki słowa, pojawiają się na ekranie nie tylko hiperłącza, ale często również linki tekstowe jako efekt wyszukiwania. Mogą prowadzić np. do książek powiązanych tematycznie z poszukiwanym słowem.

3.19. Brand mark.

Barnad mark to ministrony reklamowe w kształcie reklamowanego produktu. Pojawiają się automatycznie na witrynie www, gdy internauta wejdzie na daną stronę. Można je powiększyć.
3.20. Ogłoszenia reklamowe.

W sieci pojawiają się ogłoszenia reklamowe, podobne do tych występujących w prasie. Można na nich zamieszczać krótkie ogłoszenia. Jest to rozwiązanie szybkie i tanie w porównaniu z możliwością stworzenia własnej witryny. Przeglądanie takich ogłoszeń jest ułatwione dzięki podziałowi informacji na różne kategorie. Niektóre tablice ogłoszeniowe w sieci dysponują własnymi wyszukiwarkami.

3.21. Stereaming.

Streaming to przekazy multimedialne zbliżone do reklamy telewizyjnej, a wiec zawierają dźwięk i animację. Pierwsze takie formy już pojawiły się w Polsce. Piotr Krawiec z Money.pl uważa, że ich popularyzacja uzależniona jest przede wszystkim od rozpowszechnienia szerokopasmowych łączy. Streaming powinien być w przyszłości bardzo popularny, gdyż ze względu na możliwość przeróbki spotów telewizyjnych, na internetowe przekazy koszt produkcji może być zachęcający.


3.22. Scroller.

Scroller to graficzny, pasek reklamowy. Emitowany jest na dole okna przeglądarki, trzyma się jej dolnej krawędzi niezależnie od przewijania strony. Może zawierać określony tekst lub elementy graficzne zarówno statyczne jak i animowane, które przewijają się wzdłuż paska. Z reguły maksymalna wysokość elementu przewijanego w obrębie paska to 30 pikseli, do 10 kB.

3.23. Watermarka.

Watermarka ( Tapeta) jest to forma reklamy, gdzie zamiast tła witryny, umieszczona zostaje grafika dostarczona przez reklamodawcę, np. z logo lub powtórzenie logo. Wchodząc na strony serwisu użytkownicy maja nieprzerwany kontakt z reklamą w tle czytanego tekstu. Reklama ta pozwala na oryginalną i skuteczną prezentację loga lub marki produktu. Z tego też względu polecana jest przy kampaniach mających na celu budowę świadomości marki, wprowadzających nowy produkt itp. Oddziałuje ona również długotrwale na internautę, gdyż przeglądający stronę przez cały czas dostrzega w tle prezentowane loga.

3.24. Expand.

Expand to forma reklamowa, która ukazuje się użytkownikowi Internetu natychmiast po wejściu na stronę www. Expand pojawia się w pełnej wersji na 1-2 sekundy zakrywając całą powierzchnię witryny, a następnie wraca do postaci billboarda lub skyscrapera. Gdy internauta najedzie kursorem myszy na kreację następuje ponowne rozwinięcie. Możliwe są także inne kombinacje: expand baner: 468x60 (pikseli) + część rozwijana 468x300; expand billboard: 750x100 (pikseli) + część rozwijana 750x300; expand skyscraper 1: 120x600 (pikseli) + część rozwijana 450x600; expand skyscraper 2: 160x600 (pikseli) + część rozwijana 450x600. Maksymalna objętość tej formy reklamy to 30kB.


Dodaj swoją odpowiedź
Reklama

Rodzaje reklamy

Text ten zawiera wszystko o rodzajach reklamy i jej rozprowadzania.


3. Skuteczność oddziaływania Internetu jako jednego ze środków masowego przekazu
3.1. Internet jako środek masowego przekazu
Prasa, radio i telewizja s�...

Dziennikarstwo

Rynek reklamy internetowej

Opisany rynek reklamy internetowej nieustannie się rozwija. Internet bowiem to potężny nośnik treści reklamowych. Będzie on zapewne szybko się rozwijał, wymagania reklamodawców rosły, a w konsekwencji, z miesiąca na miesiąc muszą powsta...

Dziennikarstwo

Reklama w internecie na przykładzie portalu onet.pl

ROZDZIAŁ I: CHARAKTERYSTYKA INTERNETU


1.1. Co to jest Internet.

Internet można definiować jako: „(...) ogólnodostępną sieć sieci teleinformatycznych, która funkcjonuje na zasadzie interaktywnego komunikowania się ze...

Dziennikarstwo

Reklama internetowa

2.1. Co to jest reklama.

Reklama jest to bezosobowa, zazwyczaj odpłatna forma przekazu informacji, mająca na celu zmianę postawy do produktu bądź firmy. Reklamę tworzy wiele składników, właściwości, uwarunkowań. Posiada wiele wa...