Kryterium człowieczeństwa

Kryterium człowieczeństwa



Powstanie człowieka,czyli antropogeneza było efektem długiego ciągu przemian ewolucyjnych,które w efekcie doprowadziły do „uczłowieczenia” zwierzęcia.Był to proces zarazem biologiczny i społeczny,badaja go więc i przyrodnicy,i humaniści.

Biolodzy nie mogąc studiować czynników genetycznych najważniejszych dla określenia różnic gatunkowych rekonstrukcję antropogenezy opierać muszą na wynikach badań szczątków szkieletów,ukazujących stopniowe zimany budowy.Za najważniejszą z morfologicznych cech wyróżniających naszych przodków spośród innych naczelnych uznają oni:pionową postawę ciała,chód dwunożny,charakterystyczne uzębienie i budowę czaszki z wydatnie powiększoną puszką mózgową.

Dla humanistów z kolei najistotniejszą cechą ludzką są zachowania społeczne o takim natężeniu i komplikacji,że można je nazwać kulturą.Tak jak biolodzy i oni są zmuszeni do rekonstruowania procesu na podstawie świadectw pośrednich.Stanowią je zachowane do naszych czasów materialne efekty działań podejmowanych w zamierzchłej przeszłości:kamienne narzędzia,resztki budowli mieszkalnych,ślady niecenia ognisk oraz efekty zabiegów magiczno-religijnych.

Wymienione wcześniej świadectwa „uczłowieczenia” maja różną wartość,a w dodatku nie pojawiają się równocześnie,lecz stopniowo.Stąd też moment powstania naszego gatunku pozostaje ciągle przedmiotem naukowych dyskusji,a nowe odkrycia zmieniają często niektóre z dotychczasowych pogladów.

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Prehistoria

PREHISTORIA:

Człowiek neandertalski:

Kolejna forma praczłowieka pojawiła się około 200 000 lat temu, a był to homo sapiens neandertalensis ("człowiek rozumny neandertalski").
Przedstawiciele tego gatunku różnili się ...

Pedagogika

Pedagogika ogólna

Pedagogika ogólna opracowanie zagadnień

1. Pedagogika ogólna jako subdyscyplina pedagogiczna

Według M. Nowaka pedagogika ogólna stanowi kręgosłup, punkt centralny, koordynujący i chroniący nauki pedagogiczne przed niebezp...

Filozofia

Marksizm. Marks i Engels.

MARKSIZM
MARKS I ENGELS
Marksizm to system poglądów politycznych, ekonomicznych, ideologicznych
i filozoficznych związanych z osobami Marksa i Engelsa. Odczytywano go jako formę reakcji na panującą metafizykę idealizmu. Marksiz...

Pedagogika

Antropologia kulturowa wykłady WSP TWP

Antropologia kulturowa – wykłady.

Antropologia – wiek XIX znamionował bujny rozkwit nauk formalnych tj. matematyki i logiki, nauk przyrodniczych i humanistycznych rozkrzewiających się na poszczególne dyscypliny coraz to bardziej sz...

Pedagogika

Cele a celowość wychowania

Tezy :

a) geneza wyprowadzania celów wychowania :

n z koncepcji naturalistycznej człowieka
n z koncepcji socjologicznej
n z koncepcji ideologicznej
n z koncepcji teologicznej

Wychowanie należy do tych rodza...