Marketing bezpośredni
Marketing bezpośredni polega na bezpośrednich komunikatach kierowanych do starannie wybranych, pojedynczych klientów, często w indywidualnym, interaktywnym kontakcie, w celu uzyskania bezpośredniej reakcji (odpowiedzi). Obecnie nowoczesne technologie baz danych oraz nowe media - komputery, modemy, faksy, poczta elektroniczna, Internet i usługi online - pozwalają na bardziej
Obecnie rolę marketingu bezpośredniego postrzega się jako wykraczającą poza sprzedaż produktów i usług. Uważa się go za skuteczne narzędzie interakcji
z klientami, budowania trwałych relacji.
Klienci odnoszą wiele korzyści z marketingu bezpośredniego. Po pierwsze, dokonywanie zakupów w domu jest wygodne i niekłopotliwe. Oszczędza czas
i udostępnia klientom szerszy wybór towarów.
W marketingu bezpośrednim można stworzyć trwałe relacje z każdym klientem. Na przykład dział odżywek dla niemowląt firmy Nestle utrzymuje bazę danych dotyczących rodziców małych dzieci i wysyła do nich sześć imiennych przesyłek z upominkami oraz
Rozwój marketingu bezpośredniego
Wielkość sprzedaży z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów dystrybucji marketingu bezpośredniego gwałtownie wzrasta.
O ile marketing bezpośredni z wykorzystaniem tradycyjnych kanałów dystrybucji wzrasta szybko; o tyle w odniesieniu do marketingu online nastąpiła eksplozja wzrostu.
Jakie czynniki powodują wzrost marketingu bezpośredniego? Na rynku konsumenckim niezwykły wzrost marketingu bezpośredniego jest reakcją na nową rzeczywistość marketingu.„Odmasowienie\" rynku doprowadziło do stale rosnącej liczby nisz rynkowych wykazujących odmienne preferencje. Marketing bezpośredni po¬zwala sprzedawcom skutecznie skupić się na tych mikrorynkach z ofertą lepiej zaspokajającą specyficzne potrzeby konsumentów.
Kolejną przyczyną jest rozproszenie widowni telewizyjnej i rosnący koszt dotarcia do masowego konsumenta. Rosnący koszt spotów reklamowych w coraz mniejszej liczbie tych programów telewizyjnych, które przyciągają wielką publiczność, przy jednoczesnej presji na wykazanie się zwrotem z inwes¬tycji na reklamę; oznacza powrót do bezpośrednich metod marketingowych.
Inne trendy także sprzyjają szybkiemu wzrostowi marketingu bezpośred¬niego na rynkach konsumenckich. Wyższe koszty utrzymania samochodów, korki uliczne, trudności ze znalezieniem miejsc parkingowych, brak czasu, niedostateczna pomoc ze strony personelu sprzedaży i długie kolejki do kas - wszystko to zachęca do dokonywania zakupów bez wychodzenia z domu.
Marketing bezpośredni rozwija się także gwałtownie w relacjach marke¬tingowych na rynku przedsiębiorstw. Częściowo jest to wynik wciąż rosnących kosztów dotarcia personelu sprzedaży do nabywców instytucjonalnych.
Sukces marketingu bezpośredniego zaczyna się od dobrej bazy danych o klientach, którą jest uporządkowany zbiór wyczerpujących danych o istniejących i potencjalnych klientach, obejmujący dane geograficzne, demograficzne, psychograficzne i dotyczące zachowań nabywczych. Marketing baz danych to proces tworzenia, obsługiwania