Theodore Gericault - „Tratwa meduzy”

Gericault jeden z przywódców malarstwa romantycznego we Francji, twórca obrazów o tematyce zaczerpniętej z wojen napoleońskich. W swoich dziełach ukazywał ludzi i wydarzenia współczesne (idea ta przyświecała romantykom). Jego najsławniejszym dziełem jest obraz „Tratwa „Meduzy” ” ukazujące autentyczne wydarzenie, o którym rozpisywały się ówczesne gazety – los rozbitków na tratwie rzucanej przez fale.

Obraz jest przedstawieniem autentycznych wydarzeń, które miały miejsce w roku 1816 na Morzu Śródziemnym u wybrzeży Afryki, gdzie zatonęła francuska fregata „Meduza”. Garstka ocalałych z katastrofy podróżnych przez dwa tygodnie, bez jedzenia i pitnej wody, błąkała się na tratwie po morzu do półki ich nie odnaleziono. Nad obrazem ukazującym te makabryczne wydarzenie Gericault pracował bardzo długo. Obraz został sporządzony na podstawie relacji jedynego ocalałego uczestnika katastrofy. Malarz zanim zabrał się do namalowania obrazu sporządził wiele ogromnych rysunków.

Na obrazie artysta widocznie ukazuje gwałtowna gestykulacje przerażonych podróżnych oraz przerażenie rozbitków nad zbierającym się żywiołem z pochmurnego nieba. Na tratwie możemy zauważyć ciała rozbitków który nie udało się wytrwać ciężkiej podróży jedynie pozostało kilku ocalałych członków załogi „Meduzy” . Malarz zastosował w swoim dziele dramatyczny kontrast światłocieniowy który wzbudza w widzu grozę. Wszystkie wyżej wymienione cechy obrazu wyznaczają temu dziełu czołowe miejsce w dziejach malarstwa romantyzmu.

Wybrałem ten obraz do opisania ponieważ wprowadza on w nastrój grozy. Jest on typowym dziełem romantycznym relacjonującym tragiczne autentyczne zdążenia jakie miały miejsce w tej epoce. Pyzatym obraz Gericaulta jest nie zwykły pod względem kolorystyki przeważ na nim brąz oraz różne jego odcienie.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Theodore Gericault - „Tratwa meduzy”

Theodore Gericaulta w czasie swego krótkiego życia stworzył wiele obrazów batalistycznych i poświęconych wyścigom konnym Artysta inspirował się m.in. dziełami Michała Anioła. Na swoich płótnach przedstawiał istotne wówczas sytuacje i...

Język polski

Człowiek wobec potęgi żywiołu – moje refleksje po lekturze Burzy A. Mickiewicza i obejrzeniu Tratwy Meduzy

Czym jest człowiek wobec potęgi żywiołów natury? Mogliśmy się o tym przekonać m. in. podczas powodzi stulecia w 1997 r. Czy obraz człowieka jest inny w sonecie Burza Adama Mickiewicza albo na Tratwie Meduzy Theodore’a Gericault? Przekonaj...

Język polski

Cechy pejzażu romantycznego na podstawie wybranych dzieł literackich i malarskich.

Natura w epoce romantyzmu postrzegana była jako byt idealny, wolny od działania czasu, wieczny. Panują w niej doskonałe pierwotne prawa i dlatego jest wolna, niezależna, nieujarzmiona i potężna. Stąd wziął się specyficzny pejzaż romantyc...

Język polski

Przyroda w literaturze i malarstwie epoki romantyzmu

Przyroda już od wieków pojawiała się w literaturze i malarstwie. Romantyzm jest jedną z niewielu epok, w której poświęcano jej tak dużo miejsca. Romantycy stworzyli nowy sposób myślenia o niej, nową jej koncepcję. Odrzucili oświeceniow...