Theodore Gericault - „Tratwa meduzy”

Theodore Gericaulta w czasie swego krótkiego życia stworzył wiele obrazów batalistycznych i poświęconych wyścigom konnym Artysta inspirował się m.in. dziełami Michała Anioła. Na swoich płótnach przedstawiał istotne wówczas sytuacje i wydarzenia, tworząc poprzez sztukę własny komentarz na temat aktualnych spraw.Doskonale operował światłem i cieniem, co sprawiało że jego obrazy są pełne emocji i głębi.Największą sławę zyskał wystawiając na paryskim Salonie płótno ,, Tratwa Meduzy " .Obraz został namalowany w 1819 r. Tematyka dzieła dotyczy autentycznego wydarzenia z 1816 r., kiedy to francuski statek „Meduza” zatonął w okolicach Afryki Zachodniej. Katastrofa pochłonęła 150 ofiar, 15 ocalonych spędziło natomiast kilkanaście dni na tratwie. Theodore Gericaulta w czasie swego krótkiego życia stworzył wiele obrazów batalistycznych i poświęconych wyścigom konnym Artysta inspirował się m.in. dziełami Michała Anioła. Na swoich płótnach przedstawiał istotne wówczas sytuacje i wydarzenia, tworząc poprzez sztukę własny komentarz na temat aktualnych spraw.Doskonale operował światłem i cieniem, co sprawiało że jego obrazy są pełne emocji i głębi.Największą sławę zyskał wystawiając na paryskim Salonie płótno ,, Tratwa Meduzy " .Obraz został namalowany w 1819 r. Tematyka dzieła dotyczy autentycznego wydarzenia z 1816 r., kiedy to francuski statek „Meduza” zatonął w okolicach Afryki Zachodniej. Katastrofa pochłonęła 150 ofiar, 15 ocalonych spędziło natomiast kilkanaście dni na tratwie.Gericault bardzo dokładnie przygotowywał się do podjęcia tego tematu: wysłuchał relacji naocznego świadka,studiował anatomię rozkładającego się ciała , obserwował obłąkanych, na twarzy których dostrzec mógł nieznane stany emocjonalne, wywołane traumatycznymi przeżyciami. Istotna była również gestykulacją, którą bardzo dokładnie zaznaczył na płótnie. Poza tym na obrazie widać również powiązanie z „Sądem Ostatecznym” Michała Anioła, a dokładniej z fragmentem z łodzią Charona – podobna kolorystka oraz postacie, a w szczególności twarze na obu obrazy niekiedy są uderzająco podobne.Obraz „Tratwa Meduzy” budzi grozę. Zastosowanie światłocienia uwydatnia dramat rozbitków. Ponadto ciemne niebo, zwiastujące nadchodzącą burzę oraz chylące się ku zachodowi słońce, wzmacniają to wrażenie. Ocaleni widzą w oddali zbliżający się statek, przed nimi jednak jeszcze jedno starcie z żywiołem. Malarz nie eksperymentował z kolorystyką. Dominująca jest brązowa barwa, której różne odcienie nadają mroczny i przerażający charakter. Obraz miał bowiem być swoistą manifestacją wobec niesprawiedliwości, do jakiej doszło w trakcie katastrofy na morzu. bardzo dokładnie przygotowywał się do podjęcia tego tematu: wysłuchał relacji naocznego świadka,studiował anatomię rozkładającego się ciała , obserwował obłąkanych, na twarzy których dostrzec mógł nieznane stany emocjonalne, wywołane traumatycznymi przeżyciami. Istotna była również gestykulacją, którą bardzo dokładnie zaznaczył na płótnie. Poza tym na obrazie widać również powiązanie z „Sądem Ostatecznym” Michała Anioła, a dokładniej z fragmentem z łodzią Charona – podobna kolorystka oraz postacie, a w szczególności twarze na obu obrazy niekiedy są uderzająco podobne.Obraz „Tratwa Meduzy” budzi grozę. Zastosowanie światłocienia uwydatnia dramat rozbitków. Ponadto ciemne niebo, zwiastujące nadchodzącą burzę oraz chylące się ku zachodowi słońce, wzmacniają to wrażenie. Ocaleni widzą w oddali zbliżający się statek, przed nimi jednak jeszcze jedno starcie z żywiołem. Malarz nie eksperymentował z kolorystyką. Dominująca jest brązowa barwa, której różne odcienie nadają mroczny i przerażający charakter. Obraz miał bowiem być swoistą manifestacją wobec niesprawiedliwości, do jakiej doszło w trakcie katastrofy na morzu.

Dodaj swoją odpowiedź
Wiedza o kulturze

Theodore Gericault - „Tratwa meduzy”

Gericault jeden z przywódców malarstwa romantycznego we Francji, twórca obrazów o tematyce zaczerpniętej z wojen napoleońskich. W swoich dziełach ukazywał ludzi i wydarzenia współczesne (idea ta przyświecała romantykom). Jego najsławnie...

Język polski

Człowiek wobec potęgi żywiołu – moje refleksje po lekturze Burzy A. Mickiewicza i obejrzeniu Tratwy Meduzy

Czym jest człowiek wobec potęgi żywiołów natury? Mogliśmy się o tym przekonać m. in. podczas powodzi stulecia w 1997 r. Czy obraz człowieka jest inny w sonecie Burza Adama Mickiewicza albo na Tratwie Meduzy Theodore’a Gericault? Przekonaj...

Język polski

Cechy pejzażu romantycznego na podstawie wybranych dzieł literackich i malarskich.

Natura w epoce romantyzmu postrzegana była jako byt idealny, wolny od działania czasu, wieczny. Panują w niej doskonałe pierwotne prawa i dlatego jest wolna, niezależna, nieujarzmiona i potężna. Stąd wziął się specyficzny pejzaż romantyc...

Język polski

Przyroda w literaturze i malarstwie epoki romantyzmu

Przyroda już od wieków pojawiała się w literaturze i malarstwie. Romantyzm jest jedną z niewielu epok, w której poświęcano jej tak dużo miejsca. Romantycy stworzyli nowy sposób myślenia o niej, nową jej koncepcję. Odrzucili oświeceniow...