Dobór próby
Dobor proby moze byc-losowy-nielosowy. Dobor losowy jednostek do badan ma miejsce wtedy gdy kazda jadnostka wchodzaca w sklad zbiorowosci objetej badaniem ma taka sama szanse uczestnictwa w badaniu. Zastosowanie doboru losowego wymaga posiadania wykazu wszystkich jednostek zbiorowosci.
Rodzaje doborow losowych: prosty (losowanie), systematyczny, warstwowy.
Dokonuje sie podzialu zbiorowosci na grupy. Kazda grupa jest reprezentowana w probie objetej badaniem w tej samej proporcji jak w calej zbiorowosci.
Nielosowe metody doboru jednostek do badan polegada na tym ze decyzje dotyczaca tego ktore jednostki z badanej zbiorowosci znajda sie w grupie objetej badaniem sa podejmowane przez os. prowadzaca bad. - dobor jednostek typowych, przypadkowy.
Wywiad marketingowy - dostarcza informacji o zmianach w otoczeniu firmy w dziedzinie technologii, sytuacji kontrahentów ogólnej sytuacji gospodarczej, społecznej i politycznej. Najważniejszym przedmiotem zainteresowania wywiadu marketingowego firmy jest pozycja wobec konkurencji.
Wywiad można podzielić na: -pasywny - mający ocenić miejsce firmy i produktu na rynku -ofensywny - którego celem jest identyfikacja szans wykonanych dla firmy
Źródła informacji dla wywiadu marketingowego: -pracownicy firmy konkurencyjnej -dostawcy, pośrednicy, kontrahenci-analiza produktu konkurencji.
Badania ankietowe polegaja na tym ze wszyscy respondenci uczestniczacy w badaniu otrzymuja kwestionariusz nakietowy. Ich zadaniem polega na udzieleniu odpowiedzi na zamieszczone pytania.
Stosuje sie najczesciej nastepujace techniki ankietowe:-ankieta bezposrednia polega na bezp. kontakcie przeprowadzajacego nakiete czyli ankietera z ankietowanym respondentem.jest ona czasochlonna kosztowna daje precyzyjne wyniki mozna urzadzac przy okazji demonst. produktow ankieter moze wyjasnic pytania.
Ankieta pocztowa polega na tym ze respondenci otrzymuja kwestionariusze poczta i wypelnione odsylaja-niski koszt bardziej szczere odp. duzo ankiet wypelnionych nieprawidlowo, niski wskaznik odsylanych ankiet.