EPOKI (daty, style, budowle)

Starożytny egipt (xxx-i w. P.n.e)
Materiały: muł, trzcina
Miasta: gęsto zabudowane, chronione murami z suszonych cegieł
Świątynie: z kamienia cisowego lub wykuwane w skale
Groby: grobowe świątynie skalne - mastaby, póżniej piramidy (największa to piramida cheopsa w gizie- jej pierwotna wysokość to 146m, obecnie 137
Mezopotamia (xxx-iv w. P.n.e)
Material: glina - pierwsze sklepienia półkoliste, kopuły z gliny
Domy mieszkalne: na planie kola lub prostokąta
Miasta: otoczone murami, żwiadome zalożenia urbanistyczne
Pałace: np. Pałac saragona ii w chorsabad i palace królewskie w babilonie -jeden z nich slynie z wielopoziomowego zespołu tarasów-wiszących ogrodów semiramidy
Świątynie: ich charakterystyczny element to zikkuraty - monumentalne budowle, czworoboczne piramidy zwężające sie ku górze
Budowle inżynieryjne: kanały nawadniające, zapory wodne, akwedukty ( ten doprowadzający wodę do niniwy miał 27km i wysokośc ponad 9m), mosty( most na eufracie miał 116m i stał na 7 podporach)
Rekonstrukcja zikurratu z ur. <-obrazek
Grecja przedhistoryczna (iii i ii tysiąclecie p.n.e)
Kultura kretńska (minojska)
Materiały: ciosy kamienne i drewno, ściany i kolumny ozdabiane malowidlami, okładzinami, gipsem, zlotymi blachami
Przykłady: palace w faistos i knossos (ii tysiaclecie p.n.e), palac minosa w knossos miał 5 kondygnacji ok.1300 pomieszczeń, łazienki, ustepy z bierzaca woda i liczne tarasy
Kultura mykńska (xvi-xii w p.n.e)
Surowe budowle głównie o charakterze obronnym np. Gród w tyrynysie: groby kopułowe (grób agamemnona zwany też skarbcem atreusza - korytarz wykonany z kamiennych ciosów prowadzil do kolistej komnaty, a z tamtąd do małej komory grobowej.
Wnętrze palacu minosa w knossoa <-obrazek

Starożytna grecja (xii- i w p.n.e)
Okres archaiczny (xii-v w p.n.e)-styl dorycki oraz joński, powstają pierwsze murowane budowle monumentalne
Okres klasyczny (v w do ok 300 p.n.e)-zwany złotym okresem kultury greckiej; budownictwo publiczne: świątynie, teatry, salony i szkoły; akropol w atenach; pojawia sie glowica korycka
Okres hellenistyczny (ok 300-30 p.n.e) -pojawiaja się wpływy wschodnie; rozpowszechnienie sie stylu korynckiego;
Rzeźba- umierający gall, byk farnezyjski, grupa laokoona.
Zalożenia miejskie od vw.-układ szachownicy, ulice przecinające sie pod kątem prostym na skrzyżowaniu głownych ulic agora (rynek) - centrum administracykne; szkoły połączone ze stadionami -na skraju miasta. Na takim planie zbudowane zostały między innymi efez, milet, pireus
Kolumny i porządki
-porządek dorycki: cięzkie proporcje styl surowy i monumentalny
-porządek joński-lekkości i smukłość proporcji, bogato zdobiona glowica
-porządek kornycki- ozdobniejszy od jońskiego, smuklejszy, liście akantu jako stały motyw.

Starożytny rzym (vii w p.n.e- v w n.e)
Materiały: cegła, glina, drewno, kamień cisowy, zaprawa wapienna, beton z drobnych kamyczkow z zaprawa wapienna, czasem z dodatkiem tufu wulkanicznego
Udosonalenie sklepień: sklepienie klasztorne, kopula rzymska, nowe porzadki architektoniczne: toksański, rzymsko doryski, rzymsko joński, rzumsko-korycki, kompozytowy.
Planowa zabudowa miasta wg dwóch głownych osi:cardo (północ-poludnie) i decumanus (wschód-zachgód), na skrzyżowaniu tych osi - forum - najważniejszy ośrodek życia miejskiego.
Budowle inżynieryjne: akwedukty, drogi i wiadukty, system kanalizacyjny (jedna z najstarszych w europie konstrukcji sklepieniowych cloca maxima kanał odprowadzajacy nieczystosci do tybru)
Domy mieszkalne: z wewnetrzym dziedzincem (atrium), sypialniami, jadalnia, gabinetem pana domu
Bazyliki: hale sądowo-targowe, termy-łaźnie publiczne; teatry; amfiteatry, cyrki (najstarszy-circus maximus); pomniki (jeden z najbardziej znanych-konny posąg cesarza marka aureliusza); łuki triumfalne-rodzaj wolno stojących bram, wznoszonych dla uhonorowania zwycięzkiego wodza
Świątynie: na rzutach prostokątnych (świątynia jowisza kapitolińskiego w rzumie) i okrągłych.
Panteon w rzymie <-onrazek

Średniowiecze
Styl romański (x-xiiiw.)
Materialy: kamień łamany lub obrobiony w kostkę
Nowośc konstrukcyjna: wprowadzenie żeber w sklepieniach krzyżowych
Kościoly: bazylikowe, halowe, jednoawowe lub centralne (na planie kola, kwadratu lub krzyża gotyckiego).
Kompozycja:zwarta, surowa, ciężka -połącznie prostopadłościanów, walców, ostrosłupów i stożków
Styl gotycli (xii-xv w.; w polsce xiii-xv w.)
Materiały:kamień, cegła
Udoskonalenie formy bazyliki: sklepienie gotyckie z lukami ostrymi, zmmiany konstrukcyjne (wprowadzenie tzw. Łuków oporowych) umożliwiające powiększenie okien -witraże, bogactwo elementów rzeźbiarskich
Fragment witarza z katedry w chartres <-obrazek

Renesans (xv-xviw, w polsce xvi-xvii)
Dziedziniec zamku na wawelu <-obrazek
Rozwój architektury świeckiej, przeobrażenia architektury religijnej, w której coraz częściej pojawia się kopuła.
Pierwsza wybitna indywidualność architektury:
Filippo brunellesco, zwany także brunelleschi
(1377-1446), leone alberti (1402-1472), bramante (właść. Donato di angelo, 1444-1514), raffaelo santi da urbino, zwany rafaelem (1483-1520)

Barok (koniec xvi-xviii w.; w polsce xvii i 1 poł xviii w.)
Kościół w leżajsku <-obrazek
Nie pojawiają sie wybitne nowatorskie formy.
Bryły barokowych konstrukcji są zakrojone śmielej i z większym rozmachem. Wśród elementów rzeźbiarsko-malarskich pojawiają się np. Kartusze, fantazyjne obramienia, festony, girlandy, i figury, często w dramatycznych pozach, w rozwianych sukniach.
Rozwój myśli urbanistycznej: założenia miejskie, pałacowe, parkowe, udoskonalenie umocnień miast i zamków z jednoczesnym dązeniem do geometrycznego układu placów, ulic i parków.
Wybitni twórcy epoki : gian lorenzo bernini (1598-1680), francesco borromini (1599-1667)

Klasycyzm (1760-1830)
1748-odkrycie pompei-początek mody na starozytność klasyczną.
Budowle nawiązujące do klasycznego porządku archtektonicznego.
1825-33-teatr wielki w warszawie proj antonio corazzi
1806-36-łuk triumfalny w paryżu projekt. Jean francois chalgrin 1739-1811
1823-47-british museum w londynie proj sir robert smirke 1780-1867
łuk triumfalny w paryżu <-obrazek

Elektryzm od poczatku xix w.
Rozwój budownictwa użetyczności publicznej i architektury przemysłowej: dworce, muzea, fabryki, magazyny, sądy, sale wykładowe, szpitale. Zapotrzebowanie na styl, czyli stylizacja wnetrz i zewnetrznych czesci budynkow na romanskie, gotyckie, renesansowe, starozytne.
11876-78-warszawa-synagoga na tłomackiem, zaprojektowana przez warszawskiego architekta leandra marconiego.
1824-patent na cement portlandzki-materiał który zrewolucjonizowal zrchitekturę
1867-poierwsze konstrukcje żelbetonowe ich autorem był ogrodnik joseph monier, zapalony hodowca palm, który żelazną siatką wzmocnił betonowe donice. Bez jego zapału nie byłoby drapaczy chmur ani blokowisk.
Opera w paryżu <-obrazek

Wiek xix i xx
Budownictwo w stulu secesyjnym. Secesja z łac secessio-odstępstwo to prąd zrywający z upodobaniem do historycznych stylizacji, mający na celu oczyszczenie naleciałości elektryzmu i projektowanie odpowiadające duchowi czasu.
1841-1918-lata zycia ottona wagnera twórcy secesji w architekturze
1884-początek budowy kościoała sagrada familia w barcelonie. Projektantem był antonio gaudi (1852-1926), twórca osobnego indywidualnego stylu mającego znamiona zarówno secesji jak i cechy nachodzącego ekspresjonizmu
1887-89 budowa wieży eiffla w paryżu-triumf myśli inżynierskiej
1919-walter gropius , niemiecki architekt powołuje do życia bauhause (dom budownictwa) szkołę architektury. Jej założenie jest proste:funkcja konstrukcji i forma muszą ze sobą harmonizować, rozwiązania powinny być proste, aby uwzględniac na nowsze zdobycze techniki. W polsce gmach główny politechniki warszawskiej; stanisław witkiewicz 1851-1915 odkrywa i promuje styl zakopiański, który z czasem stworzy tozsamosc calego podhala.

Najbardziej znane projekty xx-wieczne
1902-flatrion building, projektu daniela h.burnhama, najstarszy drapacz chmur na manhattanie
1929-30-chryster buiding, proj. William van alen, drapacz chmur w stylu art deco, oparty na stalowej konstrukcji
1935-36-dom nad wodospadem, proj. Frank lloyd wright, dom mieszkalny w stylu organicznym stanowiący częśc środowiska w którym się znajduje
1950-55-kościół notre dame du haut, proj. Le carbusiera, ronchamp we francji
1956-59-muzeum guggenheima w nowym jorku, proj. Frank lloyd wright, styl organiczny: budynek o przedziwnym spiralnym kształcie-nowe możliwość ekspozycji i odbioru dzieł sztuki.
1957-73-opera w sydney.proj.jorn utzon, styl nowoczesny ekspresjonizm, budynek kojarzący się z widokiem żaglowca, ptaka rozcierającego skrzydla czy też ogromnej muszli.
1971-77-centrum sztuki i kultury georgesa pompidou w paryżu, proj. Renzo piano i richard rogers, budynek w całości ze stali i szkła-przymierze technologii, architektury i sztuki
1985-93-luwr piramida ze szkła i stali, proj. Ieoch ming wprowadznie elementów nowoczesnych w harmonijny świat luwru powiedziano tyle samo dobrego co złego.
Kościól santa familia w barcelonie <-obrazek

Dodaj swoją odpowiedź
Historia

Średniowiecze - epoka uniwersalizmu, czy kontrastów, okres katedr i uniwersytetów, czy ciemnoty i strachu?

Średniowiecze jest to termin określający epokę histrorii i kultury europejskiej utworzony z łacińskiego medius aevus (średni wiek), lub media tempora(wieki średnie). Epoka ta trwała od około V -VI wieku do przełomu XV/XVI wieku. Granice c...

Historia

Świat Majów

Świat Majów

 Historia
 Religia
 Władcy
 Budowle
 Sztuka
 Ludzie


HISTORIA


Historia Majów, została podzielona przez badaczy ich kultury na dwa okresy, Stare Imperium Majó...

Historia

Idee renesansu na dworze Jagiellonów

Na dwór Jagiellonów pierwsze idee renesansu przeniknęły pod koniec XV wieku. Już w 1470 r. osiedlił się w Krakowie włoski humanista Kallimach (Filippo Buonacorsi), który przebywał na królewskim dworze jako nauczyciel syna Kazimierza Jagie...

Język polski

Oświecenie w Polsce

Plan wydarzeń:
1wstep i ramy czasowe
2.Ważne daty
3. Stanisław August Poniatowski
4. Łazienki Królewskie w Warszawie
5. Obiady czwartkowe
6. Edukacja i nauka
7. Biblioteka Załuskich
8.Sztuka i architektura

Język polski

Oświecenie.

Oświecenie

Informacje wstępne

Ramy czasowe
Periodyzacja epoki oświecenia, podobnie jak wielu innych okresów dziejów, możliwa jest dzięki analizie przemian gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących w Europie...