Cechy gatunkowe tragedii antycznej - greckiej.

tragedia- pieśń kozła (tłum. tragos- kozioł, ode- pieśń) - charakter podniosły,
dytyramb- szczególnie uroczysta, podniosła pieśń, wątki fabularna zaczęły wzbogacać ich treść dopiero w późniejszym okresie,
deus ex machina- bóg z maszyny

Powstanie teatru antycznego- VI w p.n.e. aktorami byli tylko mężczyźni odkrywali także kobiece role,
I w p.n.e.- początek teatru w Grecji (tam nie szanowano aktorów gdyż zazwyczaj byli to skazańcy lub ladacznice)

Wygląd aktora w starożytnym teatrze:
- stroje aktorów miały charakter hietratyczny,
- wyraz masek przedstawiał cztery zastygłe wyrazy: śmiech, gniew, płacz oraz strach
- aktor miał wysoką fryzurę co wraz z maską tworzyło tak zwany onkos,
- aby aktor byl lepiej widoczny ubierano mu buty na koturnach co sprawiało, że jego sylwetka była znacznie potężniejsza,

BUDOWA TRAGEDII ANTYCZNEJ:
1. prologos- pierwszy dialog między bohaterami,
2. parados- pierwsza (wejściowa) pieśń chóru który oprócz spiewu także pląsał po "scenie",
3. epeisodiony- (epeizodia) występ aktorów - dialogi
4. stasimony- (stasima) występ, śpiew chóru. Stasimony przeplatają się z epeisodiami- to tworzy akcję,
5. exodos- ostatnia pieśń chóru- wyjściowa w której jest refleksja dotycząca treści wydarzeń,
6. kommos- monolog bohatera który lamentuje, wyraża swoje przeżycia,
7. epilog- zakończenie,

TRÓJDZIELNOŚĆ KOMPOZYCJI:
--> ekspozycja (prolog, parados),
--> rozwinięcie akcji (epeisodiony, stasimony),
--> zakończenie (exodos, kommos, epilog),

PRZESTRZEGANIE ZASADY TRZECH JEDNOŚCI:
MIEJSCE: najczęściej przed pałacem,
CZAS: ciągłość akcji mimo tego nie powinna ona przekroczyć 24 godzin,
AKCJA: taka sama tematyka, jeden wątek

W dobie renesansu tę zasadę obalił Szekspir, sztuką "Makbet"- nowatorstwo. XVIII w - powrót antycznych zasad tragedii,

Zasada decorum- jest to zasada którą zaliczymy do kategorii zasad estetycznych, polegająca na tym, że nie pokazywano scen drastycznych, oraz erotycznych. Zgodność treści z formą- tematu ze stylem ( w tragedii język był bardzo pospolity). Brak scen zbiorowych- maksymalna ilość aktorów = 3.

Chór- jest on bardzo ostrożny w wydawaniu sądów, stara się obiektywnie opisywać sytuację. Wprowadza aktorów, opowiadał o różnych zdarzeniach z poza sceny lub wydrzenia z przeszlości.

Konflikt tragiczny- polega on na istnieniu przeciwstawnych, choć równorzędnych racji pomiędzy którymi nie można dokonać wyboru - każde posunięcie bohatera zbliża go do katostrofy,

Ironia tragiczna- losy bohatera układają się tak, że popełnia on tak zwane nieszczęsliwe zbłądzenia. Bohater nie wie, że popełnia zbrodnie lub niegodny czyn, czyli WINA NIEZAWINIONA.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Przykładowe zagadnienia z literatury do matury ustnej

ZAGADNIENIA Z HISTORII LITERATURY

BIBLIA I ANTYK

1. Wykaż, że Biblia jest źródłem norm moralnych i wzorców postaw etycznych.
2. Odwołując się do wybranych historii biblijnych, rozważ problem winy i kary
3. Udowodn...

Język polski

Definicje i rodzaje dramatów

Dramat, z greckiego drma – („działanie, akcja”), jeden z trzech głównych (obok liryki i epiki) rodzajów literackich, trakto-wany często jako gatunek sztuki syntetycznej, wielotworzywowej – zarówno literackiej, jak i teatralnej.
Wyk...

Język polski

Antyk - materiały do powtórki

ANTYK


1. Pojęcie mitu, mitologii, podział mitów, przykłady
2. Treść i uniwersalizm mitów (3 przykłady)
3. Historia i budowa teatru greckiego i tragedii antycznej
4. Sofokles „Antygona” – bohaterowie tragiczni (...

Język polski

Opracowanie wszystkich epok, dokładna interpretacja wszystkich lektur i wierszy

A N T Y K
1. RAMY CZASOWE
Początek: VIII w.p.n.e. - Homer
Koniec: IV w.n.e. - upadek imperium Rzymskiego
2. TYPOWE CECHY SZTUKI GRECKIEJ, HELLEŃSKIEJ I RZYMSKIEJ
1. Domy, w których GRECY były budowane z umiarem, wszyscy prowa...

Język polski

Zagadnienia maturalne

Jak rozumiesz określenie "Bogowie jak ludzie - ludzie jak bogowie"?
Zdaniem tym określa się często bohaterów mitologii i wywodzącej się z niej literatury. Prezentuje ona bowiem bogów greckich, którzy są ogromnie podobni do ludzi, mają...