Specjalizacja - działalność usługowa zakładu.

Dzialalnosc uslugowa zakl.gastr.:-uslugi podstawowe,kulturalno rozrywkowe i uzupełniające.Zaklady gastr.otwarte:a)typu żywieniowego:restauracje,jadlodajnie,bistro,bary(restauracyjne,szybkiej obsługi,uniwersalne,przekaskowe).b)typu uzupełniającego:kawiarnie,miodosytnie.c)punktygastr.:lodziarnia,smazalnia.Zaklady typu żywieniowego:obsluga kelnerska,liczny asortyment(alkoholi,potraw),przygotowanie na indywidualne zamowienie,niewielki asortyment wyrobow ciastkarskich i towarow handlowych.

Bar uniwersalny-samoobsluga,podstawowy asortyment,dania barowe,sprzedaz na wynos.Jadalnia-obsluga kelnerska,brak wyborow alkoholowych wysoko %,podstawowe asortyment,potrawy wczesniej sporządzone,sprzedaz na wynos.Bar szybkiej obsługi-posilki sa codzienne,nie sprzedaje się alkoholu 14,5%,podstawowy asortyment(popularne potrawy,produkowane masowo,zimne przekaski),asortyment uzupełniający,wyroby ciastkarskie,towary handlowe.Bistro-obsluga bufetowo-kelnerska,usługi żywieniowe o wysokim standardzie,asortyment uzupełniający to:napoje gorace,bezalkoholowe,zimne,desery,wyroby ciastkarskie,towary handlowe.Bar przekaskowy-minibar.

Zaklady gastr.zamkniete-stolowki i bufety pracownicze,-stolowki i bufety prowadzone przez wyspecjalizowane zaklody,-stolowki z całodziennym wyżywieniem(szpitale, sanatoria).Zakłady żywieniowe typu kelnerska:1)Kart kawiarenke/obsluga kelnerska.2).Charakter działalności: wypoczynek,rozrywka.3).asortyment:-wyroby cukiernicze,-napoje zimne,gorace,-wyroby kulinarne. 4).asortyment uzupełniający:-towary handlowe,-alkohole do 18%.5).Uslugi dodatkowe:-sprzedaz na wynos,-przyjecia,-dzialalnosc rozrywkowe. Kaweteria: a.podstawowy:-kawa,-napoje alkoholowe orzeźwiające,-wyroby ciastkarskie. Cukiernia:-obsluga kelnerska,-charakter działalności to wypoczynek,-podstawowy a.,-wyroby ciastkarskie,napije gorace,desery. Winiarnie:-obsluga kelnerska,-podstawowe asortyment(wina,napoje gorace i zimne z dodatkiem wina,przekaski, desery, towary handlowe).-wypoczynek,-uslugi do przyjec,-dzialalnosc rozrywkowa.Bary-kawowy(herbaciany, cukierniczy, winny, piwny,-rozrywkowy,-aperitiff,-koktajlbar.

Kategoria handlowe zakł.zywienia zbiorowego.:-wyposazenie,-obsluga,-lokalizacja.1)Zakłady tego typu żywienia:-restauracje,-bistro,-bary mleczne,-szybkiej obsługi,-restauracje lux,I i II kategori,-bistro i jadlodajnie II kategoria,-bary III i IV kategori,-jadlodajnie i bary turystyczne ABC,-wagony restauracyjne,-restauracje żeglugowe A i B,-bary wagonowe B i C.2).uzupelniajace:-miodosytnie,-bary rozrywkowe lux i I kategori,-kawiarnie(herbaciarnie,winiarnie,miodosytnie)lux I i II kategori,-bary aperitiff I kategorie,-cukiernie,piwiarnia I i II katem.-pozostale bary III i IV kateg.3)punkty gastr:lodziarnia V katem.

Alacarte-dania znajdujące się w jadłospisie,entree-danie zimne lub gorace podawane przed daniem miesnym(po zupie),glazura-pokrywanie produktu szklista powloka z syropu lukrowego,pektyna i lodu,zapobiega wyschnieciu.auszpik-galaretka + zelatyna.Berfsztyk tatarski-surowe mieso.Tymbaliki-male galaretki, efektowna jednoporcjiow przekaska podobna do galatyny.Galatyna-miesna masa mielona mieszana i dodatek zawijana w plat miesa lub w skore rybia,uformowana w gruby walek.jaja duńskie-jaja kurze lub kacze ułożone w misce z gliny zalane specjalna zalewa bez dostępu powietrza przez kilka tygodni.Tortinki-koreczki male,kwadraty, trójkąty.Dział produkcyjny.1)Temperatury przechowywania potraw:-przystawki, schlodzne do tem.+5,-salatki podobna temp.,-zupy temp. nie mniejsza niż 75,-dania cieple nie mniejsza 65,-desery mrozone temp.-18.

Zasady przechowywania nadprodukty:-nadprodukcja powinna być natychmiast schlodzona i zapisac date produkcji,-nie wolno przechowywac następujące nadprodukcji(przekroczona temp. wydawania,po raz kolejny przygotowanie produktu do spożycia,nie wolno przechowywac potraw z ryb,podrobow,surowego miesa.,z jaj,niekonserwowanych sałatek,grzybow i mleka.Magazyny:-warzyw i owocow temp. 0-10,-kiszonka 10-15,-suche temp.10-15,wilg.50-65%,-chlodnie mleko-temp 0-4 wilg.80%,mieso,wedliny 0-4,drob dziczyzna 0-4 wilg. 80-90%,-mrozone -18—26 wilg.80% 28dni-18dni.-pieczywo 2-8 wilg.90%,-napojow butel. 8-10 wil.80-85%,-piwo beczek lato 3-5temp.80-90% wilg, zimno 6-7temp.80-90%.

Wyposazenie zakl. Gastr.:-maszyny i urzadzenia do osieczki,pluczki.-maszyny do rozdrabniania warzyw i owocow,-m.do mieszania i spulchniania miesa wilki,kutry,kostkownice,-mlynki do mielenia prod.suchych,-do wycisania sokow,sokowirówki,-m. do wyrabiania ciast i ubijania,-m.uniwersalne gastr. wielofunkcyjne,-m.pomocnicze urzadzenia mechaniczne skrobaczka do ryb,-obrobka cieplna,trzon kuchenny,kotly.system obsługi w zakł.gastr.:1)Liczba miejsc na 1 kelnera:a)zakl.kateg. lux(restauracja 10,bar rozryw.14,winiarni 16,kawiarnie,herbaciarnie cukiernie 18).b)zak..kateg.I (restauracje 16,bary rozryw. 20,winiarnie,piwiarnie 24,kawiarnie,cuier.,herba. 28),zakł.kat.II(restauracje,jadalnie 20,winiarnie,piwiarnie 28,kawiarnie cukiernie,herb. 32).

Podzial systemow obsługi kelnerskiej:-s.kelnerow rewirowych,-s.zespolow specjalistycznych,-s.brygadowy,-s.zespolowo-kompleksowy,-s.zespolowy powiazany ze samoobsluga.Formy obsługi kelnerskiej:-metoda niemiecka wyporcjowane,-m.francuska z lewej str. Konsumenta,sami nakładamy,-m.ruska wszystko jest na stole.Strefa brudna:przygotowalnia I,magazyn odpadow,zmywalnie naczyn stolowych. Strefa czysta:- przygotowalnia potraw,-ekspedycja potraw,-przechowywalnie naczyn czystych.Rozmrazanie:-w warunkach chłodniczych,-w naczyniach zatrzymujaca wode,-wykorzystac zaraz produkt rozmrożony,-niezamrazac rozmrożonego produktu.obrobka cieplna-za niska temp. w srodku produktu,-produkty z grila poniżej 75 stopni,-potrawy gotowane,duszone,pieczone temp.65 stopni.

Dodaj swoją odpowiedź
Ekonomia

Wprowadzenie do teorii gospodarowania

WPROWADZENIE DO TEORII GOSDPODAROWANIA

Ekonomia jako nauka
Adam Smith był szkockim ekonomistą o poglądach liberalnych, które przedstawił w książce "Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów" (1776). Dzieło to jest uzna...

Socjologia

Socjologia ogólna

Zagadnienia na egzamin –SOCJOLOGIA


1. 4 BLEDY SOCJOLOGII POTOCZNEJ
2. HIERARCHIA NAUK
3. COMTE
4. MARKS- STRUKTURY KLASOWE
5. MATERIALIZM HISTORYCZNY
6. DURKHEIM
7. GRUPA SOLIDARNOSCI
8. ANOMIA
9. WEBE...

Marketing

Marketing usług, marketing relacji

1.1. Istota marketingu

Koncepcja marketingu, choć nie jest nowa, nie zawsze jest właściwie rozu¬miana i interpretowana. W powszechnym odczuciu marketing – to nowocze¬sna forma działalności gospodarczej, nie do końca jeszcze sprecy...