Konsument i gospodarstwa domowe w gospodarce rynkowej
Gospodarstwo domowe jest związkiem ludzi wspólnie mieszkających i podejmujących decyzje finansowe. Podstawowym warunkiem istnienia gospodarstwa domowego jest zarabianie pieniędzy przez przynajmniej jednego z domowników. Domownicy pracujący sprzedają swoje kwalifikacje na rynku, które traktowane są przez przedsiębiorstwo jako ich osobowe czynniki produkcji i w zamian za świadczone usługi otrzymują wynagrodzenie.
Wynagrodzenie te w większym stopniu wydawane jest na bieżące wydatki takie jak; żywność, opłaty i rachunki, koszty eksploatacji, odzież, usługi zdrowotne. W drugiej kolejności wynagrodzenie przeznaczamy na wypoczynek, rozrywkę, dodatkowe dobra trwałego użytkowania (np. samochód, meble itp.). Pewna cześć wynagrodzenia oszczędzana jest w banku, w celu powiększenia danej kwoty na poważniejsze zakupy w przyszłości (np. domu, samochodu) lub zabezpieczenia się przed nieprzewidzianymi wydatkami.
Innym sposobem zaoszczędzenia środków finansowych może być inwestowanie w papiery wartościowe.
Każdy chce poprawić swoją sytuację życiową. Nigdy nie może zaspokoić wszystkich potrzeb, ponieważ po zaspokojeniu jednej odczuwa nowe. Podstawowym założeniem zaspokojenia ludzkich potrzeb jest to, że działają oni w jakimś konkretnym celu. Dzieje się tak, ponieważ są niezadowoleni z istniejącego stanu rzeczy. Jeśli ludzie działają w celu zaspokojenia swoich świadomie odczuwanych potrzeb, ich decyzje muszą być samodzielne a nie sterowane z zewnątrz.
Konsument musi umieć uporządkować swoje potrzeby w sposób wewnętrznie spójny, od najbardziej intensywnie odczuwanych do najmniej pożądanych. Nawet, jeśli człowiek nie jest w stanie w pełni zaspokoić wszystkich potrzeb, zawsze wybiera te, które według niego są najpotrzebniejsze. Racjonalnie działający konsument zawsze gotowy jest dążyć do osiągania lepszej sytuacji.
Członkowie gospodarstwa domowego muszą zdawać sobie sprawę ze stawianych im kryteriów segmentacji rynku przez firmy. Zróżnicowanie nabywców występujących na rynku jest duże i nie wszyscy konsumenci są jednakowi, ale jednocześnie można konsumentów podzielić na pewne grupy o zbliżonych cechach, motywacjach, stylach życia, sposobach postępowania na rynku.
Podczas zaspokajania swoich potrzeb konsument zwraca uwagę na kilka podstawowych rzeczy takich jak; dochody, ceny dóbr i usług i upodobania. Każdy konsument dąży do maksymalnego zaspokojenia swoich potrzeb. Aby konsument był usatysfakcjonowany podczas zaspokajania swoich potrzeb musi mieć wybór spośród wielu wariantów konsumpcji.Dokonanie wyboru musi przemyśleć,aby później nie żałować podjętej decyzji, musi wiedzieć, co dla niego w danym momencie jest bardziej ważne, co zaś mniej.
Konsumenci są „podzieleni” na rynku według kilku kryteriów; wieku, płci, wykształcenia, dochodów, miejsca zamieszkania, styl życia itp. Dzięki takim kryteriom producenci mogą poprawiać swoje dobra i usługi, aby lepiej zaspokajały potrzeby konsumentów.