Rynek i jego rodzaje.

Rynek i jego rodzaje

Rynek – jest jedną z podstawowych kategorii w ekonomi, stanowi on ogół transakcji kupna i sprzedaży towarów i usług. Dla jego istnienia niezbędne jest występowanie, co najmniej dwóch podmiotów wymiany tj. wytwórcy-sprzedawcy i konsumenta nabywcy w wyniku ich wzajemnego oddziaływania, określone zostają ceny oraz ilość nabywanych i sprzedawanych dóbr, także warunki ich wymiany ( rodzaj, ilość, cena, forma zapłaty warunki transportu, gwarancji itd.). Sprzedający oferując swoje dobra tworzą podaż. Nabywcy zaś chcąc je kupić reprezentują popyt na te dobra. W wyniku negocjacji między sprzedającymi a kupującymi kształtują się ceny. Przedmiotami obrotu rynkowego są nie tylko dobra materialne i usługi, lecz również wartości intelektualne i artystyczne, jak informacja, patenty, dzieła sztuki, czyli wszystko to, co znajduje nabywcę.

Rynki dzielimy ze względu na:
a) Zakres działania:
-lokalny– jest przykładem najwyższego stopnia koncentracji przestrzennej sprzedawców i nabywców. Cechą rynku lokalnego (miasta lub wsi) jest koncentryczna budowa – na mniejsze rynki lokalne jednych branż nakładają się nieco większe rynki lokalne innych branż, powodując powstanie określonych zależności między rynkami mniejszymi. Wykazuje on tendencję do przekształcania się w rynki regionalne.
-regionalny– (większe miasto, województwo, region kraju). To kompleks przyrodniczo-produkcyjny o wykształconych funkcjach i profilu społeczno-ekonomicznym. Zasięg rynku regionalnego zależy od lokalizacji i struktury sieci handlowej, struktury i stanu sieci komunikacyjnej, kultury i zwyczajów, warunków naturalnych i przyrodniczych. W Polsce są to rynki wojewódzkie. Znajomość liczby i struktury konsumentów zaopatrujących się na danym rynku regionalnym jest podstawą poznania popytu i zaproponowania właściwej oferty towarowej i usługowej (a więc podaży towarów i usług
-krajowy na terytorium kraju. O jego rozmiarach decyduje ogół stosunków między kupującymi a sprzedającymi funkcjonujących na terenie danego kraju. Globalny popyt, podaż przy określonym poziomie cen wyrażony jest w walucie danego kraju.
-zagraniczny– otoczenie handlowe danego kraju, które obejmuje kraje wchodzące w powiązania eksportowo – importowe z tym krajem. Jest kombinacją rynków eksportowych i importowych.
-międzynarodowy – obejmujący grupę krajów, jak np. Unia Europejska
-światowy – zunifikowany obszar obejmujący trwałe stosunki wymiany pomiędzy producentami dóbr standardowych, a ich masowymi odbiorcami. Cechą charakterystyczną tego rynku są duże wymagania co do jakości i cen, które mają odpowiadać ogólnym tendencjom światowym. Przedmiotem obrotu są głównie surowce i materiały o nieznacznych różnicach technologicznych i łatwo jest ustalić standardy jakościowe oraz ceny światowe.

b) Przedmiot wymiany:
-rynek towarów - przedmiotem transakcji są dobra materialne, czyli artykuły spożywcze, przemysłowe, surowce. Przykładem takiego rynku jest rynek zbożowy, mięsny, meblarski, paliw.
-rynek usług - przedmiotem transakcji są wykonywane usługi. Przykładem jest rynek ubezpieczeń, usług budowlanych oraz transportowych.
- rynek kapitałowy - np. papierów wartościowych, środków pieniężnych
- rynek pracy - z jednej strony mamy poszukujących pracy, a z drugiej strony przedsiębiorców tworzących miejsca pracy i poszukujących siły roboczej.
- rynek dóbr i usług konsumpcyjnych – na który składają się m.in. rynek artykułów żywnościowych, gospodarstwa domowego, usług lekarskich,
- rynek czynników wytwórczych – ziemi, kapitału i pracy.
- rynki branżowe- na których odbywają się transakcje kupna sprzedaży dóbr i usług określonej branży gospodarki np. rynek cukru, mięsa nieruchomości, usług bankowych

c) Wielkość obrotu:
- hurtowy – na którym nabywane są duże ilości towarów i usług,
- detaliczny – o nieznacznej wielkości obrotów.

d) Sytuację rynkową
- rynek zrównoważony to taki rynek na którym wielkość popytu równa jest wielkości podaży, a ceny są względnie stabilne
- rynek niezrównoważony – cechuje się przewagą sprzedawcy – wtedy kiedy wielkość popytu jest większa do wielkości podaży, a ceny wzrastają, lub rynku nabywcy – gdy wielkość popytu jest mniejsza niż wielkość podaży a ceny spadają.
-sprzedawcy– występuje, gdy utrzymuje się trwała przewaga popytu nad podażą, w uprzywilejowanej sytuacji znajduje się sprzedawca – może dyktować warunki na rynku
-nabywcy– trwała przewaga podaży nad popytem, w uprzywilejowanej sytuacji jest kupujący (sytuacja „ciśnienia” na rynku).

e) Legalność
Z punktu widzenia legalności można wyróżnić: rynki legalne i rynki nielegalne. Przykładem rynku nielegalnego może być świadczenie usług przez osoby nieprowadzące oficjalnie działalności gospodarczej, obrót towarami prawnie zabronionymi np. narkotykami.

f) Ilość podmiotów.
- wolnokonkurencyjny - to taki rynek na którym występuje bardzo duża liczba kupujących i sprzedających, a żaden z nich indywidualnie nie ma wpływu na poziom cen,
- oligopolistyczny- występuje wówczas, gdy na rynku występuje kilku sprzedających, którzy wspólnie mogą kształtować ceny , tzw. ,,zmowa cenowa” i wielu kupujących, którzy funkcja na rynku sprowadza się do roli cenobiorców,
- monopolistyczny – rynek monopolistyczny charakteryzuje się występowaniem po stronie podaży tylko jednego sprzedającego, ma on dominującą role na rynku i samodzielnie może dyktować cenę – jest cenodawcą, kupujący zaś są cenobiorcami

Przedstawiony powyżej, teoretyczny podział rynków w praktyce jest o wiele bardziej skomplikowany i często poszczególne rynki zachodzą na siebie.

Dodaj swoją odpowiedź
Prawo

Rynek i jego elementy

1. Pojęcie rynku i jego rodzaje
a) rynki w poza zasięgu działania
-lokalny
-krajowy
-regionalny
-zagraniczny
-międzynarodowy
-światowy
b) rynki według przedmiotu wymiany
-rynek towarów i usług
-rynek p...

Podstawy przedsiębiorczości

Rynek: mechanizm rynkowy, rodzaje rynku, rynek papierów wartościowych, konkurencja rynkowa

Mechanizm rykowy
Mechanizm rynkowy, to odziaływanie elementów rynku popytu, podaży iceny, w celu osiągnięcia równowagi rynkowej. Równowaga na rynku występuje wtedy, kiedy wielkość popytu równa jest wilkości podaży.
Na rynku, prz...

Marketing

Produkt, jego rodzaje itp itd

Produkt to dobro materialne lub usługa pozwalające na zaspokojenie określonej potrzeby.
Do zaspokojenia tej samej potrzeby mogą być wykorzystywane różne produkty (substytuty). Istnieją jednak potrzeby do zaspokojenia, w których nabywca...

Ekonomia

Wymień znane ci rodzaje bezrobocia i opisz metody walki z bezrobociem.

W zależności od przyczyn bezrobocia rozróżniamy różne jego rodzaje:

bezrobocie frykcyjne - jest rezultatem ruchu zatrudnionych na rynku pracy; ludzie zmieniają pracę, zawód, przenoszą się do innej miejscowości i pozostają na k...

Zarządzanie

Rynek kapitałowy ze szczególnym uwzględnieniem rynku papierów wartościowych. Opisz wybrany papier wartościowy.



Spis treści:

1. Co to jest rynek i jak go dzielimy?
2. Co to są papiery wartościowe, ich podział i funkcja?
3. Rynek papierów wartościowych.
4. Giełda papierów wartościowych.
5. Krajowy depozyt papierów w...