Biznesplan
Biznesplan
I. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa:
1. Podstawowe cele działalności:
- źródło utrzymania rodziny,
- zaspokojenie własnych ambicji,
- zdobycie doświadczenia córki,
2. Nazwa:
?Małe szczęście?
3. Forma prawna:
Jest to spółka cywilna, gdyż jest wygodnym i efektywnym narzędziem prowadzenia działalności gospodarczej. Składa się z 2 współpracowników.
Dodatkowo w wolnym czasie będzie pracować córka.
4. Dane o właścicielach:
Agata i Tomasz Metelscy
ul. Spacerowa 46
83-010 Straszyn
tel. 694-57-96
kom. 509678876
e-mail: [email protected]
www: http:// maleszczescie.firma.pl
5. Przedmiot działalności:
Jest to działalność handlowa.
6. Lokalizacja (siedziba):
Lokal wynajmowany od znajomego, przy głównej ulicy Straszyna ? ul. Starogardzka, w nowym centrum handlowym. Centrum znajduje się naprzeciwko szkoły, blisko dużych firm.
7. Obszar działania:
Skierowany głównie dla mieszkańców Straszyna, jednak ze względu na położenie przy głównej ulicy, także dla przejezdnych.
Naprzeciwko centrum jest szkoła podstawowa i gimnazjum, a więc ze sklepu papierniczego powinny korzystać przede wszystkim dzieci.
Niedaleko też znajdują się firmy, zatrudniające paręset ludzi, mieszkających głównie w Straszynie. Wracając do domów, przechodzą obok naszego sklepu.
8. Produkty:
Jako że jest to sklep papierniczy z różnymi drobiazgami, sprzedawanymi towarami będą m.in.:
* z artykułów papierniczych:
- zeszyty ? każdego rodzaju,
- bloki rysunkowe,
- koperty,
- ołówki, kredki, długopisy, pióra wieczne, pióra kulkowe...,
* z drobiazgów:
- torebki i papiery do zapakowania prezentów,
- świeczki i świeczniki,
- ramki do zdjęć,
- figurki do postawienia dla ozdoby,
- kartki okolicznościowe, np. na urodziny czy imieniny,
- odświeżacze do samochodów...
Myśleliśmy także o produktach sezonowych, jak np. nasiona na wiosnę czy koła ratunkowe dla dzieci w lecie. A także produktach na różnego rodzaju święta, np. kartki na Boże Narodzenie, ozdoby świąteczne. Dodatkowo chcemy wyposażyć swój sklep w ksero, a także nawiązać kontakt z firmą kosmetyczną, która mogłaby wystawić w moim sklepie swoje kosmetyki.
II. Analiza rynku i plan marketingowy:
1. Podmioty działające w branży, w tym główni konkurenci
Firma działa na rynku o niewielkiej konkurencji. W Straszynie nie powstało jeszcze zbyt wiele firm o podobnej branży. Spośród sklepów konkurencyjnych należy wymienić takie firmy jak : ?Grymala?, ?Sklep ogrodniczy u Frąckiewicza? i ?Murat?
Mocne i słabe strony konkurencji:
a) ?Grymala?
Mocne strony :
? wysoka jakość oferowanych usług
? sprawne zarządzanie
? dobra sytuacja finansowa
? dobra reputacja firmy
Słabe strony :
? usytuowanie lokalu
? mała powierzchnia lokalu
? wysokie ceny
b) ?Sklep ogrodniczy u Frąckiewicza?
Mocne strony :
? konkurencyjne ceny
? dobra jakość oferowanych usług
? ciekawe pomysły
Słabe strony :
? słaba sytuacja finansowa
? niemiła obsługa
? rzadkie zmiany w wyposażeniu
c) ?Murat?
Mocne strony :
? dogodne usytuowanie lokalu
? duży asortyment
? niższe ceny
? sklep działający od bardzo dawna
Słabe strony :
? słaba ochrona lokalu
? nieliczna obsługa
2. Odbiorcy
Chcielibyśmy docierać do wszystkich. Jednak głównie nastawiamy się na dzieci (znajdująca się naprzeciwko szkoła), jak i kobiety (znajdujące się w pobliżu firmy, w których jednak pracuje większość kobiet, które wracając z pracy do domu przechodzą obok naszego sklepu). Nasz asortyment do głównie tak zwane bibeloty, które uwielbiają zbierać panie. Także kobiety częściej kupują prezenty, a u nas będą mogły znaleźć to czego potrzebują.
3. Ceny oferowanych dóbr i usług
Stosunkowo niskie ceny, upusty cenowe dla stałych klientów i przy kupnie powyżej 50 zł.,
Wydaje nam się, że marża początkowo 30% (aby zachęcić klientów), a w późniejszym czasie (ok. pół roku) do 50 % będzie odpowiednia.
4. Dystrybucja
Korzystna lokalizacja firmy, duży wybór artykułów papierniczych i różnych drobiazgów. Artykuły będziemy kupować w hurtowni w Gdańsku Wrzeszczu, oraz w firmach Makro i Selgros ? są tam bardzo korzystne ceny dla firm, dużo opakowań zbiorczych.
5. Promocja
- umieszczenie reklamy w lokalnej prasie, tzn. ?Echo Pruszcza? i ?Dolina Radunii?,
- ulotki informacyjne,
- plakaty reklamowe, m.in. w straszyńskiej świetlicy, w szkole,
- przy zakupie powyżej 50 zł. niespodzianka,
- gratisy okazyjne, jak np. w Walentynki czekoladowe serduszka czy na Wielkanoc czekoladowe jajeczka,
III. Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia
1. Kadra zarządzająca
Agata i Tomasz Metelscy.
2. Plan kadrowy i schemat organizacyjny
Właściciele ? Agata i Tomasz Metelscy. Sprzedawać będzie głównie mąż, który jest na rencie zdrowotnej, a także w wolnym czasie od studiów córka.
IV. Plan techniczny (działalności operacyjnej)
1. Nakłady inwestycyjne
- zakup środków potrzebnych doprowadzenia lokalu do schludnego wyglądu, tj. farb do pomalowania ścian i sufitu,
- zakup wyposażenia, tj. szafek i półek potrzebnych do wystawienia towaru, szklanej lady,
- zakup towaru.
2. Źródła finansowania inwestycji
- oszczędności własne - ok. 5 tyś. zł.,
- pożyczka od rodziny ? ok. 1,5 tyś.
- kredyt bankowy - ok. 10 tyś. zł.
3. Zaopatrzenie w artykuły
Artykuły będziemy kupować w hurtowni ?Agino? w Gdańsku Wrzeszczu, oraz w firmach ?Makro?, ?Selgros? i hipermarkecie ?Auchan? ? są tam bardzo korzystne ceny dla firm, dużo opakowań zbiorczych.
V. Plan finansowy
1. Przychody
Przychody ze sprzedaży towaru. Szacowane na ok. 2,7 tyś. miesięcznie:
- towary przy marży 30% - ok. 2 tyś.
- ksero ? ok. 500 zł.,
- kosmetyki ? ok. 200 zł.
2. Koszty
? nakłady inwestycyjne:
- zakup środków ? ok. 300 zł.,
- zakup wyposażenia ? ok. 1,5 tyś.,
- zakup towaru ? ok. 3 tyś.,
łącznie ? ok. 4, 8 tyś.
? promocja:
- roznoszeniem ulotek zajmie się syn ? ok. 50 zł. co trzy miesiące,
- umieszczenie reklamy w lokalnej prasie ? ok. 200 zł. przez 2 miesiące,
- okazyjne gratisy ? ok. 20 zł. miesięcznie,
łącznie ? ok. 250 zł. przez pierwsze miesiące, a potem ok. 20 zł. miesięcznie,
? wydatki na zakup towaru ? ok. 1 tyś. miesięcznie,
? dzierżawa lokalu ? 950 zł. miesięcznie,
? opłaty za prąd i wodę ? ok. 100 zł. miesięcznie
Na początku wysokie ? ok. 5 tyś., lecz później coraz niższe ? ok. 2 tyś.
3. Zysk
Zysk wynosi ok. 1 tyś. zł. w zależności od miesiąca. Wydaje nam się, że w miesiące świąteczna jak kwiecień czy grudzień zarobki będą większe, jednak w miesiące wakacyjne jak lipiec i sierpień będą niższe.
CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI WEWNĘTRZNE
SZANSE SILNE STRONY
Zainteresowania ze strony ludzi, czyli dobre przyjęcie firmy na rynku Dobra lokalizacja
Współpraca z innymi firmami, wymiana doświadczeń Wszechstronna promocja
ZAGROŻENIA SŁABE STRONY
Brak zainteresowania ze strony ludzi Wysokie utrzymanie lokalu w stosunku do dochodów
Pojawienie się w przyszłości silnej konkurencji Dość duża konkurencja
Analizując szanse powodzenia i ryzyka doszliśmy do wniosku, że możemy spróbować założyć taką firmę. Choć jest ryzyko, że firma może nie przyjąć się na rynku to naszym dużym plusem jest to, że jednak nasz lokal znajdowałby się w nowym centrum handlowym. Jeżeli ludzie dobrze przyjmą ?Małe szczęście? to mamy szanse zaistnieć na straszyńskim rynku i wtedy nasze dochody będą rosnąć.