Młoda Polska - całość.

Młoda Polska: 1890 - 1919.
2. Nazwa – Młoda Polska, modernizm, neoromantyzm. “Młoda Polska” to cykl artykułów Artura Górskiego, który ukazał się w krakowskim piśmie “Życie” (manifest pokolenia młodych twórców).
3. Światopogląd epoki: Jest pesymistyczny, wiąże się z kryzysem wartości i z rozczarowaniem do programów epok romantyzmu (walka) i pozytywizmu (praca).
4. Ośrodki rozwoju literatury – Galicja i (przede wszystkim) Kraków stają się centrami rozwoju literatury i sztuki młodopolskiej.
5. Sytuacja człowieka żyjącego pod koniec XIX wieku:
 Człowiek zagrożony jako jednostka.
 Wyż demograficzny.
 Masowa produkcja i informacja.
 Antagonizmy społeczne.
 Imperializm.
 Technicyzacja życia.
 Rozwój wielkich skupisk ludzkich.
 Brak stabilizacji i poczucia bezpieczeństwa, przekonanie o nadchodzącej katastrofie cywilizacji.
6. Filozofia epoki modernizmu:
 Artur Schopenhauer – życie ludzkie jest beznadziejne, kierują nim ślepe popędy, których działanie nie jest podporządkowane żadnemu celowi i wywołuje u człowieka poczucie niezaspokojenia i niezadowolenia, istotę ludzkiego życia stanowi cierpienie, świat jest dla człowieka piekłem, szczęście jest nieosiągalne dlatego należy się odseparować od społeczeństwa i zrezygnować z działania, ukojenie cierpienia właściwego człowiekowi przynosi filozofia, sztuka i religia, które to dziedziny zapewniają możliwość kontemplacji.
 Friedrich Nietzshe – kult nadczłowieka, jednostki silnej, wybitnej, wynoszącej się ponad przeciętność (głównie atak na społeczność mieszczańską), która ma dokonać odrodzenia społeczeństwa. Kult życia, siły, tężyzny biologicznej, wiara w wartość życia, życie pełne, nie skrępowane żadnymi normami.
7. Młodopolskie -IZMY:
 Realizm,
 Naturalizm,
 Dekadentyzm – nastroje smutku, przygnębienia, melancholii, poczucie zagrożenia, przeświadczenie, że ludzkość znajduje się w niebezpiecznym momencie historycznym, apatia, nuda, zniechęcenie, postawa bierna (pasywna),
 Nihilizm – skrajny pesymizm, “nic” jako wartość,
 Katastrofizm – przekonanie o nadchodzącym końcu świata,
 Fin de siecle – koniec wieku, termin stosowany wymiennie z pojęciem dekadentyzm, ale nie ma tak ujemnego znaczenia.
 Modernizm – pojecie oznacza kategorię nowoczesności we wszystkich dziedzinach działalności człowieka,
 Neoromantyzm – nawiązywanie do epoki romantyzmu: przekonanie o szczególnej roli artysty i sztuki w społeczeństwie, zainteresowanie historią, orientalizm, liryka jako uprzywilejowany rodzaj literacki,
 Mistycyzm - wiara w tajemniczy aspekt wszystkich zjawisk, przekonanie o możliwości pozazmysłowego kontaktu człowieka z Bogiem,
 Symbolizm – kierunek w literaturze i sztuce, który za sposób przedstawiania myśli uznawał symbol – znak posiadający oprócz realnego znaczenia inne ukryte. Za pomocą symbolu można poznać to, co niewyrażalne. Symbol jako znak treści głęboko ukrytych często podlega kilku interpretacjom.
 Impresjonizm – od impressio – wrażenie:
A metoda twórcza której celem było utrwalenie przelotnych, indywidualistycznych trudnych do zdefiniowania stanów psychicznych. Zapis tego, co się czuje lub widzi w danej chwili,
B posługiwanie się efektami malarskimi - wprowadzenie pastelowych barw i refleksów świetlnych.
 Ekspresjonizm:
A przedstawienie w bardzo dynamiczny sposób stanów, przeżyć psychicznych, emocji, wizji.
B kontrowersyjność tematów.
8. Modernistyczni twórcy literaccy.
FRANCJA
Guy de Maupassant
ANGLIA
Joseph Conrad
Oscar Wilde
ROSJA
Antoni Czechow
Fiodor Dostojewski
Lew Tołstoj
SKANDYNAWIA
Henryk Ibsen
Malarstwo:
 Impresjoniści:
Edgar Degas, Claude Monet, August Renoir, Józef Pandziewicz, Leon Wyczółkowski.
 Ekspresjoniści:
Vincent van Gogh, Edvard Munch.
 Symboliści:
Jacek Malczewski, Józef Mehoffer, Witold Wojkiewicz, Stanisław Wyspiański.
Muzyka:
Claude Debussy, Maurice Ravel, Mieczysław Kozłowicz.
9. Poezja modernistyczna w indywidualnym odbiorze – Ch. Baudelaire.
 “Padlina” – wiersz pochodzi z tomu “Kwiaty zła”. Szokowanie odbiorcy naturalistycznym opisem rozkładających się ludzkich zwłok. Autor uwzględnił wrażenia wzrokowe, zapachowe i słuchowe. Prowokowanie czytelnika niepoetyckim tematem. Refleksje egzystencjalne – człowiek zmierza do śmierci, towarzyszy mu brzydota podlegamy prawom przyrody.
 “Spleen II” – odwołania do filozofii Schopenhauera – stan psychiczny podmiotu lirycznego: przygnębiony, wystraszony, czuje się osaczony, samotny, ma przerażające wizje, depresja.
 “Oddźwięki” – odwołania do epoki romantyzmu poprzez temat – przyroda. Przekonanie, że natura jest pełna tajemnic – mistycyzm.
Synestezja – środek artystyczny, który polega na przypisywaniu wrażeń pochodzących z jednego zmysłu innemu zmysłowi.
10. “Deszcz jesienny” Leopolda Staffa – manifestacja postawy dekadenckiej.
Powtarzający się refren ma pogłębić nastrój smutku i melancholii. W kolejnych trzech strofach pojawiają się obrazy poetyckie, na podstawie których możemy zanalizować stan psychiczny podmiotu lirycznego.
 Światło, którego nie ma:
- brak celu życia, bezkres, tułaczka,
- motyw grobu,
- uczucie rozpaczy (personifikacja tego słowa – “rozpacz płacze”)
 Samotność, motyw śmierci i ludzkich nieszczęść, postawa dekadencka z wyboru, odseparowanie od społeczeństwa.
 Metafora – ogród jako życie człowieka, w którym dominuje zło. Zła na świecie jest tyle, że powoduje przerażenie samego diabła (“płacze szatan”)
11. Motyw poety – artysty w poezji modernistycznej.
Romantyzm:
poeta – wieszcz, prorok, indywidualista, góruje ad światem, pełni rolę przywódcy narodu, nawołuje do działania.
Młoda Polska:
cyganeria artystyczna, artyści tworzą hermetyczną grupę społeczną, wyizolowani od społeczeństwa, negatywny stosunek do mieszczan (kołtun, filister).
Utwór Artyści o sobie Artysta a społeczeństwo Symbolika
Ch. Baudelaire
“Albatros” ponadprzeciętni, ponad społeczeństwo, wysokie mniemanie o sobie, duma, pycha pogarda dla społeczeństwa, niezrozumienie przez odbiorców, alienacja artysty w społeczeństwie albatros – wyśmiany i wyszydzany jako symbol wyobcowanego ze społeczeństwa poety
Kazimierz Przerwa Tetmajer
“Evviva l’arte” analogia do królów, zestawienie z Bogiem, duma, kult sztuki, nihilizm, dekadencja (sztuka dla sztuki) lekceważenie, pogarda dla mieszczan, pogarda dla rzeczy materialnych orzeł ze złamanymi skrzydłami
12. Twórczość poetycka Kazimierza Przerwy-Tetmajera.
 Manifest pokolenia dekadentów, odwołania do filozofii Schopenhauera – “Koniec wieku XIX”.
 Według Schopenhauera istnieją sposoby na przezwyciężenie tragizmu właściwego dla ludzkiej egzystencji: Sztuka – “sztuka dla sztuki” (“Evviva l’arte”) Religia – “Hymn do Nirwany”.
Nirwana – pojecie z religii hinduistycznej, oznacza stan oderwania od rzeczywistości, który można uzyskać poprzez stosowanie środków odurzających i medytację. Tak jak w romantyzmie tak w okresie Młodej Polski występuje fascynacja sztuką, kulturą i religią Wschodu – orientalizm.
Wiersz w formie litanii, pragnienie oderwania od życia, które charakteryzuje zło, podłość, cierpienie, rozpacz, kryzys wiary i wartości, klęska.
 Liryki tatrzańskie – grupa wierszy poświęconych przyrodzie górskiej, kontynuacja po okresie pozytywizmu - Adam Asnyk.
“Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej” – impresjonistyczne spojrzenie na przyrodę – barwy i światłocienie: “potok skrzy i mieni”; “srebrotęczowy sznur”; “mgła złocista”. Przyroda mistyczna upersonifikowana “las drzemie”; “skały zasnęły”. Synestezja – “srebrnokryształowa cisza”. Nieliczne elementy dekadenckie.
“Melodia mgieł nocnych” – podkreślenie ulotności zjawiska jakim jest mgła – impresjonizm rozumiany jako zapis chwili.
13. Opis wsi kujawskiej w cyklu sonetów “Z chałupy” Jana Kasprowicza.
1888 – wdanie cyklu utworów poświęconych tematyce wiejskiej (44 wiersze).
Sonet w historii literatury polskiej:
 Mikołaj Sęp Szarzyński (barok),
 Jan Andrzej Morsztyn (barok),
 Adam Mickiewicz (romantyzm).
Tematyka sonetów – Bóg, miłość, przyroda, utwór liryczny składający się z 14 wersów:
2 strofy x 4 wersy – opisowe,
2 strofy x 3 wersy – refleksyjne.
Zasada decorum – forma utworu powinna być dostosowana do jego treści. W sonetach Kasprowicza występuje kontrast miedzy “wysoką” formą i “niską” treścią.
-Izmy w sonetach:
 Realizm – sytuacja ekonomiczna polskiej wsi na przełomie wieku XIX i XX.
 Naturalizm – skupienie się na ciemnych stronach życia wiejskiego. Naturalizmowi towarzyszy pesymizm, a nawet dekadentyzm – środowisko jest zaniedbane – pozytywistyczne hasło pracy u podstaw nie jest realizowane.
Tematyka sonetów “Z chałupy” odpowiada bardziej nowelom i opowiadaniom pozytywistycznym niż poezji.
14. Ekspresjonizm i katastrofizm “Dies irae” Jana Kasprowicza.
Hymn – utwór liryczny w podniosłym stylu sławiący bóstwo. Od epoki romantyzmu traci charakter religijny i wprowadza się do niego np. elementy egzystencjalne. Przedmiotem wychwalania w dawnych hymnach mogły być objęte powszechnym szacunkiem wartości, idee, sławne postacie i ich bohaterskie czyny.
“Hymny” Jana Kasprowicza (1902) – cykl wierszy odwołujących się do apokalipsy św. Jana.
 Apokaliptyczna wizja zagłady świata:
Odgłosy trąb, trzęsienia ziemi, mgły, rzeki krwi, zimno, ciemności, walą się skały, niebiosa, giną rośliny i zwierzęta, wychodzą węże, jaszczurki, pijawki itp., tajemnicze zjawiska (ogień krzepnie), wyrastają cmentarze, pioruny.
 Zachowanie ludzi w dniu sądu ostatecznego:
Ludzie powstają z martwych, poczucie winy, klną, bluźnią, płaczą, jęczą, syczą, dyszą. Rozpacz, szaleńczy śmiech – OBŁĘD. Ludzie skalani grzechem, cierpienie, rozpusta, orgie, ludzie walczą ze sobą, żądza krwi, niskie instynkty.
 Podmiot liryczny:
Wypowiada się w imieniu zbiorowości, dźwiga ciężar grzechu pierworodnego, zarzuca Bogu brak miłosierdzia, błaga o litość a następnie zaczyna bluźnić przeciw stwórcy (bunt przeciw Bogu – prometeizm, jak w “Wielkiej improwizacji”). Zarzut przeciwko bogu, że jest odpowiedzialny za zło, które tkwi w człowieku. Bóg jako przyczyna wszelkiego zła, niekontrolowane emocje (ekspresjonizm).
 Wizja Boga:
Jest niemiłosierny, występuje nie w roli sprawiedliwego sędziego, ale “kata” (surowość, nie wykonuje wyroku). Boży sąd nie przewiduje litości wobec podsądnych. Pokazany jest jako istota przerażająca, bezwzględna, przyczyna wszelkiego zła.
Katastrofizm
Apokaliptyczna wizja zagłady ludzkości i świata. Zło tkwiące w człowieku jako rezultat działania boga – Bóg “zaprogramował” zło w człowieku.
15. Indywidualizm poezji Leopolda Staffa.
 “Deszcz jesienny” – filozofia A. Schopenhauera, manifest dekadentyzmu.
 “Kowal” – odwołanie do filozofii F. Nietzschego. Metaforyczny obraz pracy człowieka nad własnym charakterem i osobowością. Samodoskonalenie się człowieka. Kult jednostki silnej, nieprzeciętnej:
“Serce hartowne, mężne, serce silne”.
Przezwyciężenie motywów dekadenckich:
“Bo lepiej giń, zmiażdżone cyklopim razem,
Niżbyś miało własną słabością przeklęte,
Rysą chorej niemocy skażone, pęknięte”.
 “Przedśpiew” – odwołanie do renesansowego humanizmu. Zdobywanie życiowego doświadczenia na drodze bolesnych i radosnych doświadczeń. Pogodzenie się ze światem. Wiara w życie i w człowieka:
“Żyłem i z rzeczy ludzkich nic nie jest mi obce.”
16. Poezja modernistyczna – synteza literacka.
DEKADENTYZM:
 “Deszcz jesienny” - Leopold Staff – dekadenckie nastroje podmiotu lirycznego.
 “Krzak dzikiej róży” – Jan Kasprowicz – podmiot liryczny mimo kontaktu z przyrodą ma nastroje smutku i melancholii.
 “Evviva l’arte” – Kazimierz Przerwa-Tetmajer – orzeł ze złamanymi skrzydłami.
 “Albatros” – Ch. Baudelaire – albatros
 “Dies Irae” – jan Kasprowicz – szatan i Ewa.
IMPRESJONIZM:
 Wiersze Tatrzańskie – Kazimierz Przerwa-Tetmajer; Jan Kasprowicz.
EKSPRESJONIZM:
 “Dies Irae” – Jan Kasprowicz – ekspresja w wyrażaniu negatywnych uczuć i emocji w stosunku do Boga
 “Krzak dzikiej róży” Jan Kasprowicz – ekspresja w kolorystyce.
MISTYCYZM:
 “Krzak dzikiej róży” – Jan Kasprowicz – mistyczny kontakt z przyrodą.
 “Spleen II” Ch. Baudelaire.
REALIZM:
 “Sonety z chałupy” – Jan Kasprowicz – sytuacja wsi.
NATURALIZM:
 “Padlina” – Ch. Baudelaire – opis rozkładających się zwłok.
NIHILIZM:
 “Dies Irae” – Jan Kasprowicz – po końcu świata nie będzie nic.
17. Dramat i teatr w okresie Młodej Polski.
W okresie młodopolskim dominują dwie tendencje:
 Dramat naturalistyczny – reprezentantką tego nurtu jest Gabriela Zapolska, która pokazuje w swoich utworach ludzką drapieżność, walkę o byt, przegraną jednostek wrażliwych, występuje przeciw dwulicowości moralnej i uwydatnia najbardziej odrażające cechy bohaterów, grup społecznych (głównie ze środowiska mieszczańskiego). Utwory dramatyczne G. Zapolskiej: “Moralnosć pani Dulskiej”, “Ich czworo”, “Panna Maliczewska”, “Żabusia”.
 Dramat symboliczny – reprezentantem tego nurtu jest Stanisław Wyspiański. Dramat symboliczny to utwór, w którym relacja między rzeczywistością obiektywną a przedstawioną nie układa się według zasad odwzorowania i naśladownictwa, a sytuacja fabularna, postacie, konflikty, poza przedstawieniem konkretnego, jednostkowego wydarzenia zmierzają ku odniesieniom uniwersalnym.
W okresie Młodej Polski pojawiły się dwie koncepcje teoretyczne teatru:
 Idea narodowego teatru monumentalnego (ogromnego) zakładała odpowiedni repertuar (głównie dzieła dramatyczne polskiego romantyzmu i klasyka światowa) i inscenizacji (dramat miał być realizowany w inscenizacjach nowoczesnych reżysersko i scenograficznie).
 Idea teatru jako sztuki autonomicznej, której funkcja polega nie na przekazywaniu tekstu dramatycznego lecz stworzeniu własnej estetycznej rzeczywistości z elementów sztuki słownej, plastyki, światła, muzyki, śpiewu, tańca, rzemiosła aktorskiego i reżyserskiego.

Dodaj swoją odpowiedź
Język polski

Młoda Polska - opracowanie wraz z lekturami.

DATY I NAZWA – Za początek Młodej Polski uważa się koniec XIX wieku, (rok 1890) kiedy to ukazują się pierwsze tomiki polskich modernistów (debiut K.PTetmajera, Andrzej Niemojewski, Franciszek Nowicki). Koniec wyznaczył koniec pierwszej woj...

Język polski

Młoda Polska.

1. Ramy czasowe
Początek: 1890r.
Koniec: 1918r.

2. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MŁODEJ POLSKI

2.1 Sytuacja kraju

Po zrywie wolnościowym w epoce romantyzmu, zmęczony naród skierował się ku filozofii pozytywistyczn...

Język polski

Młoda polska - opracowanie epoki.

62. RAMY CZASOWE
Początek: 1890 r.
Koniec: 1918 r.
63. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MŁODEJ POLSKI
63.1 SYTUACJA KRAJU
Po zrywie wolnościowym w epoce romantyzmu, zmęczony naród skierował się ku filozofii pozytywistycznej. Epoka ...

Język polski

Młoda Polska - omówienie epoki

Młoda Polska – tą nazwą odznaczano okres w dziejach kultury przypadający na lata 1890 – 1918. Termin użyty na wzór popularnych w Europie sformułowań dotyczących nowej sztuki np. Młode Niemcy, Młoda Skandynawia, Młoda Francja. Ogłosz...

Język polski

Młoda Polska.

1. RAMY CZASOWE
Początek: 1890 r.
Koniec: 1918 r.
2. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA MŁODEJ POLSKI
2.1 SYTUACJA KRAJU
Po zrywie wolnościowym w epoce romantyzmu, zmęczony naród skierował się ku filozofii pozytywistycznej. Epoka spo...