Żegluga i transport lotniczy w Polsce
Żegluga śródlądowa jest jednym z najbardziej ekonomicznych i ekologicznych środków transportu. Barka o ładowności 1 tys. ton może przewieźć tyle samo ładunku co 20 wagonów kolejowych.
Udział żeglugi śródlądowej w przewozach towarów w Polsce wynosi zaledwie 0,7%, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej 10 razy więcej. Nasze rzeki nie nadają się do nowoczesnej żeglugi. Są one słabo skanalizowane i pozbawione stopni wodnych, regulujących stany wód w ciągu roku. Żegluga pasażerska w Polsce ma głównie charakter turystyczny (jeziora mazurskie i warmińskie, kanał Ostróda-Elbląg, niektóre odcinki Wisły np. pod Kazimierzem i Warty w Poznaniu). Na wybrzeżu w sezonie letnim rejsy wycieczkowe organizuje flota przybrzeżna oraz kutry rybackie. Jedyna regularna komunikacja przybrzeżna odbywa się w Świnoujściu, gdzie kursujące po Świnie promy łączą wyspy Uznam i Wolin.
Duże znaczenie przewozowe ma w Polsce żegluga morska. Tą drogą odbywa się transport połowy wymiany towarowej z zagranicą. Polska flota handlowa posiada 160 statków. Co roku do naszych portów zawija ok. 13 tys. statków, w tym 10 tys. obcych bander, głównie niemieckiej, rosyjskiej, duńskiej i panamskiej.
Transport lotniczy w Polsce ma większe znaczenie jedynie w komunikacji międzynarodowej. Największym przewoźnikiem jest Polskie Linie Lotnicze LOT, jedno z najstarszych towarzystw lotniczych w Europie. Polska utrzymuje regularną komunikację lotniczą z 54 miastami w 34 państwach. Korzysta z niej ok. 2 mln. pasażerów rocznie.