Uczeń - człowiek kulturalny
1. Wyjaśnienie kultury osobistej
Definicja kultury osobistej nie jest wcale taka prosta do wyjaśnienia. Kultura jest to termin wieloznaczny. W skrócie można określić go jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych (takich jak wzory myślenia, zachowania). Kultura osobista jest więc to “nasz wewnętrzny głos” , który podpowiada nam jak mamy się zachować w danej sytuacji. To pojęcie dotyczy również naszego wyglądu, oraz dbania o swoje zdrowie i innych. Człowiek, kulturalny powinien posiadać nienaganne maniery, wykształcenia i logiczne myślenie. Jest to nic innego jak nasza godność. W życiu ludzi, a najbardziej młodego człowieka, jest bardzo ważna, gdyż każdym naszym gestem, słowem reprezentujemy siebie.
2. Elementy kultury osobistej:
- Walory intelektualne - jest to nic innego jak nasz sposób myślenia, a w szerszym znaczeniu tego pojęcia po prostu inteligencja. Ludzi, których można określić mianem osoby kulturalnej wyróżniają się umiejętnością do przystosowania się do zmiennych warunków pracy i życia. Inni widząc człowieka, który jest mądry, potrafi dobrze orientować się w każdej sytuacji. Każdy chciałby pracować lub spędzać czas z taką osobą.
- Wrażliwość emocjonalna - to takie cechy jak: wrażliwość, empatia, identyfikacja, zrozumienia i tolerancja. Cechujący się tym ludzie są bardzo lubiani, posiadają szerokie kręgi znajomych, przyjaciół.
Pomagają innym, a także sami uzyskują pomoc w razie potrzeby. Człowiek kulturalny nigdy nie czuje się samotny, gdyż każdy to widzi, jaką jest on osobą lubi przebywać w jego otoczeniu.
- Kierunkowy rozwój osobowości - czyli, dalszy rozwój naszego życia. Wszystkie poglądy, a także zawód, jaki wybieramy. Najważniejsze jest to, aby nasze zajęcie było raczej pożyteczne dla środowiska, przynajmniej mu nie szkodzące, tyczy się to również, postępowania zgodnie z ludźmi, którzy są wrażliwi emocjonalnie.
- Postępowanie i zachowywanie się kulturalnie- to znaczy, że powinniśmy odnosić się do siebie kulturalnie (absolutnie wykluczone jest używanie przekleństw), posiadanie dobrych manier, udzielanie pomocy tym, którzy tego potrzebują oraz okazywanie szacunku.
- Skuteczność działania i wytwory tej skuteczności - to pojęcie tyczy się ludzi pracujący, oraz uczących się, którzy powinni wykonywać swoją pracę, tak aby wykonywać ją najlepiej jak potrafimy, oraz uzyskiwać pozytywne rezultaty tej pracy.
- Walory estetyczne - to takie postępowanie, które pokazuje, że potrafimy się zachować, w każdej sytuacji. Nigdy nie działa w sposób, który mógłby przynieść cierpienie innym.
- Dbałość o zdrowie i higienę osobistą - oznacza to łatwość w porozumiewaniu się i w kontaktach z ludźmi. Nikt przecież nie chciałby przebywać w otoczeniu osoby, która się nie myje, albo nie dba o swoje zdrowie. To samo tyczy się do dbałości o wygląd i urodę.
- Otwartość na kontakty z innymi ludźmi i umiejętność współdziałania i współżycia z nimi - to taka osoba, która bardzo szybko nawiązuje nowe znajomości. Ta cecha jest bardzo pomocna w pracy, gdyż w towarzystwie ludzi, z którymi łatwo jest nam się dogadać dobrze nam się współpracuje.
- Umiejętność panowania nad swoimi emocjami, temperamentem i poczuciem humoru - to po prostu godne zachowanie w stosunku do sytuacji. Nie wypada nam np. śmiać się w kościele.
3. Poziom stosowania w środowisku szkolnym
Uczeń, czyli osoba kulturalna powinien posiadać i włączać w swoje życie wszystkie elementy kultury osobistej. W szkole jak i w domu oraz w każdym innym miejscu musi przestrzegać pewnych norm.
Powinien być punktualny, używać zwrotów grzecznościowych, odrabiać prace domowe, nie przeszkadzać nauczycielowi w prowadzeniu lekcji. Ubierać się gustownie w stosunku do pory roku jak i miejsca przebywania np. szkoła, kościół. Dbać o higienę osobistą nie nadużywać kosmetyków (dziewczyny nie powinny mieć przerysowanego makijażu). Mieć na uwadze bezpieczeństwo swoje jak i innych ludzi. Bycie uczynnym oraz pomocnym. Takie zachowanie sprawi, że uczeń będzie odbierany jako osoba inteligenta oraz dobrze wychowana.