Metody i techniki zarządzania.

ZARZĄDZANIE PRZEZ CELE (ZPC)
Idea przewodnia i swoista filozofia ZPC skoncentrowana jest na wspólnym (przełożeni i podwładni) określeniu i negocjonowaniu celów, wspólnym ustalaniu mierników pożądanych wyników końcowych oraz na wspólnych okresowych przeglądach i ocenie uzyskanych rezultatów.
ZALETY:
1.konkretyzuje cele poszczególnych komórek organizacyjnych i osób oraz wiąże je z celami przedsiębiorstwa w zwarty i logiczny system celów,
2.aktywizuje i angażuje szerokie grono kadry kierowniczej i podwładnych zwiększając ich samodzielność i przedsiębiorczość,
3.kładzie nacisk na pracę zespołową i poprawę relacji przełożony - podwładny, zapewniając lepsze komunikowanie się i wzajemne zrozumienie,
WADY:
1.znacznej pracochłonności związanej z ustaleniem i hierarchizacją celów,
2.rozbudowanej dokumentacji dotyczącej określenia celów, precyzowania planów przedsięwzięć oraz ustalania wyników przeglądów i ocen,
3.koncentracji uwagi głównie na konkretnych celach wymiernych i niedoceniania celów niematerialnych.

METODA ZARZĄDZANIA PRZEZ CELE to aktywny sposób podejścia do problemu zwiększenia zysku i rozwoju przedsiębiorstwa przez kompetentnych kierowników, którzy doskonale znają cele przedsiębiorstwa i wiedzą jak te cele osiągnąć
CO ZAL. DO SYNEKTYCZNEJ TECHNIKI GORDONA.
Cechą tej metody jest stosowanie analogii jako środka stopniowego oddalania się od przedmiotów analizy w jego dotychczasowej postaci: wyróżniamy następujące analogie:
Bezpośrednia
Fantastyczna
Osobowa
Symboliczna
ZALETY METODY SCENARIUSZOWEJ
Wspomaganie znaczenia celów
Zwiększenie skuteczności decyzji strategicznych
Odkrywanie mechanizmu dynamiki przedsiębiorstwa
Potrzeby zmiany
Ustalenie odkrywania słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa
KARTY STOSOWANE W REJESTRACJI PRZEDMIOTOWEJ
Karta operacji i kontroli – stanowi ogólny obraz kolejnych etapów wykonywanych prac przy wykorzystaniu jedynie symboli operacji i kontroli, stosuje się go po to by uzyskać info dotyczące stopnia złożoności badanego procesu pracy, sporządza się to przez dokumentację
Karta przebiegu materiału – stanowi systematyczny zapis wszystkich stanów i czynności jakie są podejmowane w toku danego procesu pracy i którym podlega badany przedmiot pracy, można sporządzic tylko w oparciu o obserwację, mogą być uzupełnione zapisem na tzw. Wykresach przebiegu materiału
Karta obiegu dokumentu – wykorzystana w celu zwiększenia efektywności podejmowania decyzji
W JAKIM CELU WARTOŚCIUJEMY PRACĘ celem jest określenie stopnia trudności wykonywania pracy na konkretnych stanowiskach, a w konsekwencji stworzenie podstawy do konstrukcji sprawiedliwego systemu płac.
SYMBOLE ORGANIZATORSKIE W KPC
Czynność, kontrola, przemieszczenie bez obciążenia, p. z obciążeniem, oczekiwanie, trzymanie
CO SIĘ ZAWIERA W WARTOŚCIOWANIU PRACY
Płaca zasadnicza jako element płacy, który pracownik otrzymuje za trudność wykonania pracy
ETAPY BURZY MÓZGÓW
Formułowanie problemów, powiadomienie członków i wybranie przewodniczącego
Emisja pomysłów
Ocena pomysłów (weryfikacja) z całej gr. Pomysłów wyłonienie tych, które są najrealniejsze na skuteczność danego działania
ŚCIEŻKA KRYTYCZNA to ciąg działań łączących zdarzenia krytyczne
CZYNNOŚĆ W WYKRESIE SIECIOWYM to fakt wydatkowania określonego celu
METODA PROGNOSTYCZNA
W tej metodzie podstawą koncepcji projektu jest system zupełnie nowy w zasadniczy sposób różniący się od dotychczasowych rozwiązań. Oznacza to, iż zbieranie informacji o stanie dotychczasowym przesuwamy na dalsze etapy postępowania.. celowość diagnozy stanu istniejącego w tej metodzie polega na określeniu realności zaproponowanego rozwiązania. Metoda prognostyczna sięga do koncepcji systemów idealnych Nadlera IDEALS.

WADY METODY SCENARIUSZOWEJ
Przeznaczone dla instytucji bardzo dużych
Kosztowne
Rzadko kiedy można wykorzystać ja przy nakładzie tylko własn. Sił
Wymaga twórczości, kreatywności
Nie gwarantują skuteczności strategii opracowanych na podstawie scenariuszy

1. Jak brzmi zasada Pareto i gdzie ma zastosowanie?
Zasada Pareto jest jedną z zasad wykorzystywanych w metodzie zarządzania przez cele. Głównym celem tej zasady jest odciążenie kadry kierowniczej od wielu typowych, ale efektywnych czynności i zorientowanie na działania przynoszące największe efekty. Zasada Pareto (mówi o tym, że 20 % naszych działań i decyzji 80 % efektów, natomiast 80 % daje tylko 20 % widocznych efektów. Zasada ta mówi o tym, że należy się wyzbywać działań, które są nieopłacalne.
Zasada Pareto „20-80”
Zasada Pareto polega na podzieleniu organizacji, a następnie wydzieleniu i wyeliminowaniu jej nieefektywnych części np.: 10% lub 20 % naszych działań daje 80 % lub 90 % efektów.
Została ona wykorzystana przez DRUCKERA w metodzie zarządzania przez CELE.
W myśl tej zasady kierownictwo powinno być odciążone od wielu typowych, ale mało efektywnych czynności i zorientowanie na działania przynoszące największe efekty.

Dodaj swoją odpowiedź
Turystyka i rekreacja

Metody i techniki obsługi ruchu turystycznego

Metody i Techniki Obsługi Ruchu Turystycznego


Zakres materiału

1. Podstawowe pojęcia i definicje związane z turystyką i ruchem turystycznym .
2. Systemy organizacji obsługi ruchu turystycznego na świecie .
1. Ś...

Zarządzanie

Metody organizacji i zarządzania

Metody organizacji i zarządzania
Podstawowe błędy menadżerów:
1. Niewykorzystywanie możliwości – myślenie w kategoriach zagrożeń a nie szans
2. Syndrom warsztatu – Brak ekspansji firmy, trwanie przy nieaktualnych formach za...

Zarządzanie przedsiębiorstwem

Wybrane techniki zarządzania

Wybrane Techniki Zarządzania

Spis Treści



1. Wprowadzanie
2. Historia jakości
3. Wybrane techniki zarządzania przez jakości
3.1. Just In Time (JIT)
3.2. Benchmarking
3.3. Metoda Taguchi
4. Zako...

Podstawy przedsiębiorczości

Proszę o pomoc 1)Wymień techniki zarządzania 2) Wymień metody szkoleniowe 3)wymień narządzania zasobami ludzkimi

Proszę o pomoc 1)Wymień techniki zarządzania 2) Wymień metody szkoleniowe 3)wymień narządzania zasobami ludzkimi...

Turystyka i rekreacja

Metody i techniki obsługi ruchu turystycznego

1a.turystyka motywacyjna
polegająca na nagradzaniu pracowników – za osiągane wyniki w pracy – podróżą turystyczną. Stanowi ona sposób dowartościowania pracownika i rodzaj wyróżnienia.
b.turystyka kwalifikowana
cechują j�...