Przepisy ustawy o prawach konsumentów ściśle odpowiadają rozwiązaniom przyjętym w dyrektywie o prawach konsumentów (tzw. harmonizacja zupełna). Konsumenci będą mieli zagwarantowany szeroki dostęp do informacji w związku z zawieraniem umów zarówno w lokalu przedsiębiorstwa, jak i poza nim oraz na odległość, np. przez internet. Ułatwi to podejmowanie świadomych decyzji przy zawieraniu umów oraz pełniejsze korzystanie z przysługujących konsumentowi praw. Ujednolicono i doprecyzowano regulację dotyczącą odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia jej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Prawo to będzie przysługiwało konsumentowi przez 14 dni (obecnie jest to 10 dni). W ciągu tego okresu konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Określono skutki odstąpienia od umowy, w tym kwestię ponoszenia kosztów. W projekcie ustawy określono również, w jakich sytuacjach prawo do odstąpienia od umowy nie będzie przysługiwać. Przewidziano, że konsumenci będą mieli możliwość skorzystania z jednolitego formularza odstąpienia od umowy, również w postaci elektronicznej. Zmieniono przepisy dotyczące odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej. Obowiązywać będzie jednolita zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, przy przyjęciu pewnych odrębności dla umów, w których sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym konsument. Szczegółowo uregulowano wszystkie elementy związane z transakcją sprzedaży, w tym m.in. zakres niezbędnych informacji, które przedsiębiorca musi zapewnić kupującemu, czy sposoby i terminy wydania rzeczy. W praktyce wdrożenie dyrektywy o prawach doprowadzi do ujednolicenia i doprecyzowania przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych w okolicznościach typowych (w lokalu przedsiębiorstwa) w zakresie obowiązków informacyjnych oraz umów konsumenckich zawieranych w warunkach nietypowych (poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, np. przez internet). Włączenie do Kodeksu cywilnego dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej sprawi, że przedsiębiorcy będą korzystać z ujednoliconych przepisów precyzujących ich odpowiedzialność za jakość rzeczy sprzedanej. Po zmianach obowiązywałyby tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi i na podstawie gwarancji.Przepisy ustawy o prawach konsumentów ściśle odpowiadają rozwiązaniom przyjętym w dyrektywie o prawach konsumentów (tzw. harmonizacja zupełna). Konsumenci będą mieli zagwarantowany szeroki dostęp do informacji w związku z zawieraniem umów zarówno w lokalu przedsiębiorstwa, jak i poza nim oraz na odległość, np. przez internet. Ułatwi to podejmowanie świadomych decyzji przy zawieraniu umów oraz pełniejsze korzystanie z przysługujących konsumentowi praw. W stosunku do wszystkich zawieranych umów będzie obowiązywać wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. W przypadku kontaktów telefonicznych w sprawie zawieranej umowy przedsiębiorca nie będzie mógł pobierać od konsumenta opłat wyższych niż za zwykłe połączenie telefoniczne.zobacz także:Przyjęcie wymogu potwierdzania przez przedsiębiorców treści oferty, w przypadku umów zawieranych przez telefon , oraz przekazywania zgody konsumenta na piśmie lub innym nośniku, pozwoli zapobiegać nadużyciom. W praktyce konsument często nie jest świadomy, że zawarł umowę, prowadząc np. rozmowę telefoniczną.Ujednolicono i doprecyzowano regulację dotyczącą odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia jej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Prawo to będzie przysługiwało konsumentowi przez 14 dni (obecnie jest to 10 dni). W ciągu tego okresu konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny. Określono skutki odstąpienia od umowy, w tym kwestię ponoszenia kosztów. W projekcie ustawy określono również, w jakich sytuacjach prawo do odstąpienia od umowy nie będzie przysługiwać. Przewidziano, że konsumenci będą mieli możliwość skorzystania z jednolitego formularza odstąpienia od umowy, również w postaci elektronicznej. Zmieniono przepisy dotyczące odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej. Obowiązywać będzie jednolita zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, przy przyjęciu pewnych odrębności dla umów, w których sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym konsument. Szczegółowo uregulowano wszystkie elementy związane z transakcją sprzedaży, w tym m.in. zakres niezbędnych informacji, które przedsiębiorca musi zapewnić.
Prawo gospodarcze-Geneza prawa gospodarczego
1.Geneza prawa gospodarczego
istnieje wiele teorii na temat genezy prawa - niektórzy upatrują jej początków w literaturze niemieckiej inni w radzieckiej, angielskiej, prawo to kwalifikuje się do młodych dziedzin prawa
początki...
Ochrona konsumenta w Polsce
Ochrona konsumenta w Polsce
Ochrona konsumentów ma w Polsce duże znaczenie. Oprócz celów wyznaczonych przez rząd istnieją zobowiązania w ramach prawa Unii Europejskiej, które wymagają, aby w oparciu o przepisy prawne cele te były ...
Zagadnienia prawa celnego
ZAGADNIENIA Z PRAWA CELNEGO
1. Definicja i funkcje prawa celnego
Prawo celne - zespół norm prawnych regulujących dokonywanie obrotu towarowego z zagranicą, pobieranie z tytułu dokonywania takiego obrotu ceł i innych nale...
Być konsumentem. Podstawowe prawa i ich ochrona.
Nie jest to gotowy pisemny referat - takie informacje przedstaiwalem prowadzac lekcje nt ochrony konsumenta
Konsument – <łac. consumens, consumentis> spożywca; nabywca towarów na własny użytek, też nabywca usług
Konsument ma pr...
Ochrona konsumenta w Polsce
Konsument – spożywca; nabywca towarów na własny użytek, też nabywca usług
Konsument ma prawo wyboru. To jego decyzje wpływają na kształtowanie się rynku, który będzie odpowiednio reagował na zmiany upodobań klientów, dążąc do...