Mass media i opinia publiczna.

Każdy obywatel ma prawo publiczne wypowiadać się na temat spraw, które go dotyczą bądź interesują. Zazwyczaj jednak pojedyncze głosy nie znajdują odzewu i nie są brane pod uwagę przez rządzących. Władze przyglądają się uważniej danej sprawie dopiero wtedy, gdy wzbudza ona duże zainteresowanie opinii publicznej. Głośno wyrażone poglądy społeczeństwa znacząco wpływają na funkcjonowanie demokratycznych państw. Każdy polityk, któremu zależy na uzyskaniu poparcia obywateli, w swoich działaniach kieruje się bowiem opinią publiczną. Aby ją poznać, pilnie śledzi wyniki wszelkiego rodzaju sondaży. Głos opinii publicznej nabiera szczególnego znaczenia, kiedy zostanie rozpowszechniony przez mass media, czyli środki masowego przekazu. Współcześnie odgrywają one bardzo istotną rolę. Należą do nich: telewizja, radio, prasa (najstarszy środek masowego przekazu) oraz internet. Zanim pojawiły się gazety - pierwszy środek masowego przekazu - poszczególne grupy społeczne miały ograniczone możliwości uzyskiwania wiadomości o aktualnych wydarzeniach. Obecnie dzięki różnorodności źródeł informacji i łatwemu dostępowi do mediów obywatele o wielu sprawach dowiadują się na bieżąco. Media mają różny zasięg i sposób oddziaływania. Odbiorca szybciej zainteresuje się informacjami przekazywanymi za pomocą telewizji czy internetu niż podawanymi za pośrednictwem radia lub gazet. Wynika to z faktu, że przekaz telewizyjny oddziałuje na większą liczbę zmysłów i dlatego wywiera na człowieku silniejsze oraz trwalsze wrażenie. Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój telekomunikacji i internetu. Najświeższe informacje przekazują już nie tylko telewizja i radio. Także w internecie można obejrzeć relacje z ważnych wydarzeń, sfilmowanych przez ich uczestników, np. za pomocą telefonów komórkowych. Dzięki rozpowszechnieniu technologii cyfrowej zdecydowanie tańszy jest specjalistyczny sprzęt, m.in kamery telewizyjne. Na skutek tego bardzo szybko rozwija się interaktywna telewizja internetowa. Jej widzowie sami wybierają programy ich interesujące i takie, które chcą w danej chwili obejrzeć - w większości są to informacje i reportaże na najbardziej aktualne tematy. Identycznie działa internetowe radio, którego słuchacze decydują o tym, jakiej muzyki i jakich wiadomości wysłuchają. Internet stwarza także możliwości wyrażania opinii na różne tematy. Szczególną rolę odgrywają pod tym względem strony internetowe zwane blogami. Można tam zapoznać się z poglądami ich autorów oraz skomentować zgodnie ze swoimi przekonaniami. W państwach demokratycznych mass media wywierają duży wpływ na kształtowanie opinii publicznej i z tego powodu często nazywa się je "czwartą władzą". Sposób, w jaki określona informacja zostanie przekazana obywatelom, może bowiem wpłynąć na ocenę danego wydarzenia. Dlatego tak ważne są bezstronność dziennikarzy i niezależność mediów od władz państwowych. Poprzez dokładne oraz wielokrotne omawianie danej sprawy mass media mogą zainteresować społeczeństwo problemem, a także wywołać dyskusję na jego temat. Obecnie rola środków masowego przekazu, zwłaszcza w odniesieniu do polityki, jest szczególna. Dziennikarze stają się łącznikami pomiędzy społeczeństwem a osobami sprawującymi władzę. Z jednej strony informują obywateli o działaniach polityków i tym samym wpływają na kształtowanie przekonań odbiorców, z drugiej - przekazują rządzącym opinie odbiorców na ich temat. Ważną rolę mass mediów doceniają producenci i usługodawcy. W reklamach pojawiających się w środkach masowego przekazu przedstawiają oni społeczeństwu zalety wytwarzanych przez siebie towarów i oferowanych usług. Celem tych działań jest m.in. budzenie pozytywnych skojarzeń z daną marką.

Dodaj swoją odpowiedź
Religia

Mass media

Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) - środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat. Środki masowego przekazu to element kultur...

Polityka

Media w procesie komunikowania politycznego- władza czy wpływ?

Spis treści:

1. Wstęp.

2. Psychologiczno- społeczna definicja komunikowania.
Komunikowanie interpersonalne
Komunikowanie społeczne
Funkcje komunikowania
3. Rola, cele i funkcje mass mediów oraz ich wpływ n...

Socjologia

Życie społeczne

SPIS TREŚCI:

I) WSTĘP

II) ROZWINIĘCIE

1) Kobieta i społeczeństwo
2) Młodzież
3) Sport
4) Kościoły i wspólnoty religijne
5) Mass media i opinia publiczna
6) Prasa
7) Radio i telewizja
<...

Dziennikarstwo

Media Relations

MEDIA RELATIONS
ĆWICZENIA I

- rola Rzecznika Prasowego polega na komunikowaniu ze środkami masowego przekazu instytucji, którą reprezentuje

- funkcja Rzecznika Prasowego to tzw. zawód zaufania społecznego
PR i dzienni...

Dziennikarstwo

Środki masowego przekazu w kontekście czwartej władzy

Pracę przygotowała Kamila F. Politologia UZ

Angielscy parlamentarzyści nazywając dawniej "czwartą władzą" chcieli w ten sposób uzupełnić montes?kiuszwską trójcę (władza ustawodawcza, wła?dza wykonawcza i władza sądownicza)....