Podstawowe funkcje procesu komunikacji interpersonalnej

Podstawą stosunków międzyludzkich jest komunikacja interpersonalna, umożliwia ona przekazywanie innym własnych potrzeb, oczekiwań oraz odbiór informacji od innych osób.
Termin komunikacja pochodzi z łac. komunikacja – łączność, wymiana, rozmowa.

Jeżeli mówimy o komunikowaniu się ludzi to chodzi nam nie tylko o przekazywanie informacji, ale wymianę informacji między partnerami stosunku społecznego.
Według Adlena i Admana komunikowanie się spełnia szereg funkcji, przyczynia się do zaspokajania potrzeb człowieka.
Komunikacja interpersonalna to psychologiczny proces, dzięki któremu jednostka przekazuje i otrzymuje informacje w bezpośrednim kontakcie z inną osobą.
Komunikacja interpersonalna, rozumiana zarówno jako zachowania werbalne jak i niewerbalne, zachodzi nieustannie - każda sytuacja społeczna implikuje proces nadawania i odbierania różnych informacji.

W komunikacji międzyludzkiej wyróżnia się dwa zasadnicze style: werbalny i niewerbalny. Komunikacja werbalna, inaczej nazywana słowna, jest używaniem słownych, sformułowanych w zdania przekazów. Komunikacja niewerbalna, inaczej nazywana bezsłowna, wykorzystuje gesty, mimikę, tzw. mowę ciała do przekazów komunikacyjnych. Wyróżnić można także komunikację wprost i otwartą.
Komunikacja wprost jest bezpośrednim wyrażaniem uczuć i przeżyć, w komunikacji otwartej przekazywane są tylko własne relacje, bezpośrednio po wystąpieniu określonych zachowań.

Funkcje komunikacji interpersonalnej:
- komunikowanie się umożliwia jednostce realizacje potrzeb fizycznych, jest niezbędna dla naszego zdrowia fizycznego. Stwierdzono, że izolacje powodują, że ludzie nią dotknięci wcześniej umierają niż Ci, którzy pozostają w kontaktach społecznych, również choroby cywilizacyjne – rak, wylewy, zawały, częściej pojawiają się u osób, które pozostają w samotności.
- w procesie komunikowania się realizowane są nasze potrzeby psychologiczne poprzez nawiązywanie więzi emocjonalnej z innymi, ponadto otrzymujemy informację jak inne osoby nas oceniają, spostrzegają. Stanowi to podstawy do własnej oceny samego siebie.
poprzez komunikowanie się realizowane są różne potrzeby społeczne jednostki, realizowana jest potrzeba przyłączenia się do innych ludzi, co daje nam poczucie zadowolenia, satysfakcji bycia z innymi. Możemy również poprzez komunikowanie się kontrolować sytuacje w której się znajdujemy oraz kontrolować zachowanie innych osób.

Dodaj swoją odpowiedź
Psychologia

Pytania do egzaminu z psychologii społecznej

Egzamin z psychologii społecznej


1. Pojecie i rodzaje sytuacji społecznych
2. Wpływ sytuacji społecznych na zachowanie człowieka.
3. Interakcje międzyludzkie – koncepcje behawiorystyczne, wymiany nagród i kosztów, kon...

Psychologia

Modele i koncepcje komunikacji międzyludzkiej; komunikacja werbalna i niewerbalna; bariery

KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA

Jest procesem porozumiewania się jednostek, grup i instytucji. Jej celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideami. Proces ten odbywa się na różnych poziomach, przy użyciu zróżnicowa...

Zarządzanie

Wizerunek współczesnego menadżera - czyli jak powinien wyglądać menedżer jutra.

Wstęp.
Menedżer. Określenie to, choć ma w naszym słowniku krótką historię, na trwałe weszło do powszechnego zastosowania. Na każdym kroku natrafiamy na przeróżnych managerów: sales manager, brand manager, marketing manager, office...

Pedagogika

Pedeutologia

PEDEUTOLOGIA

Pedeutologia : wiedza o nauczycielu, dział pedagogiki który zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi nauczycieli tj.;
- ich osobowość
- doboru do zawodu
- statusu i kompetencji
- kształcenia i doskonalenia<...

Pedagogika

Zagadnienia egzaminacyjne z wprowadzenia do pedagogiki 2009/2010

Zagadnienia egzaminacyjne 09/10 - Wprowadzenie do pedagogiki I rok

1. Podstawowe pojęcia w pedagogice: wychowanie, edukacja, socjalizacja, pedagogika, pedagogizm, inkulturacja, akulturacja, anomia.

WYCHOWANIE – wszelkie świadom...