Elementy procesu zarządzania

Elementy procesu zarządzania, są to: proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności wszystkich członków organizacji, przy jednoczesnym wykorztstaniu wszelkich dostępnych zasobów.
PROCES PLANOWANIA wskazuje, że menag. Z góry określają swoje działanie jednakże działania te muszą być oparte na pewnych metodach,logice.
ORGANIZOWANIE natomiast oznacza, że menag. koordynują ludzkie i materialnie zasoby organizacji.
PRZEWODZENIE określa w jaki sposób menagerowie kierują podwładnymi i wpływają na nich doprowadzając do tego, by wykonywali potrzebne zadania przez wytworzenie odpowiedniej atmosfery. Menagerowie ułatwiają podwładnym pełne wykorzystanie ich możliwości.
KONTROLOWANIE oznacza, że menag. muszą zapewnić aby org. zmierzała w wyznaczonym kierunku. Jeśli jakaś część organizacji podążą w złym kierunku menag. musi wykryć tą sytuację, określić przyczyny i poprawiać sytuację.
Osiągniecie celów powinno nastąpić w sposób sprawny i skuteczny. SPRAWNY rozumiemy wykorzystanie zasobów organizacji w mądry sposób. SKUTECZNY- należy rozumieć uzyskiwanie powodzenia w swoich działaniach.
ZADANIA MENAGERÓW:
1.Menagerowie w swojej działalności pełnią rolę kierowników, planistów, organizatorów, przywódców i kontrolerów. Ale oprócz tego pracują z ludźmi i poprzez ludzi.
2.Menagerowie są odpowiedzialni i ponoszą odpowiedzialność, a zatem mają obowiązek dopilnowania by określone zadania były skutecznie wykonane. Menager odpowiada za działalność swoich podwładnych, a więc ich klęski są jego klęskami.
3. Menagerowie odpowiadają za szeroki zakres działań, ponoszą pewne ryzyko w swojej pracy.
4. Muszą doprowadzać do równowagi między konkurencyjnymi celami ustalając tym samym pewne priorytety.
5.Musi myśleć analitycznie i syntetycznie. Analityczne polega na rozłożeniu problemów na oddzielne składniki, które należy przeanalizować i obmysleć rozwiązanie.
Syntetyczne polega na rozważaniu całości zadania w sposób abstrakcyjny odnosząc się do innych zadań.
6.Muszą być negocjatorami powstałych konfliktów w organizacji.
7. Musi być dyplomatą- pełni funkcje reprezentacyjną.
Efektywność działania Menag. Określa się na podstawie sprawności i skuteczności czyli działanie we właściwy sposób i robienie właściwych rzeczy. Sprawny menag. to ten, który osiąga wyniki współmierne do nakładów czasowych i materialnych.
DOSKONAŁOŚĆ W ZARZADZANIU.
CECHY FIRM DOSKANAŁYCH: skłonność do działania, trzymanie się blisko klienta, autonomia i przedsiębiorczość, wydajność, bezpośredni kontakt; motywacja przez wartości, trzymanie się swojej specjalności, prosta struktura, jednoczesne dyscyplina i swoboda.
KLASYFIKACJA MENAGERÓW.
Według:1) zajmowanego przez nich szczebla w org. i wyróżniamy: a) menag. pierwszej ligi b)średniego szczebla c) najwyższego szczebla 2) wg zakresu działalnośći za którą ponoszą odpowiedzialność: a) menag.funkcjonalnych. b) liniowych-ogólnych
M. pierwszej ligii odnoszą się do najwyższego szczebla w org. na którym ponosi się odpowiedzialność za pracę innych ludzi. Więc jest to brygadzista bądź jego odpowiednik. Nadzorują wyłącznie wykonawców i nie są przełożonymi dla innych menagerów. Menager. średniego szczebla mogą kierować pracą zarówno innych menag. jak i wykonawców.zadaniem ich jest realizowanie polityki przedsiębiorstw i równoważenie wymagań ich przełożonych z możliwościami ich podwładnych.
Menager. Najwyższego szczebla to wielka grupa dyrektorów którzy odpowiadają za zarządzanie organizacją, np. prezes, dyrektor naczelny. Menager funkcjonalny odpowiada wyłącznie za jeden rodzaj działalności org. Menager ogólny nadzoruje pewną cała jednostkę np.filię.
UMIEJĘTNOŚĆI MENAGERSKIE: Planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie-występują tu różnice między ilością czasu jaki menagerowie poświęcają każdemu z tych zadań. Istnieją 3 główne rodzaje umiejętności menagerskich: 1.techniczne.
2.społeczne.3.koncepcyjne. TECHNICZNE-określają zdolości posługiwania się metodami, narzędziami i technologią. UMIEJĘT.SPOŁECZNE-określają zdolność współpracowania z innymi ludźmi, rozumienia ich i motywowania. UMIEJĘT.KONCEPCYJNE określają umyślową zdolność koordynacji a także integrowania wszystkich interesów i rodzajów działalności org.
ROLE MENAGERSKIE
1. ROLA REPREZENTACYJNA(menag.pełni funkcje ceremonialne, oficjalne, np.prowadzić spotkania z kontrahentami, jak również nieoficjane-np.bierze udział w weselu swojego pracownika. Menag. odgrywa też rolę przywódcy i łącznika. Przywódca- prowadzi akcje zatrudniania pracowników, ich szkolenia i motywacje. Łącznik- łączy podwładnych z przełożonymi. 2.ROLE INFORMACYJNE- polegają na przekazywaniu informacji pochodzącej zarówno od otoczenia jak i od członków org, a także kierownictwa szczebla. Wyróżniamy 3 role informacyjne: a) rola monitoringu (monitorat)- polega to na zadawaniu dobrze ukierunkowanych pytań dla swoich podwładnych. Rola ta umożliwia menagerowi zajmowanie pozycji osoby najlepiej poinformowanej w org. b)Rola upowszechniającego informację- polega na przekazywaniu podwładnym tych informacji, które bez niego byłyby dla podwładnych niedostępne. C) Rola rzecznika- menager przekazuje część zebranych przez siebie informacji poza jednostkę dla celów budowania wizerunku org.oraz dostarcza informacji swoim przełożonym.
3.ROLE DECYZYJNE- wiążą się z rolami infor. bo bez infor.nie ma decyzji. Wyróżniamy: A) rolę przedsiębiorcy- menag. stara się udoskanalić swoją org. poprzez wdrażanie programu rozwojowego czyli przekształcanie dobrych pomysłów w rzeczywistość. B) Rola przeciwdziałającego zakłóceniom-reaguje on np. na strajki pracowników. C) Rola rozdzielającego zasoby- menager odpowiada za decyzje jak i komu zostaną przydzielone zasoby org. D) Rola negocjatora- polega na negocjacjach z poszczególnymi grupami pracowników powołując się na posiadane informacje i własny autorytet.
3 GŁÓWNE CECHY CHARAKTERYZUJĄCE SKUTECZNYCH MENAG.: 1.Potrzeba kierowania- wiążę się z chęcią wpływu na wyniki działalności innych z czego czerpie się zadowolenie i satysfakcję.2. Potrzeba władzy- dobry menag. odczuwa potrzebę wywierania wpływu na innych, w tym celu wykorzystuję nie autorytet zajmowanego stanowiska, lecz swoją większą wiedzę i umiejętności. 3.Zdolność empatii-polega na rozumieniu i umiejętności postępowania z nieujawnionymi emocjonalnymi reakcjami członków org. Najlepszym sposobem aby być skutecznym menagerem jest współpraca z innymi autorytetami w tym zakresie. Należy analizować co oni robią, jak to robią i co z tego wynika.

Dodaj swoją odpowiedź
Podstawy przedsiębiorczości

Wymień i opisz 4 podstawowe elementy procesu zarządzania.

Wymień i opisz 4 podstawowe elementy procesu zarządzania....

Zarządzanie

Planowanie jako podstawa procesu zarządzania

1.1. ISTOTA PLANOWANIA


Klasyczna nauka zarządzania, stawia planowanie na początku ciągu funkcji zarządzania, jako projekt wszystkich przewidzianych do osiągnięcia celów i koniecznych do tego środków. Z uwagi na to, że wszystk...

Zarządzanie jakością

Efekty ekonomiczne wynikające z wprowadzenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie na podstawie firmy budowlanej

Efekty ekonomiczne wynikające z wprowadzenia systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie na podstawie firmy budowlanej


Wstęp
W latach osiemdziesiątych termin "globalizacja" nie był jeszcze na ustach całego �...

Zarządzanie

Podstawy zarządzania - wykłady

Proces wzrostu zainteresowania organizacją i zarządzaniem
REWOLUCJA PRZEMYSŁOWAPROCESY KONCENTRACJI PRODUKCJIKOMPLIKACJA PROCESÓW PRACY, ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIANOWE FORMY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA

TEORIE ZARZĄDZANIA
-Nauka ...

Finanse i bankowość

Controlling - obszerny i szczegółowy referat

SPIS TREŚCI:
I. Controlling
1.1 Geneza i istota controllingu
1.2 Pojęcie controllingu
1.3 Formy i funkcje controllingu
1.4 Metody i modele controllingu
II. Zrównoważona Karta Wyników (Balanced Scorecard)
2.1 Genez...